Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tilskydning af ny S&L 30-06 nødvendig?
#1
Hej alle

Har søgt lidt herinde omkring tilskydning af nye piber. Der er da også nogle tråde - men noget entydigt svar synes jeg ikke rigtigt jeg har kunnet udlede.

Jeg næsten lige fået min nye S&L Victory 30-06 hjem - og planen var, at den skulle med på jagt d. 16/5.

Spørgsmålene er så:

1. Er det nødvendigt at tilskyde piben før jagt?
2. Påvirker tilskydningen pibens levetid (Er normalt meget påpasselig med at rense med messingbørsten efter hver tur på skydebanen og jagt)
3. Hvis det har en reel effekt at tilskyde en pibe - hvad er så den egentlige målbare effekt? (præcision? mundingshastighed? nemmere rensning? eller andet?)
4. Hvis man skal tilskyde en pibe - hvor meget arbejde er der med det? Og hvor meget skal man som minimum gøre, for at det har effekt?

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
[Image: rlee.gif]

[Big Grin][Big Grin][Big Grin][8D]

Schönauer

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#3
Nå ja... men mit kamera kan ikke rigtig fokusere...
Billederne bliver lidt uklare... så man kan ikke rigtig se de fine knaster i skæftetræet.. ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Jeg ved at Jørgen fra S/L siger at tilskydning ikke er nødvendigt på hans piber, da de er så rigeligt polerede fra fabrikken.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#5
Det er absolut ikke nødvendig - men det vil bestemt heller ikke skade [Smile] mere vigtigt er det, at skyde nænsomt i starten - skyd den ikke varm [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#6
Nemli'
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#7
OK... så lidt testskydning i småportioner med en børste ind imellem og en indskydning til jagtammo - så går det vel ikke helt galt d. 16/5

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Om det er nødvendigt at "tilskyde" et nyt løb .... Tjaaiijjj .... Det er der mange meninger om, ved jeg fra tidligere tråde. [8D]
Men her er en artikel med et forslag til hvordan det kan gøres..
http://www.border-barrels.com/articles/shoot-in.htm

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#9
Klart,

dem der sværger til det vil prøve at overbevise dig om det til deres dødsdag.
Vice versa....

En meget kort break-in der lige tager de sidste grater efter kamring.
Ja, grater, der er intet skærende værktøj her på jorden der efterlader "kanter" 100% gratfrie. der vil altid være lidt.

Selve boren i S&L´s piber ville jeg ikke gøre noget ved da de i forvejen har en ret god overflade samt er en anelse koniske.
Denne konicitet ville jeg helst ikke ødelægge med en 3-400 skuds break-in/rense/polering.

Andre fabrikater kan MÅSKE have gavn af det.

En sprit ny S&L pibe skyder jeg altid de første 3 skud med og der foretages en beskeden rensning mellem hvert skud. Thats it.

Jeg ønsker ikke at ophøje det til sort magi, eller jo....
Skrub, skur, poler, slib, firelap, rens med kemi og abrsasive midler alt det i overhovedet orker, for så bliver der nemlig solgt flere piber[^]

En vigtig detalje man overser på både dette forum og mange andre er:
Det er jagtvåben vi roder med, ikke 100k+ benchrest våben!!!
Disse jagtvåben er i forvejen lavet med tolerancer der muliggør brugen af ammunition fra hele jordklodens producenter.
Der kan man sige sig selv at der med ret god grund er ret store spillerum som umuliggør pinagtig præcision.
Nogle gange glemmer vi totalt hvad det er vi skyder med......

Men på den anden side, så svarer stort set alle at deres riffel skyder "hul i hul".... hmmmm det forstår jeg nok aldrig[Big Grin][Big Grin]

/GT

www.hgfirearms.dk
[font=Verdana]Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
3-400 skuds break-in?????? Nu skal du heller ikke gore det varre end det er. 25-30 er mere paa sin plads
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#11
Citat:quote:

25-30 er mere paa sin plads

Ikke hvis du spørger de mest autrære "In-Breakere"....[Wink]

Men "break" endelig løs[^][Big Grin][Wink]

/GT

www.hgfirearms.dk
[font=Verdana]Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by GT

Men på den anden side, så svarer stort set alle at deres riffel skyder "hul i hul".... hmmmm det forstår jeg nok aldrig[Big Grin][Big Grin]

/GT

www.hgfirearms.dk
[font=Verdana]Shoot low, they might be crawling !!!!



Nu tror jeg måske det er den gruppe de kan huske og resten er lykkeligt glemt. Jeg bruger derfor 10 skudsgrupper og så er det jo også lettere at få hul i hul, når hele centrum efterhånden er skudt væk.
Spøg til side gruppen bliver større, men til gengæld indeholder den ikke kun de feber skud man kan præstere på korte serier.

Iøvrigt har jeg tidligere brugt megen tid på break in.

Idag skyder jeg bare ikke en ny pibe varm.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Idag skyder jeg bare ikke en ny pibe varm.

VH Søren

Big Green for ever
[/quote]

Jeg er enig, men man kan jo så føre den videre og spørge - hvorfor?
Hvorfor skulle det være værre at skyde en ny pibe varm end når den er blevet 'erfaren'.
Svar
#14
Var i skyttebutikken i dag for at købe træningsammo.
Fik lige en kort snak med ham derinde omkring dette med tilskydning af en ny pibe.

Han mente ikke at det var helt så nødvendigt med firelapping osv. af en ny SL pibe, da den var skåret og ikke hamret - så der var ikke de samme spændinger i stålet, som i en hamret pibe.

Men han ville nu anbefale følgende: Allerførst en grundig rensning med messingbørste efterfulgt af 10 min borefoam og filtpropper indtil den var ren. Evt. skæreolierester og andet skidt kunne ødelægge en ny pibe, i tilfælde af der skulle forefindes noget i piben.

Derefter en begrænset tilskydning. Fik en 10 sider lang vejledning med hjem.

Jeg valgte at gøre følgende:

1. grundig børsterensning med messingbørsten og derefter en tur med borefoam og filtpropper. De ville ikke rigtigt blive rene - så den fik en tur til med borefoam, hvorefter de sidste brune olierester kunne fjernes med filtpropperne.

2. Dernæst til skydebanen: 2 skud efterfulgt af afkøling, rensning med messingbørste, plastbørste og blød uldbørste i nævnte rækkefølge.
Så 3 skud og tilsvarende rensning - 3 gange.

3. Derefter indskydning i 2 omgange op til 20 skud sammenlagt.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Idag skyder jeg bare ikke en ny pibe varm.

VH Søren

Big Green for ever



Jeg er enig, men man kan jo så føre den videre og spørge - hvorfor?
Hvorfor skulle det være værre at skyde en ny pibe varm end når den er blevet 'erfaren'.
[/quote]
Spørg en af metal folkene.

Noget med at slibe effekten er størst på en varm pibe og der er flere/større grater når den er ny. Dem som man forsøger at polere væk.

Men jeg ved det reelt ikke.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Her er lidt læsning omkring løbsrengøring af forskellige riffeltyper.
Der er lidt at blive klog på - og en del gode billeder inden fra piber, som man godt kan lære lidt af at kigge på....

http://askholm.org/Hvordan%20behandler%20man%20et%20nyt%20_org06.pdf

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)