Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffel valg?
#1
Hejsa, jeg skal til jagt prøve den 6-5-2010 og glæder mig meeeeget til at få det overstået.

I alt tumulten og tidspresset har jeg naturligvis været inde og læse lidt og lede efter en evt riffel og optik som skal være mit et og alt.

Jeg har følgende krav til mit kommende værktøj.

Det skal være med syntetskæfte.

Der skal være shnelle, på.

Kaliber skal være allround til skandinavisk jagt, inkl. Elg.

værktøjet må gerne være af nyere årgang.

Jeg har forelsket mig i Steyr mannlicher's Pro Hunter, jeg har hørt at den skulle være god og pålidelig, og jeg ved den kan fås til omkring 7000-8000 vilket passer godt til mit budget, og den lever op til mine krav.

Det STORE sørgesmål er her, hvad mener i????
Jeg er ultra euforiserende grøn på dette område.
jeg vil gerne gøre et godt køb og frygter at folk vil sige "det sku syndt at du har givet så og så meget når du kunne have købt det og det for det halve"
Jeg håber i forstår mig og kan hjælpe. Jeg prøver at betrakte et riffel køb som et køb af værktøj, men som håndværker ved jeg også at godt værktøj er det halve af arbejdet, så jeg giver gerne penge for kvalitet men giver ikke en s... for pynt.

Derfor er jeg lidt forelsket i pro hunteren, men bange for at kærlighed gør blind... HJÆLP!!!! [Sad]

kichwa Kubwa
T. Nordsve
Svar
#2
Ang. kaliber vil jeg helt klart sige 30-06. Men prøv først inden du køber. Nogle mener at den har stor rekyl, men personligt synes jeg at den er meget behagelig. Hvad riffel angår kan du ikke lave de store fejlkøb. Prisen følger nogenlunde kvalitet. Men som mange af os siger, spar på riffel og køb en kvalitets kikkert. Hvis du skal bruge den til bevægelsesjagt som elgjagt jo ofte er. Så vil jeg helt klart anbefale dig en 1,5-6 x 42 rødpunkt kikkert fra zeiss.

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#3
Hej Kulungu - og velkommen til [Smile]

Du kan ikke gå helt gal i byen med ProHunteren, men du skal være opmærksom på, at det skæfte Steyr forsyner den med er en type der består udelukkende af en plastiksammensætning. Hvis du monterer riflen med Bipods (støttefødder) eller har fast anlæg på den allerforreste del af skæftet, vil skæftet pga. plastikens fleksibilitet blive trykket op mod piben og du vil kunne opleve træfpunktsændringer - og du er på vej mod alt for højt blodtryk og unødige frustrationer [Wink]
Hvis bare du er opmærksom på denne lille ting, vil Prohunteren gøre det så ganske udemærket.

[Image: pro-hunter.jpg]

Mht. kaliber vil nogen foreslå dig 6,5x55, 308win og 30-06. Nogen er til moderen andre til datteren, men alle 3 vil kunne gøre jobbet med den rigtige kugle. (du skal være opmærksom på, at nogen lande har et kaliberminimum på 7mm til deres større vildt)

Nu skriver du, at du er helt grøn og hvis du aldrig har prøvet at affyre en 30-06'er vil jeg anbefale dig at låne/prøve en lignende riffel i det kaliber. I en let riffel som Prohunteren - og med tunge kugler - kan en 30-06'er godt være lidt en "markant" oplevelse, hvis man aldrig har prøvet at klemme sådan en af før.
Med træning, lette kugler og måske lidt rekyldæmpning er der intet i vejen for at vælge det kaliber (det er vel egentlig ikke uden grund kaldt det mest universielle kaliber uden grund [8D])

Angående kikkert, så køb kvalitet - det er totalt nedtur at have ofret en krig på en jagttur og så bliver den ødelagt pga. en dårlig/for billig kikkert. Og lad være med at stirre dig blind på stor forstørrelse - som begynder bliver man nemt fristet af den store forstørrelse og godt nok forstørrer man målet, men man forstørrer også alle de rystelser man uvilkårligt laver...

Men lad os da endelig høre hvad du beslutter dig for [Big Grin]

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#4
tak for det hurtige svar, ville du så mene feks. det her gevær http://www.steyrarms.com/products/huntin...ro-hunter/
er pengene "værd" Big Grin

Jeg skal måske uddybe den skandinaviske jagt idé lidt Smile
mine planer var at udvide min jagt lidt når jeg engang er blevet mere erfaren,
så det er ikke sådan at jeg tager på jaktlag i norge lige så snart jeg har bestået min prøve.
med andre ord det må gerne passe perfekt til dansk og de siger jeg helt uden at vide om dit råd faktisk gør Big Grin jeg er jo Green! men dit bud er helt klar noteret med hensyn til kaliber 30-06 den har jeg også lade mig fortælle skulle passe rigtig godt til dansk jagt, som jo primert, lige nu er mit fokus.

jeg har set lidt på Zeiss Conquest 3-9x50 er den for billig, kom bare med bud, oversvøm mig.

mit egentlige håb hvis jeg skal være erlig var at folk ville sig "Kulungu, pro hunter?! Du har sku ramt plet det er lige den riffel du skal købe, fordi 1-2-3"

grundlag for min forelskelse
1. steyr er jo mærke vare... som mange andre jo også er. Men jeg er jo grøn så det er tilladt for mig at tage fejl og sige forkerte ting

2. den er jo super lækker at se på.
det fryder mit øje ikke at skulle se på skræmte små ingraverede rådyr. De skal efter min opfattelse af jagt ses gennem ziess optikken. Jeg betragter det lidt som en stor mercedes s klasse der er blevet overstylet med plastik kofangere ekspoiler og div. farver.
efter min mening skal den være en farve stilren og så original som mulig. man kan godt gøre ting pæne uden at overdrive, og det syntes jeg mannlicher har gjor godt med den snoede pipe.

3. den lever op til mine krav. med shnelle aftræk, kunstof skæfte osv.

MEN hvis i mener at jeg kan købe en sako eller tikka riffel og være bedre væbnet skal i sq sige det de kan jo også leve op til min idé om en riffel.

kichwa Kubwa
T. Nordsve
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Hej Kulungu - og velkommen til [Smile]

Du kan ikke gå helt gal i byen med ProHunteren, men du skal være opmærksom på, at det skæfte Steyr forsyner den med er en type der består udelukkende af en plastiksammensætning. Hvis du monterer riflen med Bipods (støttefødder) eller har fast anlæg på den allerforreste del af skæftet, vil skæftet pga. plastikens fleksibilitet blive trykket op mod piben og du vil kunne opleve træfpunktsændringer - og du er på vej mod alt for højt blodtryk og unødige frustrationer [Wink]
Hvis bare du er opmærksom på denne lille ting, vil Prohunteren gøre det så ganske udemærket.

[Image: pro-hunter.jpg]

Mht. kaliber vil nogen foreslå dig 6,5x55, 308win og 30-06. Nogen er til moderen andre til datteren, men alle 3 vil kunne gøre jobbet med den rigtige kugle. (du skal være opmærksom på, at nogen lande har et kaliberminimum på 7mm til deres større vildt)

Nu skriver du, at du er helt grøn og hvis du aldrig har prøvet at affyre en 30-06'er vil jeg anbefale dig at låne/prøve en lignende riffel i det kaliber. I en let riffel som Prohunteren - og med tunge kugler - kan en 30-06'er godt være lidt en "markant" oplevelse, hvis man aldrig har prøvet at klemme sådan en af før.
Med træning, lette kugler og måske lidt rekyldæmpning er der intet i vejen for at vælge det kaliber (det er vel egentlig ikke uden grund kaldt det mest universielle kaliber uden grund [8D])

Angående kikkert, så køb kvalitet - det er totalt nedtur at have ofret en krig på en jagttur og så bliver den ødelagt pga. en dårlig/for billig kikkert. Og lad være med at stirre dig blind på stor forstørrelse - som begynder bliver man nemt fristet af den store forstørrelse og godt nok forstørrer man målet, men man forstørrer også alle de rystelser man uvilkårligt laver...

Men lad os da endelig høre hvad du beslutter dig for [Big Grin]

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]



Jeg havde egentlig ikke tænk mig at montere bypots men er det så blødt at det kan give problemer med remmen eller evt skyde ben eller hvad det kaldes.
jeg må indrømme at jeg blev lst overrasket første gang jeg var ude og skyde haglgevær jeg var jo gul blå og rød da jeg kom hjem, men jeg forlod ikke banen uden at købe de der tale høreværn, så jeg er ikke bange for at montere rekyldæmper hvis jeg skulle gå hen og blive en rekylling Smile Tak igen for det hurtige svar. dit råd er noteret.
nu vil jeg gå ud og arbejde så jeg kan få nogle penge i kassen Wink

kichwa Kubwa
T. Nordsve
Svar
#6
Det er allerede skrevet længere oppe, men jeg gentager det.

Steyr er en glimrende riffel, men kombinationen med et blødt plasticskæfte er ikke god.

Uanset fabrikat kan de ikke tåle at man støtter yderst på forskæftet.
Det være sig med bipod, sandsække, rygsække eller andet.

Det er min bedste overbevisning, at skal skæftet være syntet(og det er jeg ikke modstander af) skal det enten med en alublok hele vejen ud(fx HS precision) eller i fiber(fx Mcmillan). Der er også billigere alternativer end disse.
Men det er sikkert at indskydning med et blødt forskæfte har givet mange grå hår eller fjernet de sidste.

Kalibervalg eller rettere patronvalg[Wink]
6,5x55, 308 win eller 30-06 ?

Alle klarer de jobbet. Men 6,5x55 kan i de fleste jagtpiber ikke ikke opfylde kravet til hastighed med 9 grams kugler som godkendt til kronhjort i DK eller klasse 1 våben i Sverige. Den skal derfor lades med 10 grams som all-round. Derved forsvinder noget af den fordel den har fremfor 308.

Men hvis du prøver Normas ballistik program vil du se at forskellen i kuglebane på de tre ikke er så stor som nogen vil gøre den til.

men rekyl fra 30-06 er for mange lidt rigeligt til at lære at skyde med. Dem der skyder godt med den har ofte lært det med noget andet og har den som 2. eller 3. riffel.

Min anbefaling går derfor mere i retning af at finde en riffel med et godt skæfte og helst i 308, 6,5x55 da de er mere behagelige at træne med end 30-06.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
kikkert .. hellere ned end op i forstør .. istedet for 3-9 el 3-12 .. en 1½-6 er fin (fås billig kvali brugt uden lys) ellers en 2-8 evt 2,5-10. Er blevet overrasket over dyr tæt på der var svære at fange og følge med en 3x som nederste.

Objektiv herhjemme er 42mm rigeligt .. men skumrig i sverige der har jeg godt brug for 56mm.. men afhænger af forstørrelse (6x42mm svarer til 8x56mm mht samme lysindfald/udnyttelse alt andet lige).

har haft 30-06 som første riffel = ok havde den i ca 2år .. rekylen kan tæmmes med god bagkappe fx Limbsaver(hvis rifler er for let). Kender ikke Mannlicher .. men nogen kunststofskæfter har ry for at kunne 'absorbre' noget af kicket iforh. til et stift træskæfte.
Personligt vurderede jeg efterhånden en billigere i drift mere præcis trænings riffel skulle til som nybebegynder især mht lære at 'prikskyde'.. og senere når det blev på tale med 2 rifler så passede 6,5x55 bedre som nedre alround (typisk vil en 9,3x62 være fint suppl. opad til .. en 30-06 vil 'hænge i midten')

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#8
Jeg ville overveje om det nu også var nødvendigt med snelle [xx(]
Hvorfor er du så forhippet på det[?]
Jeg vil hellere ha' et godt aftræk [Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#9
Jeg ville overveje om det nu også var nødvendigt med snelle
Hvorfor er du så forhippet på det
Jeg vil hellere ha' et godt aftræk

lige mine ord!
når du nu selv skriver at du er grøn, hvad er så begrundelsen for noget så overflødigt som snelleaftræk i stedet for et lækkert sprødt( og sikkert ) aftræk på 1000/1200 gram ?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
Jeg vil så blande mig lidt i denne tråd og anbefale dig at se på en Rössler Titan 6 også.

Det skal du gøre fordi:
- Den fåes i en konfiguration som du ønsker det.
- Der kan fåes vekselpiber til fornuftige priser. (Hvis nu du skulle få brug for det)
-Det er en, efter min mening, "pæn" riffel i god kvalitet.

Jeg har haft min i snart 4 år og har kun været tilfreds med den. Jeg købte den oprindeligt i .308W, men har i mellemtiden købt vekselpiber i .243W og 9,3x62. Samlet står riffel med 2 vekselpiber og ekstra snelleaftræk i under 10k. Jeg ved ikke hvordan kunststofskæftet er lavet på dem, da min er med træskæfte. Den har tidligere været udskældt og de allerførste modeller har haft nogle problemer med låsen. Dette har jeg dog ikke oplevet og heller ikke hørt om skulle være et problem mere (Det ligger flere år tilbage i tiden).

Så vidt jeg ved er det kun "Topjagt gruppen" der forhandler dem i DK. Du kan på http://www.jagd-shop.at konfigurere riflen så den matcher dine ønsker. Prismæssigt ligger den omkring dit budget.

Du er velkommen til at prøve et par skud med min hvis du er interesseret. Holder pt. til i Nordjylland, men kører for det første en del rundt i landet med arbejde og for det andet er vi ved at flytte til Sønderjylland, hvis det passer dig bedre.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#11
Hvis du search'er lidt rundt her og på andre fora vil du nok opleve, at 308w anbefales temmelig ofte når spørgsmålet er "allround i Skandinavien/Europa" - og det er der en grund til; selvom der osse er mange gode forslag om andre kalibre og indvendinger mod den kedelige (= meget udbredte) 308'er.

Hvis dit behov "kun" er jagt, ville jeg klart vælge en 308 og lade være med at lade mig friste ud i vekselpibeløsninger.

Og hvis du er forelsket i Pro Hunteren - og har råd til den og en kvalitetskikkert - så er det helt sikkert et godt valg. Man har det med at performe lidt bedre med "ting", man er forelsket i - og det øger som bekendt også fornøjelsen ved "aktiviteten" en kende.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du har Snelle som en del af din kravsspec. - men det er osse en heftigt debatteret emne[Wink]

Good luck med dit køb og ikke mindst din jæger-fremtid

/bundgaard
Svar
#12
Mauser M03 Extreme fås som du beskriver.

http://www.mauser.com/M-03-Extreme.249.0.html?&L=1

Jeg har en og er rigtigt glad for den.
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Mauser M03 Extreme fås som du beskriver.

http://www.mauser.com/M-03-Extreme.249.0.html?&L=1

Jeg har en og er rigtigt glad for den.



Jeg tror du er rykket i et andet prisniveau.

Snelle ja hvad skal du med den ?

Det glemte jeg helt at kommentere på.

Har lige fået monteret et jewell aftræk hos en nu i skammekrogen sat våbenmekaniker. Det kunne gå fra ca 400 gram og opad vi stoppede ved 900 gram som jeg finder let nok.

Hvis du ender i en 6,5x55 afskærer du dig fra mange amerikanske rifler
og lige præcis disse kendetegnes ved mulighed for rigtige skæfter og fine aftræk som tilkøbsstumper.

Der eksisterer en fin gammel tråd om hvad der er custom og hvad der er samling af diverse stumper.

Faktum er at du som begynder vil være rigtigt godt hjulpet med en tykpibet 308 win fra en af de store amerikanske fabrikker, aftrækket kan stilles tåleligt på godt et kilo og du kan senere opgradere med
super skæfter når økonomien er til det. Udvalget er gigantisk.

Det du skal fokusere på ved en ny riffel er

Billig ammo 6,5x55 og 308 slår alt i tilgængelighed og pris.
Justerbart aftræk, Tikka er også rigtigt gode her
super skæfte eller mulighed herfor.

Og nej jeg har ikke PT en rem 700 kort lås til salg,

Jeg mener faktisk der er en rem 700 vls i 308 til salg har på forum, ofre du der ud over lidt penge på et skæfte holder du dig nok i nærheden af Steyr´eren og får i mine øjne en bedre riffel.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#14
Remington rules!
hogmeister
Hogmeister
Svar
#15
Har både en Pro Hunter og Remington med "legetøjsskæfte". Den ene i 308 w, hvilker er SUPER fordi løbet er så kort. Den anden i rustfri og 30.06 hvilket også har sine fordele, så jeg kan anbefale begge.

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#16
Hej Kulungu

Med det du skriver er jeg klart tilhænger af SM'eren i 308 - har skudt med den i 30.06. Jeg riffelinstruktør på vores lokale skydebane og har undervist en ny aspirant med netop sådan riffel i 30.06 - den slår pænt hårdt for den uøvede som Tackleberry helt rigtigt skriver. Samtidig skal jeg selvfølgelig være realistisk og sige, at det selvfølgelig ikke er noget der ikke kan holdes ud, men det kan mærkes [^]

Personligt ville jeg helt droppe snellen, og fokusere på et alm. godt aftræk. Du kan overveje også overveje Tikka T3 Light Stainless i kaliber 308 eller måske 270'er. Ved at gå lidt på kompromis med snellen får du flere muligheder.

Lov mig at du lytter til det der næsten enstemmigt lyder herinde i vores fantastiske forum .. "Spar hellere lidt på riflen og køb en ordentlig kikkert". Det er altså ikke bare snak...

Zeiss Conquest er en fin kikkert, men der er også gode bud hos Bushnell Elite eks. 6500 og Leupold. De meget anerkendte mærker som Zeiss, Swarovski og Schimdt & Bender er ekstem gode kikkerter, men efterhånden er der kommet rigtig gode alternativer på markedet. Selv er jeg fan af Bushnell Elite 6500.

Afslutningsvis kan jeg sige dig en sjov ting om udstyr. Jeg har selv både det rigtig dyre legetøj, og det rigtige billige. Hvis der skal skydes for alvor f.eks om "flydende væsker", så er det min gamle ombyggede baneriffel - en 6,5x55 Otterup med en brugt Bushnelle Elite 3200 der kommer frem - en sæt til vel rundt regnet en 2 - 3.000 kr. Lad derfor være med at købe dyrere end du har råd til rigtig rigtig mange patroner bagefter også :-)

Held og lykke med prøven, og lad os vide hvad du vælger :-)

Hilsen
Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#17
Du har mail.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#18
En skam du ikke har lidt flere penge, så du kan få en Blaser......

BigDane

Jag eller bliv jaget---
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#19
JuHUuuuu!! Jeg kan lide jeres råd og den måde i hiver mig og mine opfattelser, om hvad godt er, rundt i mudderet på Big Grin

jeg syntes at kunde dufte essensen af lidt "shnell-ikke shnelle" i tråden, men ganske rigtigt AAAAAner jeg ikke hvorfor jeg SKAL have shnelle på, jeg har bare hørt at det kan give et mere præcist skud da man i stedet kun trykker med omkr 200g. og så selvfølgelig mine egne forestillinger om hvor lækkert det må være... (Helt blank ik?)

Så nu har vi været inde på, at
1 syntets-skæfte er li blødhed og kan have indflydelse på skud præcision.
2 shnelle er noget bæ. et sprøt kort og kontant aftræk er sagen.
3 prioritering i optik "frem for riffel"
4 evt. alternative riffler.
5 .308 kaliber valg er meget allround.

Jeg føler lidt at et riffel filter bygges stille og roligt op.

PS. Intet af det jeg skriver er på nogle måder ironisk, jeg vil vitterligt notere jeres råd ned og har jeg misset noget må i sige til. bare hiv mig rundt, kald mig dum, smid sand i mine øjnene, træk mig i håret og bryd mig ned psykisk...
jeg vil bare gerne undgå sælger "snak" når jeg skal ud og købe ind.

kichwa Kubwa
T. Nordsve
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Kulungu

jeg vil bare gerne undgå sælger "snak" når jeg skal ud og købe ind.
kichwa Kubwa



Det tror jeg så ikke, du undgår - uanset hvor mange velmente råd du samler sammen herinde[Big Grin][Wink]

Afhængigt af dit behov for "gejl og lir'", så kunne du osse overveje at lede efter en (brugt) T3 Lite (av!!) og smide en Leupold eller en Bushnell på. Så er du (godt) kørende for rimelige penge.

/bundgaard
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)