Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hylster udglødning
#1
Hej

Mine hylstre i 300 wea. er begyndt at revne efter genladning 5-8 gange
jeg havde tænkt mig at gløde dem ud en gang, men har ikke prøvet det før, jeg er dog fortrolig både med svejsning og lodning med gas og ilt så jeg er ikke helt uerfaren, mit spørgsmål er hvor hårdt skal jeg varme hylstrene og skal de i vand derefter ??

Den uerfarne hylstervarmer !

Claus the Dane
Svar
#2
Så kan du lære det...Weatherby er for mystisk, og kun for kamikzepiloter, og fynboer[Wink]

Du skal sætte dem i en sandbakke, eller ungernes sandkasse. De skal kun rage to cm op over sandet med halsen. Så er det på med gasbrænderen, og varm til de skifter til en mørkere farve (150-200 grader) Jeg har selv prøvet det, i forbindelse med en tosset fynbo solgte mig noget gammelt 8x58r ammo der havde tendenser til revner....Det virker fortrinligt!

G.D.

Ps...Du må under ingen omstændigheder køle dem hurtigt af, lad dem køle af langsomt i sandkassen
Great Dane

Svar
#3
Hej great Dane

Det glæder mig du fik lidt fornøjelse af de alt for billige patroner du købte af en "Fynbo".
Og tak for hjælpen, jeg vil i nærmeste fremtid kaste mig over ungernes sandkasse og svigerfars gasbrænder.

Claus the Dane
Svar
#4
Jeg har overhovedet ingen forstand på genladning.
Men har dog en fortid som smed/maskinarbejder[Wink].
Mit spørgsmål går på: Hvorfor må man ikke køle hylstrene af i vand efter opvarming?
Det er almindelig kendt at kobber efter formforandring bliver hårdt/skørt, men kan gøres blødt/sejt igen, netop ved opvarming med efterfølgende afkøling. Jeg ved godt at hylstrene ikke er lavet af ren kobber men af såkaldt patronmessing, der er en legering af kobber/zink med et større kobberindhold end alm. messing.
Er zinken årsag til at hylstret ikke må afkøles, eller hvà ?
[Image: anim_torch.gif]
mvh

knerik
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#5
Ved afkøling i vand chokker du matrialet. I princippet er det som stål der er hærdet og skal afspændes, det må heller ikke køles for hurtigt. Men om det lige er zinken der er årsag, vil jeg lade stå i det uvisse.

G.D.
Great Dane

Svar
#6
Var det ikke en mulighed at fylde lidt sand i en bradepande, stikke patronerne deri og sætte hele herligheden ind i ovnen ved 150-200 grader?
Men jeg må da indrømme, at en gasbrænder appellerer mere til min indre drengerøv end en bageovn!!

hilsen Lars

Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#7
Lars M.L

Det lyder nemt, men varmen bliver først optaget i "sandkassen". Du skal opnå en chock opvarmning, derfor gas.

Great Dane
Great Dane

Svar
#8
Mit forslag til udglødning af hylstre er, at du holder hylsterhalsen hen over et tændt fyrfadslys. Hylstret holdes mellem to fingre og helt nede ved hylsterhovedet.
Når hylstret er så varmt at du ikke længere kan holde det, stilles det til afkøling i et ladebrædt af træ.
Fordelen ved denne metode er, at du ikke får varmet hylstret for meget, ligesom du kan gennemføre udglødningen uden fare for at brænde huset ned [:p]
Svar
#9
Jeg har aldrig haft problemer med "chok-afkøling" af hylstre, jeg benytter normalt en gammel emalje "bradepande" med nok vand til at hylstrene er dækket til lige under "skulderen" (Den korrekte afstand kan meget tydeligt ses på et Lapua hylster!!)

Så varmer jeg halsene med en lille gasbrænder til de bliver mørke, eller griller dem i ovnen på 230 grader.

når de er varme, vælter jeg dem bare ned i vandet og vupti, så er de bløde, messing ER nemlig ligesom kobber, det bliver ikke "chokket" af det "kolde vand" Lapua og Norma køler deres hylstre med iskold trykluft efter turen igennem "brænderne" !! (et besøg hos Norma i Åmotfors kan anbefales... man kommer til at savle lidt over de der store paptønder med fine nye blanke Norma hylstre[:p])

Det VIRKER! bare prøv at forme 357 hylstre om til 22 Jet, så ved man det!!)

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Hej

Er der en af jer der kunne tænke sig at deltage på Skydedagen for hjemmeladere den 25 september, og fremvise en praktisk metode til hylsterudglødning, som et lille indlæg / foredrag.

Claus the Dane
Svar
#11
Når jeg skrev "griller dem i ovnen v. 230 grader" så mente jeg faktisk: tænd grillen! altså den der gløde-ting i toppen af din computerstyrede Voss indbygningsovn med katalytisk rensning o.m.a. som du købte til konen for at få lov til at købe endnu en riffel....[Big Grin]

på den måde får du ikke varmet vandet i bakken op!!

Jeg laver da gerne en lille demo på "skydedagen for genladere" så kan vi jo lave nogen 7-08 af 308 hylstre til Hatting[Smile] hvis ellers nogen kan skaffe nogen 308 hylstre til at mishandle[:p]

hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
hej drenge
leg ikke for meget med ild for så tisser i jo i sengen[8)]
(skal nok selv tage 308 hylstre med)
det siger min mor[Big Grin]
hilsen hatting[:p]

man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#13
Hej dravis

Jeg ser frem til en demo, med ovenstående emne som udganspunkt, vi tales ved når vi kommer nærmere den store dag.

Claus the Dane.
Svar
#14
det er med stor morskab at jeg har læst de forskellige indlæg om hvordan man udgløder hylsterhalse...
jeg undrer mig lidt over at der bliver gjort så meget ståhej ud af det, og at man blander sand med ind i billedet. sand har aldrig gjort noget godt i forbindelse med vores hobby, nemlig genladning og jagt...

sand...
det hører til i en sandkasse, ørkenen eller på stranden!

the easy way...
køb en lille fjerafbrænder til husholdningen... så er konen også med på den.
den koster 199 og kører på lightergas.[Big Grin]kik ind hos isenkræmmeren.
vand i en bakke, så 2/3 af hylsteret er dækket med vand. når hylsterhalsen gløder, væltes hylsteret omkuld i vandet.
ingen rensning af sand, kun tørring.
jeg har ikke haft behov for at udgløde hylstre før, men mine .17 reminton hylstre er ikke af en god kvalitet, så når jeg har skud 3 skud med det, revner det.
gid norma ville lave 17 rem hylstre, men det er jeg godt klar over ikke kommer til at ske...
ps.
bruges vandbad, kan det anbefales at prikke hængfætten ud. [Big Grin][Big Grin]

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#15
Citat:quote:

...vand i en bakke, så 2/3 af hylsteret er dækket med vand. når hylsterhalsen gløder, væltes hylsteret omkuld i vandet..


Giver det ikke problemer med for hurtig afkøling (at vælte dem i vandet)?
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by marius

Citat:quote:

...vand i en bakke, så 2/3 af hylsteret er dækket med vand. når hylsterhalsen gløder, væltes hylsteret omkuld i vandet..


Giver det ikke problemer med for hurtig afkøling (at vælte dem i vandet)?



Niks, marius... det er en skrøne. det er samme princip der bruges når man hærder støbte kugler.[Wink]

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

Citat:quote:

Originally posted by marius

Citat:quote:

...vand i en bakke, så 2/3 af hylsteret er dækket med vand. når hylsterhalsen gløder, væltes hylsteret omkuld i vandet..


Giver det ikke problemer med for hurtig afkøling (at vælte dem i vandet)?



Niks, marius... det er en skrøne. det er samme princip der bruges når man hærder støbte kugler.[Wink]

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove



Wrong answer Dr. Numsi...

Når du hærder kugler er det netop "det kolde gys" der giver de rigtige matrialeændringer. Hvor du netop får en chock effekt, præcis som ved rigtig hærdning. Efter hærdning af feks. stål, skal det varmes op igen for at afspændes på lavere temperaturer. Netop som jeg beskrev i mit første svar.

Vi ses på langeland !

Lars
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

Citat:quote:

Originally posted by marius

[quote]...vand i en bakke, så 2/3 af hylsteret er dækket med vand. når hylsterhalsen gløder, væltes hylsteret omkuld i vandet..


Giver det ikke problemer med for hurtig afkøling (at vælte dem i vandet)?



Niks, marius... det er en skrøne. det er samme princip der bruges når man hærder støbte kugler.[Wink]

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove



Wrong answer Dr. Numsi...

Når du hærder kugler er det netop "det kolde gys" der giver de rigtige matrialeændringer. Hvor du netop får en chock effekt, præcis som ved rigtig hærdning. Efter hærdning af feks. stål, skal det varmes op igen for at afspændes på lavere temperaturer. Netop som jeg beskrev i mit første svar.

Vi ses på langeland !

Lars
lars@reloadersnest.com

[/quote

jeg har ikke tid til at lege med dig idag G.D.
idag skjal jeg have kage...[:p] masser af kage![:p]
der skal plantes en del flag i kagerne
og hentes barn.

men her er lidt til at starte med...

http://www.varmintal.com/arelo.htm#Anneal

ps...

du ved godt at jeg sjældent tager fejl...[Big Grin]

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#19
I bliver nok snart nødt til at beslutte jer, om i vil hærde eller udgløde[Smile][Smile][Smile][Smile]

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#20
Hallo Dr. Numsi...Det er ikke et bevis, manden starter jo selv med at sige "this is how I do it"...

Vi ses på langeland !

Lars
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)