Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Z6i 2,5-15x56 eller Z6i 3-18x50
#1
Hej Forum

Ny her, fulgt debatten men ikke postet før.

Overvejer at anskaffe en ny riffelkikkert fra Swarovski i Z6i serien.

Forventer at bruge den til jagt i DK som hovedformål, desuden en enkelt tur til Sverige i ny og næ med mulighed for skumringsjagt på gris.

Skyder på 50-200 meter, men vil gerne udforske afstande ud til 5-600 meter på papir

Spørgsmål:
Vil der være praktisk foreskel mellem 2,5-15x56 og 3-18x50 modellerne?
Lys indtag?, indstilling og zoom.

Hvad mener I?

Mvh
Svar
#2
sverige=lys -> 56mm
de 600m om x15 el x18 tror ikke så stor forskel (også meget at gøre med hvilket sigte du får i) .. derimod vil du værdsætte at kunne lidt ned under de x3 når dyrene er tæt på

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#3
når du "kun" vil bruge den til praktisk jagt, bør du også tage 2-12 med ind i billedet. derved slipper du for at stille parellaksen korrekt hele tiden

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Men 2-12 kommer ikke med balistisk tårn så vidt jeg husker?

Balistisk tårn er IMO rigtigt dejligt når man skyder på afstande hvor kugledrop er mere end 20cm.

Jeg kan ikke sjusse hvad 60cm kugledrop er på 300 meter gennem en kikkert.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#5
Jo - Swarovski laver 2-12'eren med ballistisk tårn.

Jeg har selv valgt Z6i 3-18x50 P BT for at få en lidt lavere montage samt muligheden for at sætte solblænde på, som kun fås til 42 og 50 mm objektiv.

Kan iøvrigt anbefale at købe hos Cluny country store.

.376 Steyr

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...
Svar
#6
Jeg hælder iøjeblikket mest til 2,5-15x56, men spekulerer på montagehøjden og størrelsen generelt, om den kommer til at virke klodset...

Hej .376 Steyer:

1. hvordan er din 3-18ér?
2. Hvad er det for noget med en solblænde?
3. Er der nok klik i kikkerten til 5-600 m? (308W)
4. hvad med foreskellen på 1 cm klik ved 2,5-15 iforhold til ½ cm ved 3-18éren?

Mvh
Svar
#7
Har lige haft en Swarovski Z6i 2,5-15x56 i hænderne. Hold da op en fantastisk kikkert. Det er godt nok fristende at spare op til den.

Men jeg er ikke helt med på bogstavlegen hos Swarovski, er der nogen der kan hjælpe her ? Jeg er med på, at Z6i har belyst sigte, Bt betyder Ballistic turret, og Sr har Swarovski rail.

Men hvad er forskellen på en Z6i 2,5-15x56 P L og en Z6i 2,5-15x56 BRi og en Z6i 2,5-15x56 4Ai ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
@LasseScout

Det er de forskellige sigter i kikkerterne. Du kan se mere info her:
http://www.swarovskioptik.com/en/product...e-overview

Og så er der lige "L" som står for letmetal.

Christian
Svar
#9
Aha, så er der meget der falder i hak. Men har jeg ret i, at alle der hedder Z6i har belyst sigtemiddel ? Så hvis man køber en Z6i-4Ai, så står begge i´erne for belyst sigtemiddel ?

( Hvis man skal bestille den over nettet, skal man jo helst være helt sikker på alle detaljerne. jeg har engang troet jeg bestilte en matsort kikkert, og så dukkede der en askegrå op. Da jeg gennemgik min bestilling kunne jeg godt se, at det faktisk var den jeg havde bestilt. Nå, det var til en grå Scout riffel, så det ser faktisk OK ud. Men hvis jeg skal bestille en Swarovski en lykkelig dag i fremtiden, så skal alle detaljerne altså være rigtige).

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Z6i er belyst og 4A-i er belyst. Begge I'er indikerer at det er belyst. Det samme gør sig gældende på nolge af deres andre modeller, og andre igen har de valgt det noget mere ulogiske "N"

Christian
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)