Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Røgeovn
#1
Bliver vist nødt til at bygge en røgeovn[Smile]

Har selvfølgelig rodet rundt på nettet og fundet en del forskelligt men skal lige høre om der er nogen der ligger inde med et par guldkorn?

Jeg har ingen evner mht til metalarbejde, så jeg regner med at skulle mure.
Den skal kunne både kold og varm røge og må ikke være for lille..

Jimmy

[Image: Ozzy001.jpg]
Svar
#2
Et termometer i døren/lågen er næsten uundværligt.

Mur den op et strategisk sted; Hvis du vil koldryge om sommeren er det dumt at den står i solen (Man kan jo ryge om natten, men temperaturen om sommeren kommer jo engang imellem lidt højere end de magiske 25 grader). Ellers kan man fylde en af konens tupperwareskåle med vand, fryse den ned og stille ind i ovnen som køleelement.

Lav et spjæld på skorstenen/tophullet samt i bunden så du kan variere luftind og udtag.

En smuldskuffe i bunden er også en praktisk ting da optændingen godt kan give en uønsket varmeudvikling i ovnen.

Til koldrygning kan der også laves et separat optændningskammer uden for rygeovnen med et rør over i selve ovnen så røgen afkøles på vejen fra optændingskammer til ovn.

Få en rist der kan sættes i bunden over smuldskuffen, det er så ærgeligt at komme ud til en røvfuld koldrøget laks der er faldet ned i gløderne. Man kan selvfølgeligt bare ryge på riste, men jeg synes de bliver flottere når de hænger.

Kør til din lokale slawter og hør om du eventuelt kan få lov at købe en røvfuld røgstokke. Alternativt er kosteskafter næsten ligeså gode.

Til varmrygning kan man med fordel have et lille gasblus til at regulere temperaturen med. Jeg selv bruger almindelige grillkul. Det kræver lige et par forsøg for at finde ud af hvor mange der går til at holde temperaturen konstant i den ønskede periode.

Du kan eventuelt hente inspiration her: http://www.danishoutdoor.dk

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#3
Se evt på røgeovnensvenner.dk, jeg har kopiret deres Olietønde røgeovn, og har lige afprøvet den med koldrøgning af vildtpølser og lidt svinemørbrad, virker fint... og så koster den næsten ingen ting at lave
Mvh Bjarne
Svar
#4
Hej Jimmy.
Jeg er den lykkelige ejer af en Tommerup Røger fra Danish-Outdoors.
Har haft den i snart 3år,og er glad for den.Ønskede egenligt en størrer ovn,men fandt ,at til mit brug er denne perfekt.
En større ovn kræver mere brænde mm., og de fleste gange har jeg ikke brug for at ryge de store mængder.
Ovnen klarer både kold og varmrygning, ål,laks dyrekøller mm.
Mvh.
Hammer
Svar
#5
Hva så,Jimmy-er du kommet videre i dine røg-planer? Jeg skal også til at anskaffe mig en ovn,men kan ikke beslutte mig til om den skal mures op,eller om det bliver den lette købe-løsning med en metal ovn....? Er der forresten nogen der ved hvor man kan finde en dør til sådan en ovn? Altså,den der skal bruges,hvis jeg vælger at mure den op??

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)