Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
168 grains TTSX i 308W
#1
Hej!

Jeg har tærsket forumet igennem for ladedata til denne kugle og er da også kommet op med et par brugbare resultater... Jeg skal dog lige have dem suppleret en smule inden jeg bestemmer mig - håber derfor på at I vil være behjælpelige med erfaringer m.v.:

Jeg har købt en flok Barnes TTSX 168 grains, som skal skydes af i min Sauer 202 308W. Piben er i den kortere ende - mener den er omkring 52 cm (Sauer Extreme Jagdmatch).

- Jeg har Norma 202, 203B samt VV N135 på lager
- Jeg bruger CCI200 hætte samt Lapua hylstre

Hvad vil være den bedste cocktail i mit tilfælde? Jeg går ud fra at netop denne kugle, godt må få et godt spark bagi...På den anden side har jeg læst om flere herinde, der har skudt på 300+ meter med denne kugle og 308W med godt resultat - på den afstand bevæger kuglen sig med ca. 600 - 650 m/s...hvilket jo ikke er ret meget, men åbenbart nok til at den ekspanderer!!!

Jeg regner ikke med at skulle skyde på mere end 200(+)

Og en sidste ting - som måske er at bede om det umulige - ønsker jeg kun så lidt mundingsflamme som muligt, da riflen sagtens kunne snige sig med på grisejagt også[Smile]

På forhånd tak for hjælpen!

J
Svar
#2
41,5 - 42 gr. 203 B - der er ingen grund til at bruge TTSX, du kan lige så godt bruge TSX og ja den skal nok åbne. Ved 203B får du samme fart som 202, men med mindre tryk [Smile]

Sættedybde .050 fra bommene.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#3
Hej AB!

1000 tak for et hurtigt svar! Bruger du QL i dine beregninger? Hvilken Vo får jeg sådan ca. med den nævnte ladning?

J.
Svar
#4
ja - ca. 800 ms. [Smile]

mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#5
Står nøjagtig med samme komponenter og ingredienser lige nu som Jamo ![B)][Wink]

Super..takker[Wink]

Ydmygst...DIB

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#6
Ex-Cop: Det er bare lækkert - tak for hjælpen! Jeg har før ladet nogle 165 grains IB med 43 grains 203B, og de gav lidt mundingsflamme - så der er nok god mening i at gå ned på den ladning du anbefaler!

J.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by DIB

King of Varmint



Har Tonny overladt sin Kongetittel til dig[?] Jeg husker kun at jeg udnævnte 1 Konge i lørdags og det var Tonny[Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Skal omgående blive rettet..!![B)]
Snorksov i timen [:o)] og hørte kun os som havde skudt fuldt hus..
Min uforbeholdne undskyldning til TONNY...![Smile] (bare mob mig nu..[V][Wink])..aaarrgh..[:o)]

Ydmygst...DIB

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#9
Gammel tråd..... men samme emne..

I morgen aften er jeg blevet lovet hjælp af et andet forum-medlem, til at strikke samme kombination sammen som denne tråd handler om. Nemlig 168 gr. ttsx i kal 308win.

Men udfra denne tråd kan jeg ikke læse nogle konklusioner/resultater.

Hvad siger i[?] Virker det[?]

Jeg er lutter øre for gode råd og anbefalinger[Smile]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#10
Har lige ladet nogle 165 grain Nosler BT med 43 grain Norma 202/Rhino RP14, CCI 200 fænghætter og Lapua hylstre. Går fint og præcist, ingen tegn på overtryk.

Har ikke prøvet denne kombination med TSX endnu, men når jeg bruger N140 plejer træfning at være næsten sammenfaldende mellem ensvejende TSX og Nosler BT/Accubond. TTSX sidder ofte et par cm højere (lidt hurtigere).
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Mannlicher og mig

Har lige ladet nogle 165 grain Nosler BT med 43 grain Norma 202/Rhino RP14, CCI 200 fænghætter og Lapua hylstre. Går fint og præcist, ingen tegn på overtryk.

Har ikke prøvet denne kombination med TSX endnu, men når jeg bruger N140 plejer træfning at være næsten sammenfaldende mellem ensvejende TSX og Nosler BT/Accubond. TTSX sidder ofte et par cm højere (lidt hurtigere).



De blev sat sammen forleden - prøveskydningen bliver her i weekenden.

De er sammensat af 40, 40.5, 41, 41.5 og 42 (5 stk af hver) gr norma 201 og lapua hylstre. Fænghætterne er hvis CCI200[:I][?]

Resultat følger[Wink]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#12
Hvis du er sikker på, at det er Norma 201, ville jeg være meget forsigtig med de ladninger du har lavet!!!

Ladeboken angiver et MAX på 41 grains Norma 201 for en 150 grains kugle!!! Det bliver kun lavere når du går op i kuglevægt! Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre, men vær forsigtig!

Umiddelbart havde jeg valgt Norma 202 eller 203B!

J.
Svar
#13
Nu bliver jeg lidt klam i hænderne.....[:I]

Hmm......
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Hvis du er sikker på, at det er Norma 201, ville jeg være meget forsigtig med de ladninger du har lavet!!!

Ladeboken angiver et MAX på 41 grains Norma 201 for en 150 grains kugle!!! Det bliver kun lavere når du går op i kuglevægt! Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre, men vær forsigtig!

Umiddelbart havde jeg valgt Norma 202 eller 203B!

J.



http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?Ka...ter&Lang=1

Jeg er klar over at det ikke er samme kugle - men prøv at kigge under 168 gr. Sierra MK

Det er derfra inspirationen er fundet...

Hvad tror i[?]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#15
hej boryx
lyt til jamo [Wink]
Qload 3,6 viser dig ved max allerede ved 41 grains med norma 201
med en barnes ttsx 168 grains og col på 2,810
typisk for masive kobber kugler er at de er længere end dem
med blykerne for at nå samme vægt og derfor sættes længere ned i hylstret med mindre volume til krudt
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#16
Tak for indput.....

Col er 73,4 mm længere tillader magasinet det ikke.

Giver det nogen ændring i Qload?

Hvilken hastighed giver Qload på nævnte ladning?

På forhånd tak.

Jeg lytter - jeg lytter....... hmm.....
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#17
hej boryx

ved at køre data fra norma på sierra mk 168grain min 40 og max 42,1 og col på 71mm
igennem Qload får jeg 767 ms og 45350 psi ved min ladning
og ved max ladning 803ms og 52635psi

ttsx 168 grain min 38,35grain 756ms og 45364 psi
max 40,4grain 793ms og 52707 psi

men som Jammo skriver så er 203B et bedre valg

tjek evt bushman.dk og http://www.robsoft.nu

ps den ladning på 42,0grain ligger helt oppe på 59287 psi[B)]max er 60000 psi så den ville jeg ikke turde skyde af
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#18
Hej.

Bemærk venligst - jeg siger IKKE at du skal skyde med max ladning - det er dit eget valg !!!!!

MEN - Jeg vil IKKE have nogen som helst betænkelighed ved at skyde din ladning med 42 grains af i min Mauser M03.

Effektiv løbslængde er 57,5 cm - løbet er 60 cm, men der går 2,5 cm fra til låseknasterne.
Med COL 73,4 og løbslængden siger QL 3855 Bar - max er 4150. V0 = 800 m/s

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Bushman

Hej.

Bemærk venligst - jeg siger IKKE at du skal skyde med max ladning - det er dit eget valg !!!!!

MEN - Jeg vil IKKE have nogen som helst betænkelighed ved at skyde din ladning med 42 grains af i min Mauser M03.

Effektiv løbslængde er 57,5 cm - løbet er 60 cm, men der går 2,5 cm fra til låseknasterne.
Med COL 73,4 og løbslængden siger QL 3855 Bar - max er 4150. V0 = 800 m/s

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.



Nu tør jeg holde fast i riflen i morgen[^][Big Grin]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#20
Så har jeg været ude at skyde.

Jeg startede selvfølgelig op med den mindste ladning, det gav som forventet ingen problemer.

40.0 gr. 5 skuds gruppe på 26mm.
40.5 gr. -//- 27mm.
41.0 gr. -//- 39mm.
41.5 gr. -//- 46mm.

Herefter stoppede jeg, den sidste ladning gav 4 flade fænghætter ud af 5[xx(]. Jeg kan dog under en anden aktiv tråd forstå at men ikke entydigt ud fra visuelle indtryk kan konkludere overtryk, men ud fra jeres velmente anbefalinger ("advarsler"), fandt jeg ingen grund til at fortsætte. Umiddelbart fik man jo også indtrykket at det var mellem 40 og 41 gr. at den optimale præsion skulle findes.

Jeg kan sagtens tilfredsstilles med en 5 skudsgruppe på 26mm. til jagt. Jeg kan heller ikke afvise at ladningen kan præstere bedre, med en anden bag aftrækkeren[Big Grin].

Grunden til at jeg er i gang med TTSX, er den at jeg i den forgangne sæson oplevede for store blodudtrækninger med Norma Oryx i kal. 270, på det vildt jeg skød (dette er selvfølgelig forskelligt, hvad vi oplever som for meget). Så jeg ville prøve med et projektil der holdt mere sammen.

Efter skydningen i dag gravede jeg projektilerne ud af sandet bag skiven, jeg fandt de 10 af dem. De kan ses herunder:

[Image: IMGP1686.jpg]

[Image: IMGP1684.jpg]

Som det ses, er det langt fra alle der er ekspanderet ordentligt. Tror i det er fordi det er sand jeg skyder ind i, eller tror i det vil være et generelt problem også i vildt?

@Jamo - har din PM i baghovedet.

Nu er jeg så i tænkeboks igen......

Skulle jeg prøve Nosler Ballistik Tip og Accu bond.

Jeg står overfor en tur til New Zealand her til April. På Tahr og gemse - skal jeg jo ikke tænke så meget på blodudtrækning mm. Jeg skal bare tilstræbe så kort en flugtstrækning som muligt.
Men det ville jo være dejlig at finde en kugle jeg også kunne fortsætte med at bruge herhjemme efterfølgende.

Kom endelig med gode råd......[Smile]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)