Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Variabel forstørrelse = variabel øjenafstand?
#1
Jeg har lagt mærke til, at der på en del sigtekikkerter med variabel forstørrelse angives et interval for øjenafstanden. Det har jeg ikke filosoferet nærmere over, indtil jeg på nettet læste en "brugeranmeldelse" af en Burris Six X, hvoraf det fremgår, at øjenafstanden varierer med forstørrelsen.

Det lyder umiddelbart som en lidt irriterende ting, at man ikke kan placere kinden det samme sted på kolben hver gang, hvis man ændre forstørrelsen - i hvert fald ikke uden at det koster på synsfeltet.

Der er imidlertid også en del kikkerter, f.eks. Swarovski, hvor der ikke angives et interval for øjenafstanden, men i stedet et fast tal, f.eks. 90 eller 95 mm.

Mit spørgsmål er så nu: Er de faste angivelser bare at betragte som et "gennemsnitstal" eller er der rent faktisk forskel i den forstand, at på nogle kikkerter varierer afstanden bare med forstørrelsen og på nogen gør den ikke?

Jeg spørger, fordi jeg går i overvejelser om køb af en ny do-it-all sigtekikkert til min Tikka, og ovenstående lyder umiddelbart som noget der godt kunne få betydning for valget.

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#2
Citat:quote:

Mit spørgsmål er så nu: Er de faste angivelser bare at betragte som et "gennemsnitstal" eller er der rent faktisk forskel i den forstand, at på nogle kikkerter varierer afstanden bare med forstørrelsen og på nogen gør den ikke?


.

Der er bare nogen der har fast øjenafstand og nogen har ikke....

Jeg fortrækker personligt den skiftende øjafstand. For jeg skal bruge mere øjnafstand når jeg sidder i tårnet og skyder med de lave forstørelser, end når jeg liggende tager de lang skud.

Men burris six modellerne har en forskel på 12mm så det er jo ikke en voldsom ændring.
Svar
#3
Generelt kan du regne med at amerikanerne har variabel og de tysktalende med fast.

I begge lejre har man været fint tilfredse med sin egen løsning.

Som Win94 skriver bruger man typisk de store forstørrelser og den korte afstand liggende og de andre i siddende og stående stilling.

det virker også fint for mig.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
jeg solgte min leopold 20 gange forstørrelse, da jeg ikke brød mig om den skiftende øjenafstand

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Tak for svar.

Jeg må vist ud og teste om det er noget der betyder noget for mig. Jeg har egentlig ikke lagt mærke til nogen ulemper på mine tidligere kikkerter, men om det er fordi de havde fast øjenafstand ved jeg faktisk ikke.

Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#6
Stort spørgsmål.. Hvad så med Japanerne?

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Stort spørgsmål.. Hvad så med Japanerne?

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"



De kan vel betragtes som en delstat uden adgang til kongressen.

De følger USA, da langt det meste produceres til eller for US virksomheder og marked.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
en lille tilføjelse til debatten.

Fx Leupold har variabel øjenafstand. Min oplevelse er, at man monterer sigtekikkerten efter højeste forstørelse, der er lig mindste øjenafstand. Denne øjenafstand kan nu også bruges på mindre forstørrelser, hvor der er tale om et større øjenafstandsinterval end på højere forstørrelse.

Alt i alt har jeg ikke bemærket nogen problemer med det på de ca. 8 variable leupolds jeg har anvendt gennem tiden.

Mvh Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)