Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Præcisionsproblemer Vixen
#1
Hej

Jeg har en Sako Vixen cal.222 der driller mig lidt mht. præcisionen.

Jeg har igennem længere tid forsøgt mig med at finde den helt rigtige ladning til dyret, men uden det store held.

Billedet er det samme hver gang, de første serier giver en stor spredning - minimum 4-5 cm og dette bliver herefter gradvis bedre således at jeg jævnligt slutter med serier på under 3 cm.

Når jeg så kommer på skydebanen næste gang er den gal igen, og ladningen der gav en acceptabel spredning sidste gang, er nu helt i skoven.

Jeg startede med at bruge problemet som en undskyldning for at skifte kikkerten ud.

Jeg har efterstrammet alle skruer.

Jeg skyder fra skydebænkene på 100 m banen på Kalvebod.

Da problemet altid er værst i starten, tænkte jeg at det kunne have noget med min renseprocedure at gøre, så sidste gang undlod jeg at bruge olie eller andre kemikalier, man trak blot piben igennem med rensebørsten 4-5 gange, før jeg tog ud og skød ugen efter.

Jeg kan konstatere at forskæftet går på piben lige over rembøjlen, men er af den opfattelse at der er helt normalt?

Nu står jeg med spørsmålet om jeg skal fritlægge piben, og plast bedde riflen, eller om jeg skal krybe til korset med det samme og søge proffesionel hjælp?

Jeg ser frem til at høre nogle bud.

Mvh JP
Svar
#2
Start med at fritlægge piben. Derefter lad skæftet - yderste del - hvile på et underlag medens du kontrollerer ved hjælp af feks. en pengeseddel at der er spillerum.
mvh
Svar
#3
Det er helt rigtigt, at enkelte rifler har et anlægspunkt, et sted midt under piben. Ingen af de Vixen jeg har set, har haft det - men det kan de jo godt have haft - fra ny.

Jeg er nu af den opfattelse, at omhandlede anlægspunkt, helt klart bør fjernes - det var jo noget helt andet, hvis den skød som en drøm [Wink]

Det er bare ikke sikker, at det er forklaringen, på dit problem.

Hvis den stadig er monteret med den originale pibe (er den med microrifling) har den jo nok set bedre dage.

Hvad har du gjort, for at rense piben i bund [?]

Hvilken stigning har riflen [?]

Hvilke kuglevægte bruger du/har du brugt [?]

Hvilke hylstre bruger du [?]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#4
Hej igen

Jeg tror ikke den er med microrifling - når jeg trækker en filtprop igennem er der klar aftegning af 6 felter.

Jeg tror bestemt at det er den originale pibe der sidder på, men har en opfattelse af at den ikke har været brugt ret meget. Her kan jeg naturligvis tage fejl.

Renseproceduren er som følger.

Riflen trækkes igennem 8-10 gange med broncebørste.
Herefter trækkes den igennem med tør filtprop
Filtprop med Robla Solo Milo trækkes igennen
Jeg afventer 10 min
Trækker piben tør med et par filtpropper.
Gentager evt. processen hvis foregående filtprop er blå.
Trækker piben igennem med olievædet filtprop.
Trækker piben tør med 2-3 filtpropper.

Jeg går ud fra at stiningen på piben er 1:14

Jeg har brugt kuglevægte på 45, 50, 55 og 60 grains.
60 Grains spredte over det meste af skiven, hvilket jeg også havde forventet - resten opførte sig som beskrevet ovenfor.

Hylstrene er Norma hylstre.

Er der evt. nogen risiko ved at fritlægge piben, når nu Sako oprindelig har bestemt sig for at den ikke skal være fritlagt?
Svar
#5
Den vixen min fader har, har heller ikke anlægspunkt på piben - VÆK med den -det kan sagtens være grunden til pibens mærkelige opførsel.

Mvh.

Lars
Svar
#6
en vixen pibe skal ligge fri,så frem med sandpapir[Big Grin]
det skader ihvertefal ikk,på min hjalp det[Wink]

Mvh Moesgaard.
Svar
#7
Fint Sørensen - nu er vi på vej [Smile]

Fritlæg piben - og så skal du måske have beddet den, men lad os nu se [Wink]

Lad os nu gå ud fra, at piben ikke er slidt op [^]

Jeg vil absolut ikke bruge solvent, hver gang - højst 1 - 2 gange om året, afhængig af antal skud, eller manglende præcision.

Det du mangler i din rensning, er JB boar paste eller Gold Medallion, hvormed du skal fjerne krudtslam fra området lige efter kammeret - forestil dig at kuglen skal igennem en forsnævring, inden den går ind i selve piben - det går ikke.

Bare vent og se, hvor sort filtproppen bliver, selv om du tror, at løbet er helt rent [Wink]

Du skal have rigtig god fart på, for at en 50 grain går godt - prøv at lege med Quick load, for at få bedst mulig hastighed.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#8
Tusind tak for tilbagemeldingerne.

Jeg går i gang med sandpapir, og vender tilbage når jeg har testet resultatet.

Mvh
JP
Svar
#9
Hej Sørensen,

Ja, du kan jo altid genetablere dem såfremt det bliver værre med præcisionen. På min .222 blev præcisionen ikke bedre af at fjerne knasterne. Tvært imod skød den nu ret dårligt med Sako's 50 grs fabriksladede (som den skød godt med inden jeg fjernede knasterne). Jeg kan dog få udmærkede træfbilleder med hjemmerulet ammo uden anlægs knaster.

mvh
hjemmeladeren

Hjemmeladeren

Born to hunt - forced to work
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#10
Hej

Så har jeg været på skydebanen igen.

En yderst nedslående oplevelse.
Den første 3 skudsserie sad de to skud samlet indenfor en cm, men med det ene skud 5-6 cm nedenfor de andre.
Den næste 3 skudsserie sad pænt grupperet rundt om de første to skud.
Således var der en 5 skud indenfor 2,5 - 3 cm hvilket jeg bestemt er tilfreds med, men med et meget irriterende skud langt der fra.
Jeg prøvede en anden ladning der bestemt ikke var tilfredsstillende, inden jeg kørte hjem.

En lille fremgang, men bestemt ikke godt nok.

Mvh
JP
Svar
#11
enkelt skud kan være 'flyer'.. det er mere betydende om gruppen generelt er spredt..2,5-3cm er fint til jagt omend ikke fremragende om man vil.

Det med forskæfte trykpunkt kan presse grupperne sammen (og nogen rifler er bevist født med det, dæmper svingninger af en let pipe).. problemet er at middel punket kan/ville flytte sig ved skæfte påvirkninger. Har i sin tid på en Brno ZG47 fjernet forskæfte trykpunket hvilket fik 3-skuds grupper at åbne sig fra ca 2cm til omkring 10cm..nogen tændstikker klemt i som test -> gruppen samles igen. Det er ikke altid andre ladning kan ramme 'neutrale' pipesvingniger der kan 'gøre det ud' for den dæmpende effekt forskæfte trykpunktet har.

/wolfskate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#12
Uha - nu begynder det at blive svært, der kan være mange årsager til en enkelt flyver - her kan årsagen sagtens findes i ammo.

Har du prøvet, at fjerne carbon ringen, foran kammeret, med boarpaste, som jeg nævnte tidligere [?]

Prøv at mærke efter med en finger, om der er en grat ved mundingen, brug eventuelt en vatpind - ofte vil der blive tråde hængende, hvis der er en grat.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#13
Hej igen

Takker for tilbagemeldingerne.

Kan det være, at det første skud efter at riflen har været adskilt, afviger fra de øvrige?
Så vidt jeg kan vurdere, er der ikke nogle grater ved mundingen.
Jeg har endnu ikke nået til carbon ringen - det er næste skridt.

Jeg arbejder vidre med projekter efter starten på bukkejagten - ligenu er der ret vanskeligt at komme til på skydebanen.
Så må den store riffel med den 16 maj.

Mvh
JP
Svar
#14
Hej Sørensen,

Det er set mange gange at riflen lige skal "sætte" sig efter adskillelse. Så det du har observeret er ret normalt. Skyd nogle flere grupper og se om ikke den vedbliver med at være stabil. Derefter kan du jo få lavet noget ammunition som går optimalt så du forhåbentligt kan lave nogle lidt mindre grupper.

hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#15
Jep helt sikkert - det er meget ofte sådan, at det første skud afviger (sætningsskud), efter adskillelse og samling.

[Smile] AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#16
Hej Sørensen!
Hva`så, har du fået din riffel til at skyde?
Nu er der jo igen god plads på skydebanerne.
Jeg kæmper som du, en tilsyneladene ulige kamp
med min .243w, også en Sako. Har lige idag fjernet anlæget midt i forskæftet, og prøveskudt igen. Ikke nogen god oplevelse.
Præcis som du skriver. Nu får den med Gold Medallion, og en sidste chance. Hvis ikke det virker, bliver den slagtet, og bygget om til
en 6XC med 1:8 stigning.
Er der nogle med erfaringer med den cal.?
Fødning fra magasin, slid på piben o.s.v.

Venligst Mons.
Svar
#17
Lilt histori om et.222 Remington 700 ADL frå en godt ven af min....

Godt ven herovre købt en brugt ADL 700 Rem. 222 og piben var ikke fritlægget....så grupper var dårlige fra riffel. Grupper (walked) efter 4 eller 5 skydter fra skydningbord og spredning var 2 til 2.5 inches...damn dårligt for en .222 riffel.
Han fritlæggen piben på hans Remington og grupper få mindre..god men stille ikke den bedst. Næste han beddet lås og virket på aftræken pull vægt 4 lbs ned til 1.5 lbs. Riffel skydt meget bedre med små lille grupper hos 100yds-meters.

Eric
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#18
243 kan generelt være lidt følsom [Wink] og nogle enkelte, især ældre rifler, skal helst ikke have for tunge kugler.

Selvfølgelig skal du rense den i bund, husk at give den olie og tørlægge inden skydning.

Hvis du ikke kender stigningen i piben, kunne det jo være interessant, for kuglevalget, at måle denne [^]

Som Eric siger, så kan beddingen have forbavsende stor indflydelse.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#19
Jeg synes nu tiden er kommet til at checke kikkert og/eller montage ...

Hvis den da ikke er begyndt at skyde præcist i mellemtiden [^]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#20
Det er ikke en af de få vixen modeller som kom med en pibe som har multi gruve.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)