Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hornady 154 grs SST i 7mm til elg?
#1
Hej

Jeg skal lade lidt for en nabo, der har noget elgjagt langt pokker i vold oppe i Sverige.

Han siger, at 154grs SST er en af de få kugler, der går godt i hans riffel (7x64). Umiddelbart syntes jeg, at det er en lidt spinkel kugle til elgjagt. Udover elge er der også bjørne - og bjørnekvote i området!!!

Jeg har aldrig skudt en bjørn i Sverige, men jeg ved, hvor mange 250grs Nosler Partion en candisk sortbjørn kan tage, når det første skud ikke sidder som det skal[Sad!]. Og jeg ville ikke føle mig særlig tryg i bjørneland med ovennævnte kugle!

Er der nogen her, der har erfaring med SST. Jeg behøver ikke den teoretiske forklaring om at en premium kugle er bedre - det ved jeg[Wink] Jeg vil gerne høre fra nogen, der har skudt vildt (gerne stort) med SST!

Mvh Søren
Svar
#2
En kammerat bruger SST i 6,5x55. Ladt til moderat hastighed er den meget præcis og han har skudt råvildt og vildsvin (ca. 80 kg) med knald og fald effekt. Kødskader har været til at leve med.

Hvis du presser den i hastighed derimod vil jeg pga. spidsen og den tynde kappe forvente næsten varmint effekt.

Man behover ikke nødvendigvis en premium kugle for at få god dybde virkning. Vælg en tung kugle og lad være med at presse den for højt op i hastighed.

mvh
Christian
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

En kammerat bruger SST i 6,5x55. Ladt til moderat hastighed er den meget præcis og han har skudt råvildt og vildsvin (ca. 80 kg) med knald og fald effekt. Kødskader har været til at leve med.

Hvis du presser den i hastighed derimod vil jeg pga. spidsen og den tynde kappe forvente næsten varmint effekt.

Man behover ikke nødvendigvis en premium kugle for at få god dybde virkning. Vælg en tung kugle og lad være med at presse den for højt op i hastighed.

mvh
Christian



Jeg er enig.

Har brugt den i 6,5x55 til et par dådyr. Fin virkning men mange fragmenter og uden gennemskud.

Hvis den så pæppes op i hastighed og på hårdere vodstand kan det i mine øjne kun blive skidt resultat. Den skal nok dø for den rigtige kugle, men det bliver sikkert uden gennemskud og jeg har personligt ikke meget lyst til at lede efter en anskudt bjørn, som ikke har et stort hul at bløde igennem. Men på det punkt er jeg nok også en tøsedreng

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
154 gr SST er fint i 7mm kalibre...jeg brugt den i 7mmSTW for American Elg med fin resultater. Osse brugt 140gr Trophy bonded bear claw kugler for American Elg og Canadian Caribou.[Wink]
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#5
Hej

Jeg havde nok valgt en 154 grains Interbond istedet for en SST, alternativt en 160 grains Nosler Accubond, 160 grains eller 175 grains partition fra Nosler, for at være rimelig sikker på gennemskud.

Alternativt en 175 grains traditionel softpoint kugle.

Vh.

cck
cck
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Eric A

154 gr SST er fint i 7mm kalibre...jeg brugt den i 7mmSTW for American Elg med fin resultater. Osse brugt 140gr Trophy bonded bear claw kugler for American Elg og Canadian Caribou.[Wink]



Hej Eric

Vil du turde at bruge SST kuglen til sortbjørn?

Mvh Søren
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen

Citat:quote:

Originally posted by Eric A

154 gr SST er fint i 7mm kalibre...jeg brugt den i 7mmSTW for American Elg med fin resultater. Osse brugt 140gr Trophy bonded bear claw kugler for American Elg og Canadian Caribou.[Wink]



Hej Eric

Vil du turde at bruge SST kuglen til sortbjørn?

Mvh Søren



Nej problem med sortbjørnen Søren...og tjeke ude reviews her..

http://www.reloadersnest.com/review_resu...nady%20SST

Mvh..Eric
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#8
Hej.
Jeg mener en 7mm RM kræver en bondet kugle, men en Oryx kugle ville ikke en gang være nok til sortbjørn for den er for blød, men en Barnes TSX 160gr. vil være fint, den fåes også i 175gr.
Man skal op i de bedste kugler hvor man er sikker på gennemskud når man snakker sortbjørn. Jeg brugte Oryx kuglen i Syd afrika, det jeg skød faldt på stedet men jeg manglede gennemskud på flere stykker vildt. Så det skal det bedte til når man vil skyde Bjørn.

Mvh Maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)