Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.50 BMG - findes der jagtrifler???
#1
Jeg har netop studeret et antal amerikanske (hvad ellers?!) hjemmesider helliget rifler i kaliber .50 BMG eller 12,7x99 mm, som den betegnes på europæisk. Alle disse rifler ser udpræget militære ud og ordet "sniper" nævnes ubehageligt hyppigt. De fleste repeterrifler vejer omkring 15 kg. og op - primært af hensyn til rekylen - og de er af samme årsag udstyrede med åbne mundingsbremser. At rekylkontrol er nødvendigt er ikke overraskende i betragtning af, at mundingsenergien er dobbelt så stor som en kaliber .460 Weatherby, der ellers regnes for en af de absolut giftigste kalibre.
Er der nogen der har kendskab til, om der er bygget deciderede jagtrifler i .50 BMG?


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Jeg har søgt lidt rundt på nettet men har ikke fundet nogle 50. der ikke var i militærdesign. Du kan selv prøve at kigge på http://www.gunsamerica.com under big 50. caliber rifles. Men kaliberen er jo også svjv lavet specielt til militær brug.
Svar
#3
Man kan sagtens få en .50 BMG repeterriffel der ligner en opskaleret bolt-action. De letteste jeg har set vejer omkring 12-14 kg og er udstyrede med store åbne mundingsbremser. Med panserbrynde ammunition, må det være det ultimative valg til elefantjagt i alle skudvinkler... Spøg til side. Reelt er der vel ingen der har brug for skyts i denne kaliber. Eneste virkelige force, som jeg kan komme i tanke om er ekstrem præcision på lange hold. Jeg har netop læst at canadiske snigskytter har nedkæmpet fjender i Afghanistan på den ufattelige afstand af 2.450 meter med netop bolt-action rifler i denne kaliber. Egenspredningen på den afstand er i visse tilfælde helt nede på omkring 30 cm!
Svar
#4
Hej Jens
Såvidt jeg kender til, er der ikke nogen som på alm. "brugerbasis" laver jagtrifler i cal. .50 BMG. Robar (USA) laver dog en repeter-riffel i dette kaliber, som minder meget om en alm. jagtriffel.
Den er forsynet m. syntetisk skæfte, som fås i farverne sort, grå eller camo. Prisen: Form. omkring en mindre bondegård :-)
Modellen hedder Robar RC50.
Svar
#5
Hej Jens ..

Der eksisterer et antal ombyggede rifler der engang var millitær-rifler. Dels er nogen baseret på den tyske 13mm antitank riffel og andre på boys action fra england ,sidstnævnte er i kal 14mm. Det er store cylinderlåsrifler og visse er uden mundingsbremse og rekyldæmper af nogen art. Jeg så engang en amerikansk video med et par særdeles store drenge der trykkede den af . Den ene lå ned på nogle perlesten og tro mig hans albuer efter første skud lignede et trafikuheld .Det er squ noget der ånder. Men umiddelbart er der ingen rifler der ikke er en smule halvmillitære fra deres fødsel . Danskerne er dog helt fremme i supereliten af the "real big ones" , Da DISA engang eksperimenterede med 20 mm Madsen i riffelform (oprindeligt maskinkanon) Min egen erfaring med dem må begrænses til 10 skud med en Barret halvauto riffel i Borrislejren i år 2000 . Jeg var inviteret med til et specialtræf hvor udvalgte fik lov at prøve alskens millitærlegetøj fra hele verden. Afstanden var 1600 meter og der var 5 helfigurskiver , jeg skød 2x5 skud og fik 9 skiver . Trykket der opstår gør at du snotter skæftet totalt til og det er jo lækkert når man står som nummer 20 i køen . Står man bag den i cirka en 30 graders vinkel i forhold til riflen skal man nok regne med at blive svinet til med jord og græstotter der blæser op. Barret laver den også som bolt-action , så mon ikke den er mulig at købe. Husk at bruge kaliberbetegnelsen 12,7x99 , ellers er der måske en emsig paner der ikke mener du skal have den . Den koster omkring 2300 dollars , så det er bare igang. Glimrende elgstudser eller til råvildt , så er de pelset.

Great Dane
Great Dane

Svar
#6
Hej Jens ..

En lille tilføjelse med fabrikanter af the big fifty. Jeg sad og kiggede efter glasbedding og fandt en side fra et firma der hedder mcmillan bros ....Kig lidt på dem , de har jagtversioner med kunststofskæfter og boltactions.

Great Dane
Great Dane

Svar
#7
http://statearms.com/ De har et par stykker .. det er bare lige med at få våbenkontoret med på at "man bare behøve sådan en" [Big Grin]
Svar
#8
Ka ske der ligger en uudnyttet nische her.
kan man forestille sig Jørgen fra Rask Mølle kunne udfylde denne [8D].
S&L 12,7x99 det lyder sku da godt, og smager rigtigt af Magnum.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#9
.50 BMG og .408 Cheytac

http://www.cheytac.com/

- er begge kalibre jeg vil satse på at skaffe hjem fra USA.

Jeg skal ned til Nürnberg på IWA messe d. 18-20 marts,
og håber der at få nogle gode kontakter.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#10
Største problem ved at bruge en 50BMG til jagt er at der går op til 1 time før du er fremme ved dyret [Big Grin]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
tror det er denne her du savner, prøv at kigge på program fra "60 minuts" fra ca 4 uger siden om Barrets big gun

Model 82A1 Semi Automatic Ten Round .50 Caliber Rifle

http://www.barrettrifles.com/rifles.htm
Der er en online store...

Med Ærbødig hilsen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)