Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hylster udglødning
#21
aaaarghhhh ...

Så prøver vi igen!!! Igen!!!

Messing hærder ikke ved pludselig afkøling.. Og en gang til for Prins Joachim:
Messing hærder ikke ved pludselig afkøling..

Temperaturen har en betydning her......

Stål hærder ved pludselig afkøling... Visse legeringer hærder selv ved forholdsvis langsom afkøling i luft

Messing hærder ikke ved pludselig afkøling..

Bly-legeringer med Antimon og andre tilsætninger hærder ved pludselig afkøling.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by dravis

aaaarghhhh ...

Så prøver vi igen!!! Igen!!!

Messing hærder ikke ved pludselig afkøling.. Og en gang til for Prins Joachim:
Messing hærder ikke ved pludselig afkøling..

Temperaturen har en betydning her......

Stål hærder ved pludselig afkøling... Visse legeringer hærder selv ved forholdsvis langsom afkøling i luft

Messing hærder ikke ved pludselig afkøling..

Bly-legeringer med Antimon og andre tilsætninger hærder ved pludselig afkøling.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"



Dravis...For en i he... Det er afspændingen jeg hentyder til, ved at lade dem luftafkøle. Hvis de får det kolde gys, vil der opstå nye spændinger. Jeg er særdeles udemærket meget klar over at messing ikke hærder, men det optager spændinger.

Vi ses på langeland !

Lars
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#23
øhhhh.... jeg må endnu en gang se mig korrexet..[:I]
(bugger...)

Undskyld GD!

Grunden til at messingen ikke hærder når man "annealer" er at temperaturen ikke kommer op på mesing-legeringens "hærdetemperatur"
inden man tipper den i vandet/holder op med at varme.
(sådan er det at have en far der er maskin-ingeniør, og stadig kalder mig for knægt...jeg tror han har glemt mere om metaller end jeg ved på nuværende tidspunkt[V])

Men det ER rigtigt nok det med de spændinger, benchresterne i USA lader hylstrene køle af i luft og bruger en lille ring-brænder så messingen varmes op ensartet, eller roterer hylstret i en shell-holder til brug i boremaskinen (Holderen er til når de drejer hylsterhalse)
Til almindeligt brug tror jeg dog ike at spændingerne er et problem
(hylstrene får jo en ordentlig omgang af sizeren bagefter)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

Citat:quote:

Originally posted by marius

Citat:quote:

...vand i en bakke, så 2/3 af hylsteret er dækket med vand. når hylsterhalsen gløder, væltes hylsteret omkuld i vandet..


Giver det ikke problemer med for hurtig afkøling (at vælte dem i vandet)?



Niks, marius... det er en skrøne. det er samme princip der bruges når man hærder støbte kugler.[Wink]

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove



en lille kommentar i forbindelse med at jeg sammenligner med støbte kugler... det kan nemt misforståes... set i bagklogskabens klare lys...
jeg mener selvfølgelig at man kan dumpe begge dele i vandet uden at der sker skade på begge dele, sorry!!
hylsteret bliver ikke blødgjort ved at få det kolde gys.
afspændingen er allerede sket, da hylsteret fik varme.
jeg har ikke i denne forbindelse opfundet den dybe tallerken, men gør bare som mange andre reloaders...
som slagteren sagde...98.377 fluer kan ikke tage fejl...[Big Grin]

nu vi er ved at citere den gode varmintal (som har en del erfaring på bagen) ser det ud til...

Cartridge brass is hardened by cold working. The dislocations caused by the cold working lock the crystal lattice and make it harder and more difficult to form more dislocations thus increasing it strength. When brass is heated, new crystals nucleate at the dislocations and the new crystals are small. If the brass is quenched at this point, the brass retains the small crystals and is annealed with very few dislocations and is stress free. This is the condition you want for your case necks. If the brass is slowly cooled, the small crystals begin to coalesce and grow into larger crystals and the properties suffer because the large crystal boundaries are not strong. Also stress-corrosion cracking can more easily occur at the larger crystal boundaries.
jeg mener stadig det er uskadeligt at vælte hylstrene omkuld i vandet, ellers ville der vel også blive advaret om det...

whatever... nu tester jeg på mine .17 rem hylstre og så vender jeg tilbage med resultatet.
pt. har jeg ikke haft behov for at udgløde mine hylstre i 22-243Ackley Improved og de har efterhånden været afskudt 6-8 gange. det er lapua hylstre som er tykke i godset, måske det er grunden? I don't know for sure... men når de begynder, så udgløder jeg et hold fra starten, så jeg finder ud af om der er forlænget levetid at hente...

udglødning...
vand eller ikke...
begge dele er brugbare, nogen gør det ene, nogen gør det andet. pointen er at begge metoder er brugbare, og nemme.

OG G.D. DIT FORSØG PÅ AT BESTIKKE MIG MED BÅDE KAGE OG IS HJALP IKKE EN DISSE, men tak for begge dele...[:p]

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#25
Hej

Nu har jeg haft en byge 340 wby hylstre i ovnen under grillen
og efter 10 min blev de helt blålige, har de så været varme nok ?
eller for varme ?

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

Hej

Nu har jeg haft en byge 340 wby hylstre i ovnen under grillen
og efter 10 min blev de helt blålige, har de så været varme nok ?
eller for varme ?

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.



derfor bruger man gas...[Wink]
der er du ikke i tvivl om de har fået tilstrækkelig med varme.
og så er det meget hurtigere.

brasspie tastes like s**t
and your chamber don't like the grit... [xx(]

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#27
Så har jeg fået mit Hornady Annealing Kit og har haft de første hylstre igennem. Det virker meget ligetil.
Mvh.

Yeti
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Så har jeg fået mit Hornady Annealing Kit og har haft de første hylstre igennem. Det virker meget ligetil.



Hej Yeti

Kunne du ikke sætte lidt billeder på af processen, måske man kunne lære noget[?][:p][:p][:p]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#29
Jo det kunne jeg vel godt. Jeg må lige se hvornår det kan give sig - der er en del ting at se til når man lige er kommet fra ferie... Selv græsset skal jo slås...
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)