Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjælp - Hunden stikker af...
#1
Hej med jer eksperter.

Vores hund er godtnok ikke en jagthund, men en Schæfer, men jeg tror at der måske kan være lidt hjælp at hente herinde.

Vores "kære" lille Vaps (Som efterhånden er 4 år) har fået den idé at den skal stikke af ved enhver lejlighed der byder sig og så ellers ignorere os totalt. Det er fuldstændigt helt og aldeles komplet umuligt at kalde eller lokke den elendige møgkøter til sig før det passer den.

Vi HAR gået til træning med den, men der er endnu ingen træner der har formået at lære den at komme når man kalder (Eller at lære os hvad vi gør galt). Det havde vi sådanset affundet os med, og lært at den bare måtte være i snor når vi går tur.

Men at den stikker af og ikke vil komme, det er altså en uholdbar situation som der skal gøres noget ved hvis resultatet ikke skal være at den bliver hentet hjem med 12g bly og messing sendt afsted fra en .308w...

HVAD skal vi gøre!?!?!? Hvad virker???

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#2
Er den kastreret?

Jimmy

[Image: Ozzy001.jpg]
Svar
#3
Steriliseret - Ja, det er den. (Det er en Tæve)

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#4
Hej Morten

Helt basalt vil jeg mene det handler om 3 ting:

1: Hund/fører forhold ! Hun ser ikke jer som Alfahan/hun og derfor mener hun, hun kan tillade sig at ignorere jer.
2: Sammen med nr. 1 har hun fundet ud af, at "fordelen" ved at stikke af, er større end fordelen ved at blive hjemme/komme når I kalder.
3: Sammen med 1 og 2 kan hun med positiv forstærkning/straf og negativ forstærkning/straf læres at "blive hjemme".

Kender du noget til Klikker træning ??

Mvh Takleberry
Svar
#5
Kender godt lidt til klikkertræning. Har i hvertfald rimeligt styr på princippet. I starten - Gør noget rigtigt - Få en godbid og et klik. Og på sigt kan man så nøjes med et klik når hunden gør noget rigtigt.

Positiv forstærkning: Er prøvet lige fra hvalpetræning da hun var 8 uger gammel. Det bider ikke på hende. Selvom hun er glad for mad, så er andet mere interessant end at få godbidder. Uanset hvor lækre de så end er. Vi fik jo også at vide at vi skulle "gemme" os for hende da hun var lille, for så ville hun hurtigt blive usikker og finde tilbage til os... Wrong. Selv 8-10 uger gammel var verdenen da mere interessant end "mor & far".

Straf... Tja... Er ikke just tilhænger af at fysisk straffe hunden. Men det er måske det der er nødvendigt?

Hun er lynende intelligent, det skal man ikke tage fejl af, men hun har en vilje der siger spar to. Og ifølge opdrætteren fik vi den lidt stille tæve i kuldet. GODT vi ikke fik førerhannen.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#6
Morten - du har mail

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
Claus - Mail modtaget, forstået og svaret. :-)

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#8
http://petlink.dk/

hatting
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#9
Forstår bare ikke hvordan det skulle lære hunden ikke at stikke af - kan man sende en sms: KA DU SÅ KOMME HJEM? :-)

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#10
undskyld min brutalitet, men hvis en hund er et problem der overstiger ens evner, er det nemmeste at skifte hund.

hvis en hund lever i 8-12 år, er det for stor en del af ens eget liv at have problemer med en hunds unoder.

om hunden er for gammel i gårde til at acceptere underhundens rolle, skal jeg ikke kunne sige, men det er den eneste anden løsning.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
Mon ikke det er som med alle andre hunde med det problem - mangelfuld grundtræning i rette tid.

Schönauer

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#12
Morten er der et eller andet hun er fuldstændig syg med ??? bold, bidepølse, bideskind eller andet legetøj når nu du siger godbidder ikke virker ??

Nu skal man jo heller ikke glemme, at godbidder - uanset hvad de er - er væsentlig mere interessant for den sultne hund end for den mætte.

Inden du begynder med strømhalsbånd og andre "alternative" metoder, så giv alm. træning en chance.

For mig lyder det som om I i bedste fald har fået jer en Beta-hun, måske endda en Alfahun. Hun skal overbevises om at der altså er nogen, der står over hende, men som samtidig er hylende meget morsommere at være sammen med, end det den store vide verden kan tilbyde. At skifte en 4 årig hund på baggrund af noget jeg vil mene kan rettes på ca. 14 dage med lidt målrettethed er i min optik helt forkert. Det at du bringer det på bane herinde siger vel også, at I egentlig er ret glade for hunden på trods af hendes "fejl".

Mvh Takleberry
Svar
#13
På mit træningshold er der en ret energisk labber han, der (ligesom min egen Golden) lider lige af viljedøvhed, når den er løs.

De har anskaffet et pivedyr med påsyet pels. Den kombi er åbenbart fantastisk for både labberen og min var slet ikke til at styre. Efter de havde fået lov at lege lidt med den, var der fuld opmærksomhed på føreren lige så snart dyret fik et lille pip i lommen.

Jeg prøver egentlig bare at sige som Tackleberry at i måske bare ikke har fundet det helt rigtige lokkemiddel endnu.

Jeg kæmper selv med indkald af min. Det går fint når vi er alene, men er der andre hunde er ørerne koblet fra. Skal have købt sådan et pivedyr og se om det ikke hjælper lidt. Jeg er dog noget mere rolig end dig, for min er 7 måneder og jeg har kun haft ham i 2, så jeg er stadig fortrøstningsfuld mht. at det nok skal lykkes en dag.

Kan dog godt forstå at det er meget frustrerende med en hund man har haft længere tid.

Håber du finder noget der hjælper, for det lyder jo som en ellers dejlig hund.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#14
Jeg trænede engang en schæfer (dog en hvalp) der også havde en idé om at den først skulle komme når det passede den. Her blev problemet løst ved at kalde på den og så ellers begynde at sprinte væk fra den. I starten tror jeg at den kom fordi det var sjovt at jagte den der fjollede fyr der alligevel ikke kunne løbe ret hurtigt, men senere blev det en vane at skynde sig hjem når der blev kaldt. En anden hund jeg har været med til at skulle få lidt skik på var en Kleiner münsterländer som mine forældre overtog da den var lidt mere end et år gammel. Den kom heller ikke når man kaldte, og var selvstændig på samme måde som du beskriver. Jeg husker en aften til vandressur hvor jeg sad ved søbredden mere end en time efter at de andre var gået, men hunden svømmede rundt efter en svane. Hunden kom først da den blev træt. Her blev løsningen en stump kæde jeg havde i lommen. Kom hunden ikke kylede jeg kæden efter hunden. I begyndelsen blev den ramt en gang eller to, men herefter var idéen sådan set bare at kæden skulle lande i nærheden af hunden, for den kendte godt lyden af en flyvende kæde. Igen blev det efterhånden rutine at komme når det blev kaldt og efter et par måneder havde jeg ikke engang kæden i lommen mere. Selvom det aldrig blev nogen mønster-hund så blev den tålelig at bo sammen med.
Mvh.

Yeti
Svar
#15
Tak for alle jeres svar indtil videre.

Hunden er i det store hele en sød og rar hund som vi er glade for. Hun har de 2 fejl at hun stikker af og så at hun ikke kan lade være at jagte vores 2 katte. Vi er godt klar over at fejlen i bund og grund ligger hos os, og at vi nok har grebet et eller andet forkert an fra starten af. Men vi har trods alt gået til træning hos både DCH og politihundeklubben uden succes.

Fysisk afstraffelse som el-halsbånd, tæsk osv osv er jeg slet ikke begejstret for og derfor har vi eller ikke afprøvet den slags. Det er muligt det er det eneste der virker på vores hund, men så bliver hun foræret væk, og så må andre opdrage hende sådan.

Det sidste års tid har været lidt turbulent med at konen og jeg har boet i hver sin ende af landet osv. og det har jo nok også påvirket hunden negativt. Det er dog slut fra på fredag, hvor "hverdagen" igen går sin vandte gang. Vi har fået en fornuftig stor have (Indhegnet!!!) med gode muligheder for at gemme sig osv. og vi vil da helt sikkert prøve nogle af de råd som kommer her på siden, evt. lidt i kombination. Idéen med et pive-dyr tror jeg især skal prøves, da hun ikke er vant til det. (Hun har ALDRIG haft et pive-dyr).

Er der evt. nogle eksperter i at gå spor herinde på siden som holder til i Sønderjylland og vil lære os det? Tror måske også det kan hjælpe at hunden får nogle flere udfordringer og mentalt bliver mere udmattet.

Så nu bliver Maj måned forsøgsmåned hvor der bliver trænet så meget som vi overhovedet kan, og har det så ikke hjulpet det mindste... Ja, så kommer der nok snart en annonce under foræres væk...

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#16
Morten det glæder mig du ikke bare vil skippe hende uden videre, og for nu tager konsekvensen med en indhegnet have [Wink] Hun kan dog sagtens lære, men med sådan en tid I har haft er der vist ikke noget at sige til at det gik lidt galt. I må "back to basic" med bl.a. nej-kommandoen, som iøvrigt nemmest indøves med hendes mad. I løbet af kort tid vil hun forstå at et fast NEJ skal adlydes promte når hun fx. vil tage på springtur alene. Samtidig skal det dog afløses af noget rart, behageligt, sjovt og dejligt, fordi hun skal belønnes for at have hørt efter og for at have ændret adfærd.

Hva mener du med at lære jer at gå spor ?? Har I aldrig trænet det med hende før ???

Mvh Takle
Svar
#17
Takle> Det vil jo være total falliterklæring bare at skippe hende videre. Og det går alligevel min ære for nær. Har man anskaffet kræet skal det også have det godt, og man skal have det godt med at have kræet.

Heldigvis er jeg kommet i kontakt med en dygtig hundetræner som lige i første omgang har supporteret mig via tlf. Så i morgen bliver der investeret i en klikker og en portioen ekstra lækre godbider og så går vi igang.

Vi har aldrig trænet spor med hende, men tror det ville være godt for at køre hende mentalt træt. Hun har en god næse og bruger den flittigt. Men i første omgang skal lydigheden lige på plads, og så kan vi begynde at overveje hvad der skal ske. Konen har ytret ønske om at få hende med til aguility, hvos lydigheden kommer på plads. Synes nu det ville være bedre med IPO :-D Hvem ved, måske hun tilmed kunne blive en hæderlig apportør til en andejagt...

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#18
Det kan være at du skal få fat i en af de der terninger hvor man kan komme lidt tørfoder i. Hunden skal så arbejde med terningen for at få maden ud igen. Det kan holde den beskæftiget i en periode hvor den så skal bruge den indvendige side lidt. Jeg har brugt det til en hund der skulle have lidt ekstra input - særligt når den var alene
Mvh.

Yeti
Svar
#19
Har prøvet sådan en terning - Vores hund ser 2 løsninger på det:
1. Man kan rulle rundt med den til det kommer ud.
2. Man kan bruge sine stærke kæber til at knuse den og få det hele ud på en gang.

Hvilken mulighed tror du hun har brugt - 2 gange!

Så med mindre man kan få en på størrelse med en basketball udført i kevlar, så prøver vi ikke det igen. ;-)

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#20
Det er sq da en hæftig hund
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)