Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Smitter rust
#1
Lige et dumt spørgsmål.. HVis man har et våben i sit skab som der er rust på, kan det så smitte de andre våben i skabet selvom de ikke rører ved hinanden?

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#2
Nej.

Kun høj luftfugtighed, ilt og svingende temperaturer får rust til at gro, men det smitter ikke.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Jeg antager, at det rustne gevær ikke er har pådraget sig rusten ved at stå i skabet?

Med den antagelse er svaret nej.

Såfremt geværet har pådraget sig rust ved at stå i skabet kan man jo godt drage den konklusion, at rusten "smitter". Det er dog alene fordi luftens fugtighed og temperatur i skabet i så fald er befordrende for dannelse rust.

Rust er jo alene en oxidering af et materiale. Oxidering fremmes ved tilstedeværelse af fugt (relativ fugtighed >50%) og højere temperatur. Lav fugtighed og / eller temperatur hæmmer oxideringen.

Såfremt rusttræge materialer eksponeres for jern ved kontakt, vil man opleve, at selv disse kan danne overfladerust.

mvh
hjemmeladeren

Nå - M@X var lidt hurtigere
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#4
Næh, den har ikke fået rusten i skabet, i hvert fald ikke i mit skab. jeg har lige købt den, det er en gammel bøjlespænder, og den har en del overfladerust. Jeg har gnubbet den godt og hårdt ind i Break Free og tørt den let af bagefter. En sjov J. C. Higgins Model 45 i 30-30 (skulle være lavet af Marlin over deres 30AS og 336). Skulle efter sigende virke perfekt.

Nu har jeg lige brugt en times tid på at fjerne rust på den, og jeg syntes faktisk at resultatet er blevet meget bedre end forventet.

Jeg brugte ståluld str. 00 vædet i Break Free, og sleb nænsomt rusten væk. Tørte rifle så den var helt tør, blæste den helt ren med, kemisk renset luft på tryk, og smurte den til sidst ind i et tyndt film Break Free.. Jeg ved at I sikkert græmmer jer over metoden, men der er stadig lige så meget/lidt blånering som før jeg gik igang. Før lignede den noget der skulle en tur til Pava.

Nu mangler jeg bare at finde ud af hvordan hulen man skiller sådan en bøjlespænder ad, og ikke mindst hvordan man samler den igen. Jeg kan ikke engang finde ud af at tage bundstykket ud af den [Smile]

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#5
Hvis rusten er ekstrem, eller fin/løstsiddende - så jo, så kan det godt "smitte". Men kun når våbnene "skramler" imod hinanden, og rustpartiklerne overføres fra ét emne til et andet.

Rustpartikler er porøse og er derfor lettere modtagelige for fugt - af samme årsager "breder" rust sig og får omkringliggende områder til at ruste også.

Hvis våbnene er bare tyndt dækket af olie og får et frisk lag i ny og næ, så er der intet at være bange for.

Der skal virkelig meget til, for at rustpartikler kan sprede sig til andre våben. Rustpartiklerne skal faktisk hvirvles op og kunne fanges af overfladen. Partiklerne kan godt fanges af oliefilm, men olien fortrænger fugt - så det er intet problem.

Man skal af samme årsag passe på med at bruge ståluld til at rense våben med. Ståluld er tynde "hår" af ... ja ikke nødvendigvis stål, men nærmere almindeligt jern. Ståluld ruster nemt.

Ståluld er dog rigtig godt til at fjerne rust med, da det er en blød og forholdsvis blid måde at tage i brug.
Mest fordi ståluld er skrappere end andre ting (skumgummi, "svinebørster", stålbørster m.v.) - men stålulden er svagere end rigtig stål.
Ståluld går derfor nemmere i stykker og er i mindre risiko for at beskadige våbnet - men disse småstykker kan sætte sig fast i overfladen af våbnet.

Dermed har man "podet" våbnet med potentiel "ruststarter".

Når man renser med ståluld - så sørg altid for at tørre rigtig godt af, påføre rigelig med frisk olie eller fedt på det behandlede område.
Ellers bliver man slemt skuffet...

Så - smitter rust.?

Nøh, normalt ikke - kun hvis det er helt ekstremt.

Men hvis de rigtige omstændigheder er til stede, kan rustpartikler faktisk godt være med til at starte ny rust. Men det skal som sagt støve med rustpartikler - og det sker med 99,99999% ikke i et våbenskab eller normal håndtering af våben.

Ej heller ved at holde ved siden af en "rustvogn".

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Marlin's skilles gerne ad ved at du... :

Åben bøjlen/låsen halvt.
Tag skruen ud som holder bøjlen.
Hiv bøjlen ud.
Nu kan bundstykket trækkes bagud - hen over hammeren.

Vær dog opmærksom på at ejektoren nu ligger løst - den skal sidde rigtigt når man sætter bundstykket i igen.

Når du sætter bundstykket i igen, kan du komme i problemer - hvis du vender våbnet forkert (på hovedet).
Ikke noget større problem, for det er bare en lille brik som skubbes op i det spor som er under bundstykket. En lille låsebrik som blokerer bundstykket når våbnet er lukket for skudafgivelse.
Hvis bundstykket ikke vil i, så er brikken gledet op - så vender du bare våbnet rigtigt og evt lige trykker brikken ned igen.

Simpelt.!

Og ståluld og olie ER en af de gode måder - som rigtignok nogen græmmes ved, men til det grove er det en af de mest rigtige metoder.
Og som du selv er inde på, så er renlighed og en god omgang smøring - MEGET vigtigt efter at have brugt ståluld.!

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#7
Tak for info... Hvad er så den nænsomme måde at fjerne rust på. F.eks. hvis man har en blånering som er meget lidt plettet?

Jeg kender farezonen ved det fine ståluld, det er nemlig let for enhver at se, at bittesmå partikler let frigørres. Men derfor sørgede jeg også for at den lille tot hele tiden var vædet med olie for at binde disse til olien så de ikke fløj rundt. Tørrede som sagt af til der var helt tørt, blæste rent så godt jeg kunne uden at adskille, og afsluttede med en film af frisk olie.

Jeg må se om jeg tør skille sjoveren ad, er ikke udpræget vild med det.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#8
Vilsgaard...

Er det her dig?

http://www.youtube.com/watch?v=l0O3k04pxOQ

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#9
WD40 kan opløse løs/let rust uden at ødelæge bruneringen.
Jeg havde efter en jagttur i regnvejr hvor geværet lå i skumgummifutteral i baggagerummet på vej hjem, fået lidt rød rust ved sigtekornet oven på sigteskinnen på min eller ikke rustne beretta haglbøsse...

Lidt wd 40 fra spraydåse opløste det - på med wd40 derefter børste rundt i olien med en tandbørste ned i den fine rifling oven på sigteskinnen. Efter 5 minutter - rust pist væk :-)

MEn om det dur på ældre mere fastgroet rust aner jeg ikke...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
Hvis jeg skal fjerne let rust, bruger jeg en skuresvamp af den almindelige kunsstoftype som har en fin og en grov side. Vædet i olie kan man fjerne let rust faktisk uden at skade bruneringen med den fine side af sådan en svamp. Den grove side er bedre, og slår det heller ikke til, må man over på ståluld, med de ulemper det giver.

Jeg vil hellere fjerne rust og brunering end lade rust sidde. Men hvis man starter nænsomt, kan man ofte fjerne det meste uden at skade bruneringen.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Keder du dig oppe i Thule Happy?? Så meget tænder våben mig nu ikke :o)

Lasse; Det var også min indgangsvinkel, hellere væk med rusten, og nu var blåneringen ikke ligefrem perfekt i forvejen, så uanset havde den vist godt af den omgang.

ran; Det kunne da godt være, at man skulle prøve tricket med WD 40, det kan jo aldrig skade.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#12
Lige sidste spørgsmål.. er det muligt for en totalamatør selv at brunere på en eller anden måde. Tænker ikke på kogebrunering, det er jo nærmeste for videnskabsfolk. Syntes jeg på et tidspunkt har læst om noget bruneringsvæske man kan påføre selv?

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#13
Hvis det er hele piber, tror jeg du skal overlade del tl erfarne folk. Smådele kan du vist godt slippe afsted med selv at brunere. Ved der er tråde, der handler om emnet, hvor der også er produkter nævnt - så hvis du søger dem ud, så burde du være et skridt nærmere... :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#14
Til fjernelse af let overfladerust uden at skade brunering er "Brasso" enestående.[^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
"Brasso". ok, det havde jeg ikke turde bruge hvis ikke du havde skrevet det M@x..!

Faldt lige over denne side, sikke nogle billige priser, men der skal man nok have cvr nummer for at få bruneret?!

Tak for jeres iver for at hjælpe!! Skønt at få en masse viden, og samtidig springe fejltagelserne over. Hørte engang om en der selv ville brunere, som kort tid efter stod med to løb og en sigteskinne i hånden ;o) Nævner ingen navne overhovedet :o)

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)