Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lapua Mega 308 /N140
#1
Hej alle..

Er der ikke lige et par af jer 308 ejere som lader Lapua Mega der lige kunne sige hvor højt I er nået op i grain med N140 ?? - bare som reference. Årsagen kommer her...

Har lige haft besøg af en kammerat som vil have mig til at lade nogle Lapua Megaer til hans 308'er - han havde nemlig fået en fiiiiine opskrift på nogle Megaer af en jagtkammerat, som jeg lige skulle lave til ham.. Allerede her ringer alarmklokkerne [|)]

Da jeg ser ladedataene bliver jeg meget betænkelig - 47 grains N140 og COL på 67 mm. Nu har jeg selv skudt en del med Megaer i 308 - og kan derfor huske max. ladningerne i hovedet - vi er meget over max. ladningen i Vita-ladebog, og vi er 3 grains over max. i LADEBOKEN dobbelt hmmm [:0].., Jeg checkede ladningen i Quickload - 3712 bar. (max. 4150).. Ok fair nok, jeg har bevæget mig omkring max. QL-trykniveau især med min 6,5'er.. meeen.. aldrig uden stille og rolig opbygning. Jeg har heller ikke tidligere været ude for, at Quickload har været så "frisk" i forhold til ladebøgerne.. men anyway :-)

Har sagt til min kammerat, at det ville jeg være meget ked af bare at lave dem til ham - især da han ikke har prøvet ladningen i sin egen riffel [:0] - MEN, at jeg gerne ville bygge en ladning op til ham og vice versa.. og så kunne det da godt være vi endte i 47 grains - men ikke uden test, hvis det skal igennem min ladepresse [^]

Han kontaktede så sin kammerat med mine betænkeligheder - jeg troede for at være helt ærligt at det var en skrivefejl. Nej, Nej fyren gav ham hele sangen om CIP og SAAMI osv. - og at der var ingen problemer, og at jeg måtte være åndsvag, hvis jeg ikke kendte den historie om livrem og seler osv. [Sad!].. IDIOT[Sad!].. Hvis han er så forhippet på højere hastighed, så tror jeg sgu lige jeg ville have kigget på noget N150 eller 203B, men det fortalte jeg ikke Kloge Aage [B)]

Derfor vil jeg godt høre om der er nogle af jer, der er så højt oppe med N140 [Big Grin][Big Grin][Big Grin] - og gerne høre jer sige, at jeg ikke er komplet idiot[:p]

Palmer :-)

Overskrift redigeret og indlæg flyttet af Kima
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Palmer

Har sagt til min kammerat, at det ville jeg være meget ked af bare at lave dem til ham - især da han ikke har prøvet ladningen i sin egen riffel [:0] - MEN, at jeg gerne ville bygge en ladning op til ham og vice versa.. og så kunne det da godt være vi endte i 47 grains - men ikke uden test, hvis det skal igennem min ladepresse [^]



Som genlader er der 2 slags mennesker man skal undgå, nemlig de 2 typer som du netop har beskrevet her...

Din indstilling er absolut den helt rigtige...For den erfarne genlader benytter ikke bare ukritisk løs af andres data'er... For hvad nu hvis det viser sig at data'erne er udviklet til en yderst kortpibet riffel? Du vil sidde tilbage med en mystisk smag i munden hvis der skete noget uventet...

Næh, lad din kammerat købe sin ammo andetsteds, for stoler han ikke på dig og dine ladeevner, så er dit arbejde sgu ikke tiden værd... Og den type mennesker kan du være evig forvisset om som det første vil fortælle vidt og bredt at din hjemmerullede ammo skyder ustabilt og upræcist, på trods af at fejlen ligger i hans eget våben, grundet uvidenhed...(løse skruer, skæfte der klemmer på pibe, osv)

Har selv været møllen igennem...[Image: icon_freak.gif]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Tak Doc - dig kan man regne med [Big Grin]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#4
Har ikke ladet 308W Lapua Mega, men en del Hornady SST og Barnes TSX 180 grain projektiler. Går rigtig fint med 38-39 grains N140 og magnum fænghætter. Med almindelige fænghætter, ville jeg lægge et par grains til, men ikke mere.
Svar
#5
Hej MogM

Tak for svar :-)

Jeg har også OK erfaringer med SST i 308'eren. Mit spørgsmål relaterer sig dog primært til Lapua Mega alene af den grund at Quickload "tillader" en noget højere ladning med N140 end ladetabellerne viser .. set i lyset af mine oplevelser var jeg blot interesseret i, om nogen rent faktisk lå og arbejdede omkring 47grains N140 i Mega :-) eller om det definitivt er for høj en ladning :-) - Jeg skal alligevel ikke lade patronerne, fordi jeg er tøsefornærmet [^] så det kører på ren nysgerrighed nu :-)

Skal i øvrigt lige sige at Vith. tilsyneladende har forhøjet deres maks. ladning i de nyeste ladedata, men vi er stadig over max. hvis der bruges 47 grains.

Hilsen
Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)