Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lokal fredning af harer
#1
http://huntersmagazine.dk/?mod=article&aID=3442

Hørte Karen Ellemann i radioen imorges, her var formuleringen ikke særlig heldig, da man helt klart sad tilbage med det indtryk at det var jægerne der gjorde det store indhug i bestanden.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#2
http://www.jaegerforbundet.dk/page651.aspx?recordid651=1570

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#3
Citat:quote:

Miljøministeren udtalte i dag i Godmorgen P3, at det ikke kun er landbruget, der skal udpeges som den store synder i forhold til tilbagegang i harebestanden. Ministeren argumenterede med, at der fødes lige så mange killinger som tidligere, men at det helt store indhug i bestanden finder sted om efteråret i jagtsæsonen.

Modsat miljøministeren er DMU ikke i tvivl om, at harekillingerne forsvinder inden jagtsæsonen:

- Der bliver næsten født lige så mange harekillinger som tidligere, men når vi kommer til jagtsæsonen i efteråret, er der stort set kun én ud af otte tilbage, forklarer Tommy Asferg, seniorbiolog ved Danmarks Miljøundersøgelser under Århus Universitet.



Det er s.. da godt vi alle er velsignet med en så kompetent minister der kan afgøre fag sager selv DMU (der jo ingen erfaringer har med div. aspekter i denne henseende) tager fejl af [xx(][V]

SNAK MED DIN DATTER UFFE !! [Big Grin]
Svar
#4
Jeg har lige hørt indslaget, og hun siger jo det stik modsatte af hvad DMU's undersøgelse siger. Det er da ikke så mærkeligt at vi mister jagt når miljøministeren ikke en gang kan finde ud af at læse en simpel sætning. Flot Karen [xx(][xx(][}Smile]

Mvh
Jonas
Svar
#5
Miljøminister Karen Ellemann har nu også fundet ud af at dildoer indeholder hormon-forstyrrende phtalater, der medfører at overdreven brug dildoer gør brugeren lidt skør i bolden.

Nu er det så at man undre sig over, hvorfor der på en enkelt arbejdsplads med kun 179 ansatte tilsyneladende er en overrepræsentation af tossede kvinder. ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by ran

Miljøminister Karen Ellemann har nu også fundet ud af at dildoer indeholder hormon-forstyrrende phtalater, der medfører at overdreven brug dildoer gør brugeren lidt skør i bolden.

Nu er det så at man undre sig over, hvorfor der på en enkelt arbejdsplads med kun 179 ansatte tilsyneladende er en overrepræsentation af tossede kvinder. ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Walnut
Svar
#7
Man kunne jo skrive et brev til hende:

Kære Karen Ellemann
Som jæger piner det mig lidt at høre i P3, at du udtaler dig om harejagten, som en af de store skyldnere, når det handler om den nedadgående harebestand.

Vi kan godt blive enige om, at visse jagtbare arter er pressede bestandsmæssigt, som f.eks. harer og agerhøns. Ingen er mere bevidste om det end jægerne, som færdes i naturen året rundt – det meste af tiden faktisk i forbindelse med naturpleje, fodring og andre aktiviteter, som ophjælper vildtbestandene. Jo, vi ved godt om nogen, hvad der rører sig derude – og ingen er faktisk mere bekymrede end vi… specielt, når vi hører en minister, der ikke er ordentlig inde i sagerne udtale sig i massemedier om jagten, der i forvejen er et følsomt debatemne blandt folk med mere romantiske forestillinger om hvordan naturen ville være, hvis der ikke blev nedlagt noget vildt af jægerne.

Der er flere ting i harespøgsmålet, som du nok bør overveje, inden du begynder at lave fredninger, indskrænke jagt tider eller andre lignende tiltag. Det er selvfølgelig klart, at en hare, der bliver skudt i efterårets relative korte jagtperiode bliver taget ud af bestanden. Udtagning af individer pga. jagt er imidlertid minimal, i forhold til hvad der bliver taget ved predation – dvs. rovdyr, rovfugle som tager killinger hhv. bestandstabet på grund af landbrugsdriftens intensive dyrkning af store monokulturer på markerne, der forringer harekillingernes fødemuligheder drastisk.

Hvis du læser DMUs rapport desangående, vil du også kunne se, at der i dit eget embedsværk er kompetente folk, der monitorerer vildtbestandene, som ikke er helt enige i din udtalelse omkring jægernes rolle i decimering af harebestanden. Det har længe været dokumenteret viden, at harekillinger dør i foråret – af sult!

Krager, rovfugle, ræve og andre prædatorer tolder hårdt på en svækket forårsbestand af underernærede harekillinger. Dette underbygges bl.a. af beretninger fra jægere, der oplever voldsom tilvækst i harebestanden på deres revirer, når der sættes effektivt ind med ræve- og krageregulering.

En stor del dør i trafikken.

Nogle harer dør ved jagt – men rent faktisk ikke ret mange – og det skyldes at jægerne er de første til at holde hånden over de trængte arter på jagtreviret. Således har der de seneste år meget ofte lydt på parolen, at vi lader harer og agerhøns i fred.
Jægerne har således selv gennem flere år været godt i gang med at tage jagtpresset af haren på frivillig vis og på revirer hvor bestanden er god - har man nedlagt harer. Jægernes tilbageholdenhed på harerne ses tydeligt i vildtudbyttestatistikkerne, hvor antallet af nedlagte harer de seneste år har været nedadgående. Deri ligger faktisk et stort dilemma, for jægerne bliver straffet for at passe på bestanden! Når vi lader haren gå, og jagtudbyttet falder, ser det ud som om, at harebestanden har det værre end tilfældet er. Når der så skal laves jagttidsforlig bliver der kvitteret med indskrænkninger i jagtmulighederne på grundlag af den faldende udbyttestatistik… Oveni foreslår du så fredninger… i stedet for at sætte ind, der hvor det virkelig batter – nemlig med motivering af landbruget til at lave vildtbræmmer, dyrkningsfrie brakarealer og andet, som virkelig ville hjælpe på bestanden på vej – eller åbne op for mere kragejagt og udvidet mulighed for at jage rovvildt osv.

Jægerne er naturfolk og passer på vildtet. Vi nedslagter ikke bevidstløst alt hvad der kommer forbi – for så ville jagten jo hurtigt få en ende… Derfor bruger vi meget tid, arbejdskraft og penge af egne lommer på fodring og foranstaltninger, der har til formål at hjælpe de trængte arter og vildtet generelt. I det lys er fredning af en jagtbar vildtart er ikke nødvendigvis en hjælp – men kan i virkeligheden have som bivirkning, at arten bliver endnu mere trængt. Det skyldes, at jægernes vildtplejeinteresser generelt har de jagtbare arter som omdrejningspunkt – ud fra devisen – at hvis vi hjælper bestanden frem – så har vi mere at jage på – men uden at bortskyde bestanden. Vi høster kun en del af tilvæksten – efter en bestand har nået et tilfredsstillende niveau. Dette ses blandt andet på den meget positive udvikling i råvildtbestanden, der gennem de sidste mange år har haft jægeres store interesse i forhold til ophjælpning og forvaltning af bestanden til både vildtets og egen fordel.

Med fredning af jagtbare vildtarter opstår der akut fare for interessen for at hjælpe disse vildtarter falder.

I jægerkredse er der f.eks. en udbredt forståelse af, at det er jægernes (og enkelte landmænds velvilje) der i det væsentlige gør, at vi stadig har en agerhønebestand i Danmark. Der er en udbredt vilje blandt jægerne til at betale jagtudlejeren via høje jagtlejesatser, for at lade dele af jorden ligge som usprøjtede insektbræmmer til agerhønsenes kyllinger, der har behov for alsidigt udvalg af små insekter i deres første leve uger – og der hældes tonsvis af foder i fodertønder landet over…. Den dag agerhønsene bliver totalfredede og jægerne derfor ikke længere har motiveret interesse for at vedligeholde bestanden, forværres bestandens vilkår – og så decimeres bestanden for alvor – ikke på trods af – men på grund af en misforstået fredning.

Lad ikke dine tanker om fredning og indskrænkninger i jagtmuligheder blive et mønster i den danske natur- og vildtforvaltning… for så gør du både vildtet og naturen en bjørnetjeneste.Langt de fleste jægere er positive medspillere i beskyttelse af det danske vildt og bannerførere i naturgenopretning - men husk at jægerstandens motivation ligger i muligheden for at jage...

Med venlig hilsen...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Smukt ran

Send det pronto til ministeren.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#9
Done... :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
Utroligt velformuleret og velargumenteret. Thumps up herfra. Lad os endelig høre hvilket svar du får tilbage.

Mvh
Jonas
Svar
#11
Jeg har i dag lavet et scoreboard hvor jeg vil skrive ned hver gang jeg observerer en nedkørt hare eller fasan på den del af den offentlige vej jeg har jord ud til. Jeg har ca 45 ha jord.
Vi har igennem flere år ikke skudt harer fordi vi ikke kan få dem omsat til mad.
Svar
#12
Det tænkte jeg også - der er ikke mange, der gider spise dem... men det ville jeg ikke lige skrive i brevet - for det kunne jo bruges som argument for at "så er fredningen jo ligegyldig"... Omvendt så kender jeg alligevel nogle, der sætter pris på haresteg.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#13
Ja og når vi får efterspørgsel på dem så leverer vi også. Vi har masser af harer.
Svar
#14
Man kunne også godt argumentere sig med at jagten på prædedatore gennem de sidste 15- 20 år er blevet væsentlig mindre gennem fredninger mv. Hvor mange sorte fugle og rovdyr tror i ikke der er blevet efterstræbt fra 1900 op til 1990? Og det er blevet gjort med fælder, sakse, gift mv.. Således er det ikke bare den intensive landbrugsdrift der har hele skylden for at vildtet er på tilbagetogt de seneste 20 år!!

Jesper Hansen
Jesper Hansen
Svar
#15
Pressemeddelelse fra Miljøministeren - det ser ud til at vildtudbyttestatstikken ligger til grund for beslutningen.

http://www.mim.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/20100415_haren.htm

Hermed opfordringen bragt videre: SKYD nogle flere harer - og sørg for guds skyld for at skyde noget rovvildt.. for "verden vender åbenbart omvendt"... Jo mere effektivt vi nedslagter vildtet - jo flere jagtmuligheder får vi ...

Mage til idioti skal man da lede længe efter!!!!

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#16
Hej Ran

Smukt brev og lidt bedre end det jeg har sendt fru Karen. Dog er meningen generelt den samme. Jeg kan kun opfordre så mange som muligt at gøre der samme.

Hilsen
Steffen
Svar
#17
Jeps!

I kan skrive til hende på http://www.karenellemann.dk

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#18
Jagttidsgyser under opsejling

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#19
Jeg mener at en miljøminister, der ikke lytter til eget embedsværk - eller forskere - sådan set arbejder til dumpekarakter. Det er selvfølgelig ikke noget nyt, når det handler om Karen Ellemann... se bare på madpakkesagen i hendes tidligere ministerjob - som blev håndteret amatøragtigt og helt uden sans for den "kommunale virkelighed"...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#20
Så er der personligt svar fra Miljøministeren:

Kære xxx xxxxxxxxx

Tak for din mail, hvori du sætter spørgsmålstegn ved den foreslåede forsøgsvise jagtfredning af haren i Himmerland.

Den 3-årige forsøgsvise fredning er blevet foreslået på baggrund af Danmarks Miljøundersøgelsers (DMU) rapport "Vildtbestande og jagttider i Danmark: Det biologiske grundlag for jagttidsrevisionen 2010". Rapporten anfører, at den jagtlige udnyttelse kan være problematisk i de områder af Jylland, hvor bestanden er lav, og at der i det mindste lokalt er behov for at reducere jagtudbyttet.

På den baggrund har jeg foreslået, at der udarbejdes en forvaltningsplan for haren i Danmark, samt at der etableres en forsøgsvis jagtfredning i Himmerland, hvor tællinger fra DMU har vist at bestanden er lav.

Med venlig hilsen

Karen Ellemann


.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)