Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skydestok/Bipod
#1
Jeg havde en romantisk drøm om at finde mig en flot pind-træ i skoven, og påmontere et stykke kastestang for derefter at kalde det min skydestok. Men har efterhånden fået øjnene op for de flere fordele man får ved en "Hightech"-skydestok eller en bipod.

Nu er jeg desværre så forfængeligt indrettet at jeg allernødigst vil bore en skrue i forskæftet på min Sauer 202 classic (Som nogle herinde sikkert hellere end gerne vil bore indtil flere skruer i og igennem, men som jeg er ganske glad for. Bare lige for at afvæbne diverse angreb fra den front hehe). Findes der andre løsninger end skruen hvis jeg vælger en bipod? Og er der fabrikater/modeller der kan anbefales?

Hvad kan anbefales af skydestokke? Jeg så/prøvede en Vanguard 2-bens hos K.O.Skov forrige uge, og den faldt i ret god jord. Findes der andre, og bedre? Hvad skal man gå efter?

Jeg kan desværre ikke frasige mig mit ellers meget sunde grejluder-gen, så forslagene må gerne være derefter.

Tak tak.

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#2
bruger stony point (en blanding af en spinkel bipod og en alm 2 benet skydestok) der har en lille klikmontage der hæftes i rembøjlen
http://www.stoneypoint.com/products/bp_r...nding.html

fordel: bipods der har fuld rotation og gummiflex = kan tilpasse næsten alle mulige situationer..og dog er meget stabil
+ kan skiftet størrelse på stedet (har selv en lille til liggende i min ryglomme og bruger den store (sidde til stående) som 'vandre pind' når den ikke er i brug på geværet

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#3
Hej

Du kan evt. overveje at investere i et match forskæfte til din 202. I det sidder der en skinne hvor man kan indsætte en adaptor der passer til de fleste bipods. Det bliver selvfølgelig en dyrere løsning, hvis man både skal købe skæfte og bipod, men så har man mulighed for, at undlade at skulle skrue ting ind i ens skæfte. Jeg har et system magen til, og du kan se billeder af et tilsvarende system her:

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=13718

På min bruger jeg en 9-13'' Harris bipod med tilt, og det fungerer rigtigt godt til liggende skydning. Dog sidder den mest på min CZ 452 når den bliver brugt til regulering.

Mvh.

Christian
Svar
#4
Jeg fik hatting til at bore i mit forskæfte. Det fungere upåklagelidt, og var en meget billig løsning.

Jeg har prøvet mange skydestokke. De fleste er noget crap. Jeg har en Stoney Point 1 bennet. Det er den eneste jeg tager med mig nu. Resten er forpulet lort der falder fra hinanden når man står i en presset situation og skal sætte det op.

Stoney point er dyrt, men godt. Jeg mener det er LasseScouts signatur der siger: "buy the best and cry only once". I denne samhæng er det stoney point!

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#5
Hej Slawter

Nu du taler High Tech skydestokke, så kunne du prøve at kigge her

http://www.ph-jagt.dk

Jeg har sådan en skydestok selv, og jeg har og et par andre fra skydebanen har testet deres anvendelig rigtig meget både på skydebanen og på jagt. F.eks har jeg så sent som igår brugt den til en aspirant som skulle til riffelprøve - Hun kunne ikke skyde liggende eller siddede på grund af dårlige hofter - Hun skød fuldt ud lige så godt stående med denne som de andre aspiranter gjorde liggende, og bestod riffelprøven med 6 skud inden for en pakke cigaretter.

De eneste ulemper som jeg har oplevet er:

- Prisen - men igen Lassescouts signatur :-)
- Evnen til at dreje/korrigere f.eks 45 grader hurtigt

Nogle vil nok også kalde den klodset, men det oplever jeg faktisk ikke - den kan samles sammen og bruges som 2 ben osv.

Den er sgu ikke så tosset.

Mvh.
Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#6
Slawter, jeg har en rigtig lowtech model, som til gengæld kun koster 40 kr, og kan fremstilles på 10 min.

Du køber 2 stk. rundstok 16mm på ca. 2m, laver dem lige lange og spidser dem lidt i den ene ende, og runder dem lidt i den anden.
Så tager du 2 stykker 3/4" trådarmeret haveslange på 20cm og skærer næsten igennem på midten, prøv dig frem, de skal gå lidt trælst, men ikke for trælst[Big Grin][Wink]. Bukker dem sammen og trækker dem ned over rundstokkene, en i hver ende. Den i bunden giver du et papsøm i den ene side.

Når du skal skyde trækker du den løse rundstok op af slangestykket og vrider dem fra hinanden. Det andet slangestykke kan du nu justere højden ved at klemme og lade glide indtil den rigtige højde er der.

En anden fordel er at under transport er der ingen klaprelyde fra stokkene da de jo er fikseret af slangerne.

Faktisk kan man trække slangestykket så langt ned at den kan bruges i siddende stilling også.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#7
Hey Tonny

Kunne du ikke lige ligge et billede eller to ud af den ?

Den lyder interessant [Smile]

Mvh.
Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#8
mht PH-modellen og law sæl'..
denne 'polske' dobbelt 2bener .. jeg så/prøvde den i hjemmelavet version af 4 grønne plante pinde (2m el 2,2).. lidt skrue + møtrix og lidt cykelslange (har vist par billeder gemt langt væk et sted)

Update billeder her: http://www.patrick.eggers.dk/hunting/Jagt%20album/index.html?defaultAlbum=DJ%20Brattingsborg%20Nov%202006

Fik den nu aldrig brugt stående .. men liggende som alm vandrepind langt frem .. og så ind over modsatte skulder (iforh til geværet). Denne type er ok at gå med (og rimelig let at klappe ud.. og ja vinkelspændet er ikke stort , men med tilvending ok = løfter det ene ben og drejer hele 'stellet') .. dens force at kunne komme op over højt krat,græs etc og få et meget stabilt skud ind på distance på et stillestående dyr.

Har faktisk investeret i PH også (kan lave 5cm 3-skuds med den på 200m).. den er mere 'kluntet' og 'tingle tanglet' end lav selv typen .. MEN det var den eneste løsning jeg så der kunne justere længden fra stående til siddende (ikke noget man gør i felten mht ben længden).. og derved også er mulig at have med i almindelige pakkenelliker. I felten kan man tilpasse total højde på denne type skydestok ved at 'sprede benene'.. men skal man helt ned i siddene bliver vinkelen benene har til jorden, så flad at de meget let glider og så er det lige fedt

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#9
will do[Big Grin]

[Image: DSC01140.jpg]

Sådan ser den ud i inaktiv tilstand (Bunden)

[Image: DSC01141.jpg]

Her er den ved at blive klargjort.

[Image: DSC01142.jpg]

Her er den klar til riflen, med lidt øvelse er det muligt at forskyde den med riflen i anslag, så bedst mulig højde opnås.

[Image: DSC01144.jpg]

Sammenklappet og klar til d.16

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#10
Ellers er det da denne - det er vel næsten som din romantiske idé http://www.skydestok.dk/
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Tak for alle svarene!

Det blev en Vanguard med to ben ... den virker rigtig robust, giver et stabilt anlæg, kan bruges siddende, knælende og stående, og som bonus kan jeg skrue toppen af og bruge den som stativ til kameraet!

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Slawter

Tak for alle svarene!

Det blev en Vanguard med to ben ... den virker rigtig robust, giver et stabilt anlæg, kan bruges siddende, knælende og stående, og som bonus kan jeg skrue toppen af og bruge den som stativ til kameraet!

"At ramme ved siden af er også at ramme!"



Be om link til den du købte.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#13
http://www.2astro.dk/index.php/da/jagtud...kydestokke

Værså'artig Hr.

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#14
Takker Hr. :o) Vil du afsløre hvor møj den koster?

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#15
Skovfogedelev: Syntes da ikke at 357 kr. er dyrt. hvis det ellers er den her du har købt? (Tror det er den længste) mindre kan vel ikke gøre det hvis man er 185 cm. som jeg? 65" er måske lige i underkanten?

http://www.midwaydanmark.dk/apps/eproduc...mID=482900

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#16
Jeg lider personligt af et grejmisbrug.

Jeg har samme idé om at der ikke skal påsættes et monstrum af et sæt bi-pods på mit riffelskæfte, synes langt fra det pynter.

Jeg har tidligere prøvet lidt forskellige skydestokke, og synes kvaliteten halter, skruer der går løs, og metal der skramler på trælse tidspunkter.

Nu har jeg så investeret i Vanguard: Quest T62 og det er sku noget der virker, behagelig at holde på, skruer sig ikke løs, 360 graders skudmulighed, kan nemt laves 1-2-3 benet efter behov. ja prisen er heller ikke gal.. omkring 700 kr.
I øvrigt kan du påmontere kamera hvis du er ude og scoute inden sæsonstart.

RB
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)