Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sverige:Katastrofal aflivningsaktion
#1
http://op.se/ostersund/1.2005758-algen-s...helikopter

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#2
Næste gang må de gerne ringe til mig. Jeg mener 1 dræbende skud ud af 11 på 250 meters hold skulle jeg nok kunne præsterer. I Påsken skød jeg hen over en frossen sø og her skød ramte jeg da med 14 ud af 15 skud på en 40x40 cm plade. Første skud gik ca 5-10 cm til venstre og efter at have klikket det ind kunne resten af skuddene bruges på at komme helt på pletten. Men måske man ville få gummiarme med alle de folk omkring - det kan jo være sådan noget det er gået i den stakkels jæger.

I virkeligheden skulle man vel bare lade naturen gå sin gang så elgen måske klarede sig måske ikke.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Hvad er lægnden på "en frossen sø"???[Big Grin][Big Grin]

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#4
Tænkte det samme [^].. En frossen sø kan varriere meget [Wink]

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#5
Vi skød på 300 meters afstand. Ham jeg var sammen med afsluttede i øvrigt med et træf stående...
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Citat:quote:

Bössan är inställd på 130 meter och avståndet är väl kanske 260 meter, sa skytten.

Det var ikke så godt, hvorfor kørte han dog så ikke hjem igen [Image: 05.gif]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#7
Politianmeldt

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#8
Jeg syntes at der er meget ævl og kævl om den elg. 250 meter er altså ikke afstanden til månen (uanset ammunitionspriser???? - mærkeligt argument). Personligt kender jeg danske jægere/langdistanceskytter, som kunne ha' løst denne opgave, næsten uanset vindforhold (her i blandt mig selv).
Det er simpelthen dårlig skydning og hvis manden ikke kender sit drop på 250 meter, fordi han har indskudt riflen på 130 meter, så skulle han ikke ha' skudt.............han skulle måske i det hele taget overveje om riffeljagt er noget for ham!

fejlede den i det hele taget noget den elg - var den ikke bare lidt forkommen?



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#9
uha hos nogle her uden at nævne navne mangler seltiliden ikke lige kan jeg se !!
Ja kritisere andre kan man altid.
Godt ord igen, men jeg mener bare man skal passe lidt på ikke at fokusere sig selv som betydelig bedre en andre.

Mvh. Arne
Svar
#10
Hvorfor dog det ?

Nogle er tydeligvis bedre end andre, så når der er substans i påstanden må den selvfølgelig gerne fremsættes. Jeg er ikke i tvivl om, at ID og adskillige andre forummedlemmer kunne have dræbt den elg i første skud. Det er ikkke pral når det passer.

...men jeg er glad for, det ikke var mig der skulle prøve for snurrende kamera.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Arne

uha hos nogle her uden at nævne navne mangler seltiliden ikke lige kan jeg se !!
Ja kritisere andre kan man altid.
Godt ord igen, men jeg mener bare man skal passe lidt på ikke at fokusere sig selv som betydelig bedre en andre.

Mvh. Arne


Det var IKKE for at promovere mig selv eller andre langdistance-skytter, men alene for at understrege at 250 meter er ikke specielt langt at skyde (jeg er ikke een af dem der skyder hul i hul på 100 meter....hvem de så end er?).
DSF's langdistance-skytter (300 meter) skyder korn og kærv på mål som er betydeligt mindre end træfområdet på en elg - selv når den ligger ned.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#12
@Arne
Jeg har tidligere læst dine indlæg igennem og bedt dig oprette PM.
Citat:quote:

Originally posted by Kima

@Arne, kan du ikke lige oprette PM funktionen, du kan se hvordan i Praktiske Oplysninger


Dette er ikke sket og du har nu 48 timer til at rette henvendelse til undertegnede med en forklaring på dine ret personlige indlæg, sker dette ikke vil din profil blive låst i henhold til nedenstående.

21. Hvis et flertal af moderatorerne finder, at en brugers tilstedeværelse først og fremmest er destruktiv, kan de vedtage advarsler og låsning af profilen uanset om regelsættet formelt er overtrådt.

Kima/Moderator

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#13
Som jeg har forstået det, er den pågældende jæger - een som de svenske myndigheder ringer til, når der skal aflives vildt (sikkert een blandt mange) - altså en slags proff.

Vedkommende er jo nok blevet sat i en situation, han ikke lige magtede, og forventningernes pres fik ham måske til, at gøre et halvhjertet forsøg.

Han skulle jo have sagt fra [B)]

En kliktabel og en afstandsmåler, er vel det mindste man kan forlange , af en proff.

Om ikke andet, kunne han jo så konstatere, hvornår han var tæt nok på, til at lave et forsvarligt skud.

Nå men sket er sket, og det skulle undre mig, hvis jægeren selv er tilfreds med forløbet. Jeg ville nødigt modtage den kritik, som han står til, ligesom de fordømmende blikke han står til, i lang tid fremover.

Når alt kommer til alt, har han jo sikkert ageret i den bedste mening

[Smile] AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#14
Det som kan være vanskeligt, og som spiller en betydelig rolle er den faktiske afstand til elgen.
Der er stor forskel på vore jagtfeltskydninger hvor vi som regel ved hvor langt der er, og ja så lige en 600 meter skydning, og så skyde efter hvad der er den faktiske afstand ud over isen.
Hvis der nu har været over 300 meter - ja så kan højdekorrektionen jo have snydt ham en hel del hvis han så også har brugt en tung jagtkugle.
Jeg har selv siddet og kikket på en elg over på en anden side af en kløft - der snød afstanden mig en hel del, og hvad så lige på is eller vand det er vel ikke det nemmeste.
Når det er sagt så er det ikke min opfattelse, at svenske jægere ikke træner specielt meget i at skyde på lange afstande - der skydes mere på løbende elg (80 m)

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#15
Hvis det er mandens arbejde at blive tilkaldt i sådanne situationer har han vel, som AB skriver og som proffesionel, en afstandsmåler.
Vedrørende tunge jagtkugler, så indskyder han vel for pokker med den ammunition som han går på jagt med!
Når manden har en tjans som han har, må han saftsusemig træne at skyde på de afstande han vil komme ud for i sit tilkald...........der er vist noget der skal strammes gevaldigt op her.
Alternativt må de ringe til yeti!



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#16
@ID

Vi er for så vidt ikke uenige - men du skal huske på, at vi befinder os i Nordsverige, og her er alting lidt anderledes (det ved dem som har været der) Jeg tror ikke han ejer en afstandsmåler, og han har ikke kliktårn...
Det gælder bl.a også indsatsen omkring eftersøgning...

Citat:quote:

Originally posted by ID

Hvis det er mandens arbejde at blive tilkaldt i sådanne situationer har han vel, som AB skriver og som proffesionel, en afstandsmåler.
Vedrørende tunge jagtkugler, så indskyder han vel for pokker med den ammunition som han går på jagt med!
Når manden har en tjans som han har, må han saftsusemig træne at skyde på de afstande han vil komme ud for i sit tilkald...........der er vist noget der skal strammes gevaldigt op her.
Alternativt må de ringe til yeti!



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#17
Siden hvornår skal der et kliktårn til, for at klikke en kikkert op [?]

[Smile] AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by AB

Siden hvornår skal der et kliktårn til, for at klikke en kikkert op [?]

[Smile] AB



Kliktårne er vel mere et udtryk for at folk der har sådanne rent faktisk indstiller kikkerten den de afstande der skal skydes på, men en del der skal skrue dæksler af for at kunne stille på kikkerten her som rutine blot at holde lidt over hvis der skal skydes på længere hold, eller måske har de indskudt med 5 cm overslag på 100 meter og mener så at man kan holde lige på uanset afstand.

Dette er ikke ment som en kritik af alle de jægere der skyder ind på 100 meter og så aldrig skyder på længere afstande, for det er jo også en fin taktik. Men skal man skyde på længere afstande kræver det en smule anderledes tilgang. Har man tillagt sig en sådan tilgang bør det at træffe en liggende elg på 250 (senere 150) meters afstand ikke være noget problem.

Jeg hælder mest til at jægeren ved Østersund fik "gummiben". Nu har jeg ikke set hvilken kaliber han skød med, men hvis det har været en rigtig typisk eftersögsjägere så har det måske været med 9,3x57 med 18,5g Alaska, og så falder kuglen altså mere end 45cm ud til 250 meter selv med en riffel der er indskudt på 130 meter. Så selv om han har holdt godt op i målet så vil kuglerne være gået i isen. Når jeg ser hvordan elgen reagerer så tror jeg ikke at de første mange skud fra land har været i nærheden af elgen. For den kunne jo tydeligvis godt rejse sig og gå da den ikke kunne lide at de kom for tæt på.
Mvh.

Yeti
Svar
#19
Den var ramt af 3-4 skud http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=6233&avd1=0
Mvh.

Yeti
Svar
#20
Forhåbentligt har de evakueret husene på den anden side [B)]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)