Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaringer med 220 gr kugle i 308W
#1
Hej!

Fik en tosset idé... Kan det lade sig gøre at lade en 220 grains kugle (Hornady RN eller Sierra ProHunter) i 308W???

Jeg kan se at der findes ganske få ladedata på bla. Robsoft og Reloadersnest.com...men er der nogen herinde der har praktisk erfaring med sådanne?

Tænkte blot at det ville være en fin cocktail til anstandsjagt på grise, hvor afstandene ikke blev så store...

Er det er eksperiment jeg bør holde mig fra? Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på når man vælger så tung en kugle til kalibren?

PFT

J.
Svar
#2
Det kan det sagtens, Hornady RN skyder/virker rigtig fint, ´men det kræver nok en 10" stigning, for at det bliver rigtig godt.

Du kan få lidt prøvekugler af mig [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#3
Hej Jamo . Tjaa , jeg har lavet en test med Hornady 220 , http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...kugle,test .

Jeg synes 13 grams Oryx er et bedre valg . Hilsen A-bolt
Svar
#4
Jeg har testskudt billig Magtech ammo i blødnæset 11,7 gram i 308 i min Tikka. Det gik udemærket - ammoens generelle kvalitetsniveau taget i betragtning. 5-7cm grupper på 100 meter... Det er ikke supergodt - men vist OK til det nævnte formål med en jagtammo, der koster 70 kr. for 20 stk....

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
@ran - hvad har det overhovedet at gøre med Jamo's spørgsmål[V]
D93
Svar
#6
1000 tak for jeres svar! Jeg tror at jeg vil prøve sådan en fætter - bare for sjov! Jeg er ikke så bange for Hornady RN og manglende ekspansion, da den skal bruges på relativt korte afstande...

Men når nu RN er testet som temmelig hård - er er der så nogen der ved om Sierra Prohunter er blødere end Hornady RN?

A-Bolt: Jeg har også kigget lidt på 200 grains kugler, men syntes det kunne være sjovt at presse den helt op i 220 grains.

AB - jeg har sendt dig en PM!

D93: Mon ikke det bare er et middelsvært anfald af bukkefeber - det er jo helt normalt på denne tid af året[Big Grin]

J.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by D93

@ran - hvad har det overhovedet at gøre med Jamo's spørgsmål[V]
D93



Jeg tænkte at den primære overvejelse nok var kuglens vægt i forhold til kaliberen... når nu der specifikt nævnes grise og relativt korte hold...

Min pointe var, at kaliberen godt kan klare de relativt tunge kugler. Så det burde derfor ikke nødvendigvis give anledning til bekymring at forsøge med de kugler han foreslår. De er godt nok ikke samme fabrikat - og det kan selvfølgelig skabe lidt variation...

...og nu hvor du rejser spørgsmålet kan jeg da godt se, at jeg ikke har omregnet vægten helt korrekt - der mangler vist lige lidt [xx(]...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Alt forladt RAN [Smile] tak for dit indlæg! J.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)