Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kugle til 7mm. Rem.mag
#1
Hey..

Sad lige og skulle bestille lidt kugler, og kom lige til at overveje min 7mm. Rem. mag. Fra jer der ejer dette herlige kaliber kunne jeg godt lige tænke mig at høre, hvilke kugler i har de bedste erfaringer med til jagt på hjortevildt og gris. Jeg har faktisk OK erfaringer med Swift A-frame - men det er jo en hård og ikke mindst dyr kugle.

Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#2
Barnes TSX og Oryx, fungerer begge upåklageligt, mener en hård kugle er på sin plads i en 7 mm rem mag, bliver de for bløde laver de lige rigeligt ravage efter min mening.
Svar
#3
Hej Palmer.

Jeg har skudt med 7 mm gennem nogle år.

Har skudt med diverse kugler, både på elge, rådyr og svin.

Har skudt svin med bal.tip, barnes x og woodleigh, men da en vulcan fragmenterede i en elgko, skiftede jeg til A-frame.

Og dem har jeg endnu til gode at prøve ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Hej, tak for input..

Tjah, jeg er jo som udgangspunkt enig, hvilket oprindeligt også var min baggrund for at køre med Swift A-frame. Har bare oplevet nogle gange i den forgangne sæson, hvor både dåvildt og kronvildt er rendt langt selv om de er truffet på en måde, hvor de plejer at ligge der. Jeg ved der kan være flere årsager, men kom bare til at tænke over kuglen.

Selvom jeg har hunden til det[^], så ville det være rart om nogle måske havde super erfaringer med et eller andet :-)

Mvh.
Palmer
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#5
Hej Clax

Du kom lige ind i tråden i mellemtiden :-)

Det kan jo godt være det ender med at Swift'en er det bedste valg - kunne da godt tænke mig at høre dine erfaringer med den, når du kommer i gang med den :-)

Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Hej Palmer.

Jeg har skudt med 7 mm gennem nogle år.

Har skudt med diverse kugler, både på elge, rådyr og svin.

Har skudt svin med bal.tip, barnes x og woodleigh, men da en vulcan fragmenterede i en elgko, skiftede jeg til A-frame.

Og dem har jeg endnu til gode at prøve ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...




Udover at du har skudt på forskellige vildtarter med forskellige kugler og at bal.tip, barnes x og woodleigh kan ramme svin, fortæller dit svar ikke meget om dine erfaringer med disse kugler i 7mm. Rem Mag.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#7
5 stk dåvildt og 1 stk råvildt i januar med Barnes kuglerne, ingen gik over 5 m.
Svar
#8
Hej Dennis

Hvor tunge er de TSX'ere ?

Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#9
Jeg har skudt med 7mm RemMag igennem de sidste 10 år, og startede med Norma Oryx i 11 grams, men de fås nu kun i en 10,1 grams udgave.
Med Oryx'en har jeg nedlagt 10-12 stykker råvildt, men da de fleste er gået rimeligt langt efter skud vinkelret på kroppen lige over hjertet, bruger jeg Lapua Mega i 11 gram, når jeg bruger min 7mmRM til råvildt.
Norma Oryx anvender jeg fortsat til større vildt, som f.eks. dåvildt og kronvildt samt større afrikanske antiloper, og har nedlagt omkring 50 stk vildt med denne kugle gennem tiderne.

Jeg har også anvendt SPEER HCB i 11,34 gram til vildsvin i Polen og Serbien med stor succes, og har desuden skudt flere red hartebeast og blue wildebeast i Afrika, og de er alle blevet på stedet.

Jeg har brugt Remington PSPCL i 9,7 gram, som er MEGET præcis i MIN riffel, men kan ikke umiddelbart anvende (og anbefale) denne (i øvrigt billige!) kugle til jagt, da den laver stor kødødelæggelse, bare den rammer den mindste knogle på vejen ind.

Den mest præcise (5-skudsgrupper på 20 mm fra bænk på 100 meters afstand) kugle i MIN riffel er Nosler ACCUBOND i 10,4 gram, som jeg endvidere har skudt en del råvildt med. Kuglen laver dog en smule kødødelæggelse, men leverer varen, og vildtet bliver liggende.
På dåvildt og gris er der ikke ret meget kødødelæggelse, men stopeffekten er rigtigt god for denne kugle.

Har desuden forsøgt en lang række andre kugler (bl.a. SWIFT Scirocco-II 9,7 gram, BERGER VLD-hunting 11,7 gram, Hornady Interbond 10,1 gram)med svingende resultater.

Mange forårshilsner - Rydstrøm
Svar
#10
Nosler P. slår godt ihjel i 140-150g. Laver store blodudtrækninger på mindre vildtarter (-30 kg).

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#11
Palmer: Hvor tunge er de TSX'ere ?

160 g de går små 900 m/s
Svar
#12
Det kunne godt være, at man skulle prøve de TSX'ere.

Rydstrøm ... Jeg har faktisk nogle 154gr. Hornady Interbond liggende, jeg kan se den er på din liste - kan du sige noget specifikt om dine erfaringer med denne kugle..

Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#13
Jeg har de sidste tre år ladet 154gr interbond til en kammerat og han er godt tilfreds med dem.
TSX er helt bestemt et super godt bud[Smile]

johansen
Svar
#14
Barnes tsx eller Nosler accu bond

Lang lås, og tyk pibe..
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#15
Hej alle

Tusind tak for nogle værdifulde input. Jeg har bestilt en kasse tsx'ere og vil også lave de Interbond's jeg allerede har. Kunne jeg som det sidste bede om lidt ladedata til begge kugler - så har jeg da en ide om, hvor man med fordel kan ende :-) - man er vel lidt doven [^]

Mvh.
Palmer
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#16
har ikke selv skudt noget vildt med 7mm rem mag endnu
men glæder mig til det
har dog nogle venner som alle sværger til enten
interbond hornady eller nosler accubond eller partition
som de alle er glade for og har gode erfaringer med
har selv ladet med accubond som er klar til bukke jagten
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#17
62,6 g mrp, længde 80 mm bruger kun magnum hætter, har oplevet for mange efterbrændere med alm.
Svar
#18
Hej.
Du kan finde ladedata til de fleste kugler her :
http://www.bushman.dk/sider/genladning/c...remmag.htm

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#19
Palmer.

Jeg kan bare ikke samle 154 grains Hornady Interbond med MIN riffel (bedste skudserie/ladning: egenspredning på 13 cm), men du kan muligvis godt med din.

Flere hilsner - Rydstrøm
Svar
#20
Palmer - Ladedata.

Den bedste ladning med Hornady Interbond 154 grains, som jeg kunne lave til min riffel er angivet nedenstående. Én af mine kammerater, som skyder med en riffel næsten magen til min, sætter denne ladning hul-i-hul på 100 meters afstand, mens min egenspredning er ca 13 cm.
Jeg har prøvet ca 20 forskellige ladninger før jeg opgav, hvor kun én komponent (Fænghætte - Krudt - Krudtmængde - Friflugt) ad gangen blev skiftet.

Kaliber 7mm Remington Magnum
Projektilfabrikat/-type Hornady Interbond
Projektilvægt 154 grains 10,1 gram
Fænghætte RWS Large Rifle Magnum
Krudtfabrikat/-type Norma MRP (= Rhino RP22)
Hylsterfabrikat Norma
Krudtladning 67,0 grains 4,342 gram
Beregnet hastighed 3150 fps 959 m/s
Målt hastighed 3130 fps 954 m/s
Hylstre trimmet til 2,49” 63,3 mm
Patronens totallængde 3,256” 82,7 mm
Max længde i Tikka M695 3,366” 85,5 mm

Endnu flere hilsner - Rydstrøm
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)