Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
QuickLOAD
#1
Hej Formænd.
Har inviteret i Quick-load. Men når jeg bruger det synes jeg at jeg kommer tæt på max. selv med moderate ladninger, efter div ladebøger.
Er der en eller anden opsætning jeg skal gøre. [:I]

Hilsen Steen.
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#2
Jeg er dog ikke formand men almindelig lønslave [:o)]
Hvor tæt på max taler vi om

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#3
Hej Fisker

Hvis det er Hornady ladedata - så er min erfaring også, at de i nogle kalibre kommer tæt på max. i henhold til quickload. Når du siger tæt på max. er feltet med "bar" så gult eller violet. De fleste ladebøger leverer ved flere lejligheder gule ladninger, men normalvis er jeg ikke bekymret for disse, men det er for egen regning, og gælder jo naturligvis mine rifler. Jeg har også eksempler på at Violet er helt OK, men så er det ladninger jeg har arbejdet med.

I relation til sammenligning skal du være opmærksom på, at hvis ladebøgerne er amerikanske eller gamle europæiske, er deres ladninger i nogle tilfælde sat efter SAAMI trykstandard, mens quickload typisk anvender CIP. Dog kan man i vælge "SAAMI" i nogle kalibre eks. 30.06.

Hvis ladebogen er lavet ud fra SAAMI principper, så kan Quickload varsle højt tryk i forhold til CIP Standard.

Dikussionen omkring CIP og SAAMI er en generel ting, som der er mange meninger om personligt har jeg i min riffel ingen problemer i at lade efter SAAMI, men jeg ved også at man skal passe på med gl. M94 og M96 låse.

I relation til quickload, så er det for mit vedkommende udover ladedata typisk løbslængden jeg piller ved :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#4
Eksempel.
I Barnes Reloading Manual nr.3
Giver de en start load på 43,0gr.og max 47,0
Men du ser allerede ved 44,0gr er man i det gule felt.
Jeg kunne godt bruge nogle indput, til opsætning mm. [Wink]

Hilsen Steen
[IMG][Image: 2010-120-7-44-45-1-IMG.jpg]/img]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#5
Hej Fisker

Jeg bruger quickload en del, men vil ikke kalde mig expert. Jeg kan se, at du kører med en init presure på 450. Jeg har i mine ladninger gået ud fra init pressure på 250 bar svarende til min QL anbefaling for "jacketed" om det er Ok i din situation har jeg ikke belæg for at sige, men det virker for mig i både 308 og 6,5x55.

Du har efter hvad jeg lige kan se en nyere version af Quickload end mig, men jeg kan i min version i den konkrete situation godt gå op til 47 grains uden quickload beregner, at jeg er over maks. tryk. Den befinder sig godt nok i violet område, men jeg har f.eks med Nosler Part arbejdet mig op i Violetfelt uden problemer.Quickload gør desværre ikke at du kan undlade at arbejde dig op i ladning som helt normalt.

Overordnet set er det vigtigt at have in mente med Quickload, at et jo altså er et computerprogram, omend meget realistisk så er alle mulige usikkerheder forbundet med anvendelsen. Quickload er i nogle tilfælde meget forsigtigt, og i andre ikke - det kommer lidt an på kaliber m.m. Jeg anvender altid quickload i sammenhæng med ladedata og ladeerfaring - nøjagtig som du gør. Sund fornuft og ladeerfaring er den vigtigste forudsætning for at anvende QL.

I relation til CIP Vs. SAAMI så er der i 30.06 en forskel i opgivet max.tryk på 86 bar - det svarer f.eks I MRP til omkring 0,4 grain.

Hvad siger i andre Quickload brugere ??

Hilsen
Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#6
hej fisker
du har samme problem som mig [:I]
har også lige invisteret i quick- load og fandt ud af at
flere af ladningerne fra normas lade bog var violet i feltet
mens ladningerne fra nosler var i det gule felt
men har ladet mig forsigtigt frem og normas lade bogs max har endnu ikke vist tegn på over tryk[Smile]
så der er nok lidt om det palmer skriver
skal vist lige have kigget på det med cpi vs saami
[8)]
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#7
Det med CIP og SAAMI kan have mere teoretisk end praktisk betydning - men det er klart.. er man på max. i CIP kan den stadig tage lidt i relation til SAAMI. Jeg har ikke undersøgt, hvor man kan finde de respektive oversigter og trykstandarder, og hvad betydningen egentlig er, så mine oplysninger er alene baseret på den forskel Quickload viser på 30.06, hvor der er mulighed for begge trykstandarder. I sidste ende er det jo også kun riflen der kan fortælle om for højt tryk. Både Quickload og Ladebøgerne forsøger jo nok at ramme mainstream riflen, og måske ud fra laveste fællesnævner [?]

I relation til det modsatte problem kan I i øvrigt se denne tråd - der undrer jeg mig over det modsatte - Quickload siger "Bare fyld på [Big Grin]" mens ladebøgerne siger noget andet.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=19267

Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Palmer

Hej Fisker

Jeg bruger quickload en del, men vil ikke kalde mig expert. Jeg kan se, at du kører med en init presure på 450. Jeg har i mine ladninger gået ud fra init pressure på 250 bar svarende til min QL anbefaling for "jacketed" om det er Ok i din situation har jeg ikke belæg for at sige, men det virker for mig i både 308 og 6,5x55.
Hej Palmer.
Kan se at fordi at det er en Barnes X kugle (solid copper) siger den 6525psi/450bar.
Det kan man vel ikke ændre.

Hvad siger i andre Quickload brugere ??

Hilsen
Palmer :-)


Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#9
Hej Fisker

Ja, det ser jeg. Init preasure kan du i min version bare indtaste noget andet i Init Preasure feltet - valget af kuglen foreslår som udgangspunkt et init preasure - i min version siger den 650 bar ved din kugle (Barnes X). Jeg kunne se du havde 450 i dit print, og regnede med, at du havde været ved at pille ved det :-) - men som sagt du har en nyere version end mig, så det er nok snarere det, kan jeg høre på det hele [Wink]

Hvis du sænker dit init preasure så vil du også sænke det samlede tryk, og dermed f.eks flytte fra violet til gul med den samme ladning. Det kan være årsagen til at ladningerne i ladebøgerne nærmer sig max. iflg. QL, hvis ladebogens anvendte init preasure er lavere end den der anvendes i Quickload, så kan det være en del af besvarelsen. Hvad der er det rigtige, det må riffelen svare på [Wink].

Hvis du vil lege med Init Preasure i Quickload, og vil afvige fra programmets anbefalinger, så gør det med kugler, krudt og ladninger du kender godt.

I min Tikka passer ladningerne OK til virkeligheden hvis jeg kører i et interval på mellem 250 og 350 bar ved 150 grains. Tombak-bomberne kræver lidt mere for at komme afsted, men laver altså ikke det dobbelte init preasure - den viden er der ingen vej uden om, at tilegne sig ved at arbejde med det stille og roligt - ellers lad være med at pille ved QL's anbefalede værdier, og så vær lykkelig over, at programmet i din situation er forsigtig - det er det som oftest, men som nævnt tidligere i tråden er der også undtagelser :-)

Mange hilsener

Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#10
Hej Palmer.
Sad lige og testede en af mine gamle ladninger på Barnes X 130Gr.
krudt H4350
Efter Barnes ladebog fra min. 42,0gr til max 46,0gr
Jeg testede fra min og op, med et halvt gr. til jeg så trykstignings tegn på fænghætten.
Fandt en god præcision på de 45,0gr og en normal fænghætte.
Men prøv lige at ligge den ind i QL [:0] og jeg skyder med Bl....
tror nok lige de bliver ændret. [Wink]
[IMG][Image: 2010-126-14-56-32-1-IMG.jpg]/img]
[IMG][Image: 2010-127-11-25-35-1-IMG.jpg]/img]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#11
Hej Fisker

Wouw.. Den ser godt nok lidt varm ud [B)] - hvis man skal tro på Quickload.

Men igen det er jo riflen der er afgørende :-) - eftersom den ikke er sprunget i luften, og ikke viser tryktegn i øvrigt på 45 grain, så kan det jo kun betyde 2 ting enten kan din lås klare mere end 3.800 bar, (hvilket man nok også må forvente) eller også passer quikloads beregninger ikke i denne situation. Hvis vi vender tilbage til Init Preasure, så holder din ladning sig under max. i mit program hvis du sætter IP til 250 bar, som er tilfældet ved almindelige SP Kugler. Det kan også være et isue, da du jo som jeg læser dit indlæg har tryktegn når du går over 45,0 grains, hvilket jo alligevel må betyde, at du er omkring max. og så kan det jo ligepræcis være den unøjagtighed der givet må være i at anvende et std.angivet init presure, der gør udslaget - Men det er rent gætteri.

Jeg mener i øvrigt at have set et eller andet sted på nettet, at en 6,5x55 lås tåler mere end det dobbelte tryk, og at der i 6,5'eren typisk sker hylsterseparation (hvilket dog er trælst nok) inden låsen springer. Kan dog ikke helt huske, hvad det helt præcist gik på.

Normalvis burde man jo kunne stole på ladebøgerne, idet disses ladedata jo alt andet lige må være velovervejet og gennemprøvet. Havde du ikke haft quickload, havde du jo bare brugt ladningen hvis den lå indenfor intervallet og ikke viste tryktegn. Og igen - det er altså et computerprogram [Wink]

Personligt laver jeg dog ingen ladninger der går over max. i hverken QL eller ladebøgerne. jeg har ikke haft problemer med præcision og hastighed ved ladninger begge siger OK til, og så har man det godt i maven. Jeg kan derfor godt forstå, hvis du har det på sammen måde, og det har altså ikke noget at gøre med, at du har Blxxxx [Wink]

Hilsen
Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#12
Jeg har personlig ingen erfaring med Qoickload eller noget andet genladnings software. Men når jeg ser Fisker eksempel med 130 grains Barnes-X så bliver jeg skeptisk!

Nu fremgår det jo ikke er udprintet af Barnes manualen hvilket hylster og fænghætte deres ladning er baseret på (det kan jeg forøvrigt heller ikke se i Quickload udskriften[Sad!]), men jeg vil per instikt tro, at Barnes kun offentliggøre data der ligger godt inden for fornuftens rammer (Amerikans retsvæsen in mente). Når det så inden for det opgivne interval giver en ladning med tilfrestillende resultat og ingen tryktegn - ja så må jeg erkende at jeg ville stikke det pc program hen et sted hvor solen ikke kommer[Wink].

D93
Svar
#13
[quote]Originally posted by D93

Jeg har personlig ingen erfaring med Qoickload eller noget andet genladnings software. Men når jeg ser Fisker eksempel med 130 grains Barnes-X så bliver jeg skeptisk!

Nu fremgår det jo ikke er udprintet af Barnes manualen hvilket hylster og fænghætte deres ladning er baseret på (det kan jeg forøvrigt heller ikke se i Quickload udskriften[Sad!])

Hej D93

I Barnes reloading manual 3 har man brugt:
Case, Win. Primer,Federal GM 210M

Jeg har brugt Norma hylster, Federal 210 Large Rifle.
Jeg har ikke lagt det ind i QL da den vil ha lotnr. mm. [:I]
Men patronerne er nu omladet med 41,5gr H4350 som efter QL skulle give et maximum kammer tryk på 3158 bar. (BL....) [:I]

Jeg kunne godt tænke mig at PROFFERNE gav lidt lyd fra sig
og gav lidt staldtips hvis der er noget med opsætningen eller andet.[:p]

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#14
starttryk og QL, havde selv samme efterforsking igang mht CDP i 8x68S. Hr Brömmel (=mister QL) .. har i begyndelsen sat det højt for flere kugler for at være på den sikre side .. derefter i efterfølgende generation af kugledata langsomt sat det ned i takt med at der kom flere erfaringer og trykmålinger. Så når i sammenligner starttryk kan være jeres dato på QL kugle data er forskellige??. Anyway netop denne parameter er ren impirisk baseret (ikke nogen formel eller noget) .. til at tune trykforløbet ind så det passer nogenlunde. Har hørt om andre der bruger temperatur variablen til til tune deres krudt/ladning med (fx at udg hastighed til passe bedre .. kan oftes være 20-30 m/s fra)

I 6,5x55 (og i de andre) laver jeg ladestige der går til violet/rød grænsen (evt en over) og føler mig frem. Normalt passer denne grænse godt med 'forsvarlig max' .. dvs der ikke 'ryger potter og pander' eller noget binder særligt, messing udløb eller andre alarmerede tryktegn (og passer i nærheden af ladebøgers max). Mht nøjagtighed og have lidt plads til temperatur udsving opadtil .. går jeg oftets lidt ned fra dette til endelig ladning. Dog har en parameter mere at at bestemme ud fra. Bruger i 6,5x55 Norma Elite banekugle til træning (er træt af at lade træningsammo) .. jagtkuglers træf punkt (ladestige) kan vandre lidt som i en 'spiral' jeg bruger så en ladning der samler godt, er lidt ned fra max OG passer H-V med Normals Elite .. så skal der kun tænke på op-ned klik til jagtkugle i forh. til træning kugle (på mine tykpipede er udsvingene ikke så store, men en tyndpipet riffel kunne tænkes at smide træfpunkt så det er svært at fine en ladning der 'overlapper' mht træft punt af en reference kugle)

/wolf_skate

du har vel målt hylster volumen ud på de hylstre du bruger og ikke bare tage standard QL default ?? (kan have en lille forskel, helkalibret eller kun halskalibreret?). QL kan ikke tage højde for forskellige fænghætter (hvis de har en betydning .. så kan det tunes ind via andre parametre fx starttryk). Har du krongraferet nogen ladning du har prøvet.. sammenligent med QL og ladebøger?. QL er virkeligt godt værktøj til interpolere mellem ladebøgers data eller estimere kombinationer man ikke kan finde andre steder. Men det kræver tuning og / erfaring og så stadig være forsigtig/ ladestiger etc.. (bare det med samling /træf punkst vandring .. det kan QL aldirg få med for der har men pibesvinger etc at gør).

Hvis du QL tuner data så gem dem under nyt navn .. så du ikke blander sagerne til nyt ladeprojekt/riffel (fx målte hylster volumener for Norma og Lapua har jeg gemt under hver kaliber i nyt navn. Kugle starttryk har jeg modificeret et par gange -> gemt under nyt kugle navn etc)

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#15
Hey..

Vi er opmærksomme på forskel på IP på vores to versioner :-) af Quickload, som du "Wolfie" helt rigtig skriver :-) - Som jeg vidst også har tilkendegivet i tråden, så står Fiskers IP faktisk i udgangspunktet lavere end min gør - ved samme kugle, og årsagen beskriver "Wolfie" så glimrende. Hr. Bøhmand bliver jo også klogere :-)

Jeg har i øvrigt ikke (når jeg har brugt standard Hylstervolumen) haft væsentlige afvigelser - men det er korrekt - det kan have noget at sige, og derfor bruger jeg også den faktiske for f.eks Norma.

Jeg har testet mig frem til at IP på 250 holder vand på de fleste af mine ladninger :-) - Men test er og bliver den eneste vej frem - og til dig D93 - normalvis giver QL et godt billede af verdensituationen, men det er og bliver et PC-program med deraf afledte begrænsninger. Det er sådan set konklusionen, og jeg tror faktisk at de fleste er enige :-)

Hilsen
Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)