Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
En kaliber større end 6,5x55 til jagt i Sverige?
#1
I forlængelse af mit tidligere indlæg om en links lås har jeg et kaliber spørgsmål. Manden der skal have riflen har i dag en 6,5x55 som han bruger til det meste. Men han vil gerne have en riffel med lidt mere "punch" i til elg og gris for at være sikker. Hvilket kaliber skal han vælge? Jeg har brugt søgefunktionen men der står hele tiden 45-70...Hmmmm.....[8D] Der er følgende krav:

- den skal være til at affyre uden at man bliver slået til lirekasse mand...[Smile]
- han lader ikke selv, og derfor skal der være en bred vifte af fabriksladet ammunition at vælge imellem. Og gerne i Danske/svenske jagtforretninger.
- skal kunne bruges ud til 100-125m uden at skulle holde en halv elg over målet......

Jeg sagde straks 375H&H... Men den er jo lang og træls at bygge en riffel til....[Smile]Sååååå.... lad mig høre hvad jer der ved noget sagerne siger!!!
MVH
Henrik
Svar
#2
Med den beskrivelse du gir mener jeg at 3006 eller 308 win. er en god løsning. 9,3x62 også et godt alternativ på de afstande du nævner.

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#3
Hej Claus
Men mener du det er besværet værd at supplere sin samling med en 30-06 når man har en 6,5x55 som man gerne vil beholde? Målet var sådan set at finde den næste kaliber der kunne retfærdiggøre investeringen. Men det behøver måske ikke være stort? Det kan være at jeg har skudt for meget kaliber .50 og taget skade....[Smile]
MVH
Henrik
Svar
#4
til elg og gris ville jeg gå efter universal kalibret ough-six (30-06)... 'cause there aint nothing it can't fix... [8D]

det både rimer og passer!!! [Big Grin]

180-220 grains kugler er velegnet til de afstande...

ammo kan købes alle steder i rigelige mængder, samt masser af genladere, som ville kunne hjælpe i nødens stund... [8D] [Big Grin]

[Image: skelet025.gif]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
Hej Henrik

Jeg mener altid det kan betale sig at investere i en riffel mere.

Der er jo noget der hedder ejerglæde[:p]

Og jo, der er noget mere punch i en 30.06'er end i en 6,5'er, men ligger de for tæt efter den kommende brugers vurdering, så er 9,3'eren da en fin mulighed.

Der skal være noget crowded i et våbenskab, hvis man ikke lige kan klemme en riffel mere ind.[Big Grin]

K&B Clax [Wink]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Ja JEG er jo ikke uenig. Men jeg har jo også været nødt til at skrue skæfterne af nogle af mine for at de kan være der....[Big Grin] Men der er også nogen der mener at våben bare er et stykke værktøj for at udføre jagten.... Utroligt - men de findes....[xx(]
MVH
Henrik
Svar
#7
3006 er et af de bedste allround kalibre der findes.
hvis du ikke mener det er nok er der jo også mange magnum kalibre at vælge imellem.

En rigtig autist kan ikke få rifler nok og har mindst en Nonbarbie kaliber[Big Grin].

Claus the Dane[Smile]

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#8
9,3-62 - det er et godt svensk/dansk kaliber. Perfekt til elg og svin - 18,5 gram hmm 285 grains er det vel - og så dør dyrene garanteret, og kikkerten kommer ikke susende ind på "brillen"[8D]

Jeg følger mig ikke unormal selv om mine kalibre ligger tæt på hinanden 6,5-55 // 308w // 9,3-62 [:p][Big Grin]
Hellere en 6,5-55 end en 223 - men det er der sikkert andre der har en mening om [Wink]

[Image: skydforsaan.jpg]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#9
Svenskerne selv bytter i øjeblikket 6,5'erne ud med 9,3x62 i stor stil. I syd pga. vildsvin i nord pga. bjørn. 9,3x57 har også fået et comeback anvendt i korte eftersøgningsrifler og til anstandsjagt på svin. Til de skudhold du nævner var sidstnævnte nok et udmærket valg.

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
Jamen tak for input. Så mangler jeg bare en links lås.....:-) Eller har du også nogle links Husquarna 1600 i 9,3x62 Høgh.....[Big Grin] Jeg er nok optimist.........
MVH
Henrik
Svar
#11
Jag skulle också säga 9,3x62. En annan gångbar kaliber är den gammla 9,3x57 som många vildsvinsjägare intresserar sig för, den har en mildare rekyl än 9,3x62 och 30-06. En nackdel med 9,3x57 är att det inte finns så många olika typer av ammunition, men Norma har förutom Jaktmatchen (15 gram) både Oryx (15 gram) och Alaska (18,5 gram).
Svar
#12
35 Whelen
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by M@X

35 Whelen



Hehe...var fristet til at foreslå det samme, men det fiser vist lidt med "En bred vifte af fabriksladet ammunition at vælge imellem, gerne i Dansk/Svenske jagtforetninger"......Det er selvfølgelig også muligt at det blot er de lokale våbenpushere her på sydsjælland der endnu ikke har set "lyset", og det er almindelig hyldevare i Jylland [Wink]

Mvh.
Steen S
Svar
#14
- den skal være til at affyre uden at man bliver slået til lirekasse mand...
- han lader ikke selv, og derfor skal der være en bred vifte af fabriksladet ammunition at vælge imellem. Og gerne i Danske/svenske jagtforretninger.
- skal kunne bruges ud til 100-125m uden at skulle holde en halv elg over målet.....

2 out off 3 ain't bad[Smile]

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Kalibervalg handler jo meget omkring religion..... men derfor vil jeg da ikke undlade at komme med min mening.

da jeg selv i længere tid har skudt med 375 H&H er dette selvfølgelig min første anbefaling. Den dækker bredt, og er flere steder også mindste tilladte kaliber til storvildt.

9,3 x 62 er helt sikkert et godt kaliber, med en del fabriksladet ammo., og nærmer sig 375 H&H i ydelse.

338 Win. er også et særdeles velegnet kaliber til de nævnte arter. Der er et meget bredt udvalg af rifler - specielt fra Ruger og Remington.

35 Whelen - jeg overvejer selv at anskaffe en sådan [^]

Når vi er ved de mere utraditionelle er 338/06 heller ikke dum [:p]

Jeg at til elg og svin er 30-06 ikke det bedste valg.... personligt ville jeg tage springet til min. 338 win.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Erik Jensen

Kalibervalg handler jo meget omkring religion..... men derfor vil jeg da ikke undlade at komme med min mening.

kalibervalg handler også om fornuft...[Wink]

da jeg selv i længere tid har skudt med 375 H&H er dette selvfølgelig min første anbefaling. Den dækker bredt, og er flere steder også mindste tilladte kaliber til storvildt.

men her er der stor chance for at blive slået til lirekassemand...[Wink]

9,3 x 62 er helt sikkert et godt kaliber, med en del fabriksladet ammo., og nærmer sig 375 H&H i ydelse.

et godt valg, men træningsammo'en vil sikkert rykke lidt i muldvarpeskindet...

338 Win. er også et særdeles velegnet kaliber til de nævnte arter. Der er et meget bredt udvalg af rifler - specielt fra Ruger og Remington.

nu er det mere tilgængeligheden af ammo der er aktuel... men stadig er lirekassemanden inden for rækkevidde... det er ikke de lange hold der er på tale...

35 Whelen - jeg overvejer selv at anskaffe en sådan [^]
stadig ikke en lagervare...

Når vi er ved de mere utraditionelle er 338/06 heller ikke dum [:p]
stadig ikke en lagervare...

Jeg at til elg og svin er 30-06 ikke det bedste valg.... personligt ville jeg tage springet til min. 338 win.



når alt kommer til alt, er 30-06 et bedre valg, for den kan klare de kriterier der blev opstillet i indledningen, nemlig: - den skal være til at affyre uden at man bliver slået til lirekasse mand...
- han lader ikke selv, og derfor skal der være en bred vifte af fabriksladet ammunition at vælge imellem. Og gerne i Danske/svenske jagtforretninger.
- skal kunne bruges ud til 100-125m uden at skulle holde en halv elg over målet......

[Image: skelet025.gif]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#17
Kære Doktor

Nu startede jeg med at skrive at der blot var tale om min ydmyge mening - og at denne selvsagt er subjektiv.... [Big Grin]

FAKTA: En 6,5 x 55 yder ca. 75% af en 30-06, og jeg mener således ikke at forskellen er så stor at en dette er det rette valg! 30-06 er et godt kaliber (har selv en Remington i 30-06), men er efter min beskedne mening ikke det rette valg for riffel nr. 2 - når der i forvejen står en 6,5 x 55 i skabet.

Både 338W og 9,3 x 62 er så alm. kalibre at ammo. kan købes de fleste steder, og 9,3 x 62 er efterhånden så udbredt i det svenske at selv Norma nu ader en jaktmatch [8D]

Hvor stor en riffel der skal til før man bliver "slået til lirekassemand" er også meget individuelt.... Jeg kender voksne mænd som har måtte skifte 6,5 x 55 ud med en 243W fordi "den gjorde ondt", og omvendt kender jeg personer som kan skyde 200 skud på en enkelt dag med en 338 Lapua uden at det generer dem. Rekyle afhænger jo også af ting som vægt og skæftets udformning. Man kan jo også gøre mange ting med nye pads, kick-stop, mundingsbremse mm. Men man skal selvfølgelig prøve at skyde med nogle forskellige kalibre og se hvor ens personlige grænse mht. "at blive slået til lirekassemand".

Men som jeg sagde er det - efter min mening - et spørgsmål om religion. Sund fornuft? Det er jo også subjektivt - og afhængger jo af øjnene der ser....[^]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)