Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
17 hmr og tilladelse til råge regulering
#1
Hej med jer.

Jeg har netop været med en kammerat på rågeregulering for første gang og har planer om selv at søge en tilladelse næste år, det var jo ret spændende jagt [Smile]
Jeg har endnu ikke et gevær til formålet og skal derfor have anskaffet mig et. Jeg er blevet lidt lun på at købe noget i 17 HMR frem for 22LR, som de fleste jo anvender, da den så kan bruges til træning på hjortebanen og i det hele taget bare er sjov at skyde med. Jeg er klar over at ammunition koster en smule mere i 17 hmr. Som jeg har kunne læse mig til i arkivet kan 17 HMR godt bruges til råge-regulering, hvis man sørger for at vælge den rigtige ammunition til formålet.
Mit spørgsmål er om i tror man kan få tilladelse til råge-regulering i byen (Århus) med kaliber 17 HMR?? Jeg er lidt i tvivl om den vil blive opfattet som værende for voldsom i/ved byen frem for kaliber 22lr. Hvis i har et godt forslag til et fornuftigt gevær i 17HMR modtages dette også gerne.

På forhånd tak [Smile]
Svar
#2
Sako Quad is the way! [8D]
Ang. regulering inde i Århus by, så er det umiddelbart meget svært at sige om du kan få lov til det. 17hmr er kun halv så farlig ved nedslag, da projektilet kun vejer 1,3 (fuldkappet). Hvorimod en std. 22lr vejer 2,6g.
Men det som politiet og hvem som nu ellers skal give tilladelse til regulering, kan bide sig fast i er at sikkerhedsafstanden for hmr'en er 3km. Hvorimod 22'en (kun) er 2 - 2,5km. Men hmr'en er stadig kun halv så farlig som 22'en ved selve nedslaget. Dette kan være meget svært at forklare de forskellige instanser
5,5mm luft, 17HMR, 22LR, 222Rem, 12/76 - Pest Control ÜBER ALLES!
Svar
#3
larm..Århus efterspurgte i år specifikt folk med luftrifler.. 17HMR kan være noget højtråbende end 'diskret' i byområde. Det er så naturforvaltningens (og ikke kun Politiets) skøn/ønsker, der kommer ind der

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#4
Nu skal vi heller ikke glemme at der i byen skal tages lidt hensyn til støj, og .17 hmr er altså noget mere højrøstet end en .22 lr. Jeg har en af hver :-) Så skulle man gerne være helgarderet.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#5
.17'eren har med sin hastighed også tendens til at "splatte" byttet noget mere.

Da duer er ret berygtede for at sprede sygdomme og utøj er due-splat (kød, fjer, blod, indvolde/-indhold) ikke noget man ønsker spredt for meget.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

.17'eren har med sin hastighed også tendens til at "splatte" byttet noget mere.



Hej Happy.
Du ved jo udemærket godt, at der findes et meget stort udvalg af ammo til 17HMR !!
Det er jo kun "VARMINT" projektilerne der er = splat
Bruger du en "FMJ" projektil i feks 20 grains, så er der kun et pænt lille hul på 4,5mm gennem fuglen !!!

Og efter min lommeregner er et 4,5mm hul absolut mindre end et 5,5mm hul !!

Hvad er så bedst ???

Mvh Per
Svar
#7
Næh, det vidste jeg udemærket ikke.!
Men rart at lære noget nyt. =o)

Syntes folk siger at .17'eren er langt mere fladtskydende pga sin hastighed.
Men ok, at man kan vælge ammunition der er på højde med .22LR er da en rar nyhed. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Havde godt hørt et rygte om at de helst ville have folk med luftvåben i år, men var ikke sikker på om det var korrekt. Vil bare meget hellere invistere mine penge i en 17 HMR frem for et luftgevær. Tror jeg prøver at finde ud af hvem der uddeler tilladelserne og kontakter dem. Skal nok poste svaret her.
Alternativt må jeg prøve at opdrive en brugt 22LR til formålet :-)

Tak for jeres svar [Smile]
Svar
#9
Der må gerne reguleres med 17Hmr i Århus, også 22mag. Regner med at bruge 20 grains FMJ til rågerne, der har bare ikke været nogen ude af rederne endnu, så jeg ved ikke hvor store huller de laver:-)
Svar
#10
17hmr fmj 20grains laver et fint lille hul på ca. 4,5-5mm. kødskaden er ihvertfald ikke større end en 22lr [Smile]
5,5mm luft, 17HMR, 22LR, 222Rem, 12/76 - Pest Control ÜBER ALLES!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)