Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hornady Fænghætteisætter og isætning af fænghætter
#1
Hej alle..

Er lige kommet hjem fra skydebanen meget irriteret [}Smile]

Min trofaste Lee hånd-fænghætteisætter gik efter at have klaret adskillige tusinde patroner til i går [Sad] og jeg købte i mit hastværk en hornady hånd fænghætteisætter. Så langt så godt - jeg har en pokkers masse patroner der skulle lades til i aften og jeg flyver i gang i aftes - jeg presser bare fænghætterne i - ganske som jeg plejer (tror jeg) - Jeg trykker håndtaget i fænghætteisætteren i bund - det føles faktisk lidt, som om den kammer lidt over, og så bliver den hård - så må den jo være sat i!. Jeg skeler bare lige til de første - "det er nok godt nok [:I]"... Men i aften har vi balladen 9 klikkere ud af 50 - træls statistik når det er jagtammunition :-) - De er slået an - så det burde være nok.. men tilsyneladende ikke nok.

Er der nogen af jer der har haft problemer med, at Hornady fænghætteisætteren sætter hætten for dybt [?]- eller er det bare mig der skal have lidt mere gefühl med nyerhvervelsen :-). Jeg skal tilstå at det med fænghætterne tidligere bare har lagt i hånden på den måde, at Lee isætteren bare skulle trykkes i bund.. så kom fænghætten også i bund.. Det kan jo skyldes deformerede fænghætter eller fænghættelommer. I så fald må deformering af hætten som følge af for hårdt tryk i fænghætteisætteren være det meste oplagte... meeeen alligevel..

Der er selvfølgelig den mulighed, at det er nogle af de rem 9,5 fænghætter som svigtet - men fænghætteisætteren virker oplagt. De er afskudt i en Tikka T3 Hunter, og jeg har aldrig haft en klikker før i den riffel - hvor kritisk er jeres rifler med hensyn til hvor dybt fænghætten sidder lommen - deformering eller ej ?

Er der nogle der har erfaringer med Hornady isætteren, og om der er noget fundamentalt indstilling eller lign. som jeg har overset på den ?, eller skal jeg bare i min arrigskab fare ud og købe en RCBS eller noget andet.

Palmer i arrigskab :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#2
HEj Palmer!

Jeg har en, og har brugt den i to år uden så meget som en eneste klikker. Men du har helt ret i at den nærmest kammer lidt over. Jeg presser aldrig håndtaget helt i bund, da det virker som om hætten bliver sat meget dybt i lommen. Det har dog ikke været noget problem for mig endnu, men jeg har da tænkt på det! Når jeg sætter hætterne i får jeg dem mere eller mindre til flugte med bunden af hylstret (føler lige efter med en finger[Smile]...

Du er med på at der findes to "dorne" eller hvad man nu skal kalde dem - én til small og én til large hætter!!??

Derudover er der to skåle med - en grøn, der passer til RCBS hylsterholdere og en sort, der passer til Hornady...

Sidst men ikke mindst går jeg ud fra at du bruger den rigtige hylsterholder...

Jeg er rigtig glad for min, men man skal lige lære den at kende...

J.
Svar
#3
Jamo - TUSIND TAK du løste måske lige problemet der :-) :-)
eller i det mindste gav en forklaring.

Det er kun amatører der læser brugsanvisninger - vi andre græder bare i stedet for [8D]

Jeg var sgu ikke klar over, at de to "bakker" var til henholdsvis hornady og RCBS - i min 6,5 har jeg RCBS (og det er den bakke jeg har i) og der har jeg ikke haft problemer, men i den riffel, hvor jeg fik problemet I havde jeg brugt en Lee hylsterholder... hmmm.. skal vist lige have målt lidt nu :-)ellers må jeg jo købe nye hylsterholdere, hvis det er det.

Den med dornene var jeg med på :-)

Da arrigskaben havde lagt sig i går kom jeg også til at tænke over, at det jo nok også som du skriver er et spørgsmål om, at få det ind i fingrene - det er bare det, at når man har ladet som mange patroner som jeg har, så er det regulært p.... trælst når det skal og det så skal til at tage 4 gange så lang tid at sætte hætterne korrekt i. Men med det du skriver så trøster jeg mig med, at du er glad for den, så bliver jeg det nok også - når jeg lærer den bedre at kende - har trods alt kun lavet 600 patroner med så det er jo nok for tidligt at dømme den ude :-)

Tak Jamo [Wink]

Hilsen
Palmer
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#4
Nu har jeg arbejdet lidt med den - og det går bedre :-)

Den er super, hvis jeg bruger Hornady-bakken, med Hornady hylsterholdere.

Bruger jeg RCBS bakken og både RCBS og Lee hylsterholdere, så sætter den altså dem dybere hvis man ikke passer på - det er væsentligt sværere at styre en Hornady-setup'et.

Jeg har bare svært ved at forliges med, at fænghætten kan sættes for dybt - mange erfarne genladere incl. mig selv og diverse ganladningsunervisere siger jo, at fænghætten skal i bund i lommen - jeg har ikke hverken nu eller i dem der klikkede på nogen måde voldet den I - så jeg fatter bare ikke, at slagstiften i T3'eren ikke kan nå derud, så dybt sidder de f... heller ikke.

Har i andre haft problemer med, at i uden vold kunne sætte jeres fænghætter så dybt at skidtet direkte klikker ?

Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#5
Har i andre haft problemer med, at i uden vold kunne sætte jeres fænghætter så dybt at skidtet direkte klikker ?

ikke helt, men næsten: hvis jeg bruger lee holdere i RCBS isætteren kommer de ikke helt i, og er derfor bøvlet at lukke[B)]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Det lyder som noget jeg har hørt før ... "Hold dig til et mærke, så undgår du mange problemer". [:I]

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#7
jeg har været ude for at sætte dem for dybt,da jeg undersøgte problemet
viste det sig at de var ibund og mast 2/10 ekstra så de var deformeret
hvad jeg ikke umiddelbart kunne se, hætterne skal ligge lige med bunden
helst en smule under, mindre end 1/10
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)