Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6mm BR til jagt
#1
Var lige på banen idag for at indskyde kanonerne. Der så jeg en baneskytte, der brugte 6mmBR. lækker lille kaliber og umiddelbart et uhyggeligt præcisionspotentiale... Som hjemmelade og våbentosse fik jeg jo omgående idéer og behov som jeg ikke anede eksisterede.

Jeg har kigget lidt på diverse ladetabeller, og det er jo nogle imponerende hastigheder den holder sig, og hvis den er mere præcis og ikke mindst nemmere at få til at skyde godt end 243W er det jo rigtig lækkert!

hvad mener i - er det en brugbar kaliber til bukkejagt m.v.??? Fordele og ulemper?

Eneste minus jeg lige kunne se iforhold til min 223R er at den larmer temmelig meget. Krudttyper er umiddelbart det samme som til 223R og 308W = relativt hurtige, så den må kunne laves i en forholdsvis kort pibe!?

J.
Svar
#2
Selvfølgelig kan den det, bare klø på. Jeg havde en overgang et stort behov for at eje en riffel i kaliber 6 mm PPC til jagt. Jeg fik det ikke gjort, men der er intet i vejen for det.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Min sender 95gr kugler afsted med 900m/s, hvilket vil jeg absolut mene er mere end rigeligt til råvildt.

Hvis den kan holde sig oppe på et tilstrækkeligt energiniveau, er det vel lige gyldigt om det hedder 243w eller 6mmBR. Det er ikke navnet, der gør en kaliber god eller dårlig til jagt.

Det med larmen ved jeg ikke hvor du har fra?

Min brænder omkring 30gr relativt hurtigt krudt, i en 61cm pibe. Det kan ikke larme voldsomt meget(relativt begreb).

Ulempe: Meget begrænset udvalg af fabriksammunition. Kan drille lidt med fodering pga hylsterudformning, især når man repeterer hurtigt.

Fordele: Mange

/Buba

Dubravko Butic
/Buba

Dubravko

Svar
#4
Her er der een i 6 mm PPC, men du skal nok være hurtig...

http://www.blocket.se/gavleborg/Sako_Var...?ca=13&w=3

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
Tak skal du have Lars, men jeg er nok alligevel ikke autistisk nok til at vælge en enkeltskuds til jagt. Og jeg har også fundet et nyt kaliber at beundre, nemlig 6,5 x 47 Lapua. Den må jo også tage de store.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Hej Jamo

Prøv evt at give Hatting et ring. Han var igang med en 6,5x47 forleden, da jeg var forbi[:p]

K&B

Michael
Svar
#7
Hejsan
Har nu haft en Br i knapt 4 år og synes det er et fint kal. til både bukkejagt og regulering , er bare lidt kritisk med hvilken lås/system man bygger på ifm. repetering ......

Smeden
Svar
#8
Tak for alle jeres indspark!

Jeg var nu aldrig i tvivl om den kunne klare energikravet til råvildt. Jeg skyder p.t. med bla 223R, men nogle gange skal man udvide sin horisont til det lidt mindre kedelige [Big Grin]

Det jeg tænkte på var nok, hvordan den fungerede i alm. systemer (jagtrifler). Buba er lidt inde på det med problemer med fødningen hvilket vel er i tråd med det Smeden skriver - at man skal vælge systemet med omhu.

Vil den kunne gå i en Sauer 202 - hvis altså man kan få en sådan pibe til Sauer...?

J.
Svar
#9
Tikka 595 med 22-250 mag, bygget/modificeret af GT virker perfekt, hver gang!

/Buba

Dubravko Butic
/Buba

Dubravko

Svar
#10
Citat:quote:

Vil den kunne gå i en Sauer 202 - hvis altså man kan få en sådan pibe til Sauer...?



Man KAN få/købe en pibe til Sauer 200/202 MEN kun anbefalelsesværdigt som enkeltskudsløsning!.

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Hejsan
De ældre modeller Sakø`er født til kal. 22-250 kører også udemærket med Br hylstre uden modificering , har haft nævnte riffel hvor den org. pibe var omkamret til 22 Br. meget hurtig , i den korte tid piben holdt .....

Smeden
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)