Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sol- opgang og nedgang??
#1
Nu nærmer sig jo d. 16. (læs: riffeljægernes juleaften[Big Grin][Big Grin]), og samme tvivlsspørgsmål melder sig for den uerfarne (som sidste år[:I])..
Når jeg kigger på http://www.nakskov-gym.dk/almadk/almadk.aspx for at se hvornår der skal (må komme)ild i røret bliver jeg lidt i tvivl..
De arbejder jo med flere former for lys/mørke..
Begreber som: Dagslys-borgerligt tusmørke-nautisk tusmørke-astronomisk tusmørke og nat..[?][?]

Er der nogen der kan klarlægge (ud fra de begreber) hvad de betyder (eller om de overhovedet betyder noget for jægere)????

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#2
Hej Smile

De betyder ikke noget for jagt i Danmark (bukkejagt), andet end du kun må skyde fra solopgang til solnedgang. Som du også kan se på hjemmesiden

Mvh
Wikke

Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar
#3
Nævny i en tidligere tråd, skrev Yeti om hans Iphone. Købte få dage efter at have læst hans indlæg selv en Iphine. Til den kan man få en applikation, der nøjagtig viser sol op og nedgang på ens placering. Det er selvfølgelig gejl, men det er da smart.... Smart gejl....

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#4
Til Iphone:

"Sunrise & Set" kan findes på Appstore...

Der findes vistnok noget tilsvarende til HTC Android baserede telefoner.

Lige til info:

De tre ekstra begreber (Borgerligt, Nautisk og Astronomisk Tusmørke) der opereres med har ingen betydning for bukkejægere... Derimod skal man huske at sætte parameteren for Solskiven korrekt, det er "SkydeTid" fra den første kant af solen kigger frem, til den sidste kant er forsvundet bag horisonten[Big Grin]

(0) Solens øverste kant i horisonten

Det vi kalder "de lyse nætter" betyder at der i denne periode ikke er "Astronomisk Nat" overhovedet, kun "Astronomisk Tusmørke" reelt skyldes det at himlen over os konstant er oplyst af solen i den periode.

Perioden begyndte d. 9 Maj og går til d. 2 August i år

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Se i avisen.. JP tror jeg det står i. Ellers så kan det vidst findes inde på dr.dk/vejret. Kan se, at i Århus, hvor jeg befinder mig, bukkemorgenen, der står solen op. 05.03. Så det er klart det jeg går efter. Ikke noget med tusmørke eller andet. Og ja, smart gejl er det da at have en Iphone, men vi er nogle der stadig venter på 4G(s) [;]

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by BigDane

Nævny i en tidligere tråd, skrev Yeti om hans Iphone. Købte få dage efter at have læst hans indlæg selv en Iphine. Til den kan man få en applikation, der nøjagtig viser sol op og nedgang på ens placering. Det er selvfølgelig gejl, men det er da smart.... Smart gejl....

BigDane



@BigDane - hvad hedder den app? Den skal jeg sq ha' fat i.

/bundgaard
Svar
#7
aaaaarrrrrhhhhhh - læste først Dravis post efter jeg havde trykket på send.
Sorry

/b
Svar
#8
Hvorfor købe applikationen, når du bare kan gå på almanakken på nettet via din iPhone?

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
Hej

Er der nogen der kender til applikationen til android?

Mvh.

Christian
Svar
#10
Her er en genvej til applikationen. Mener den koster omtrent 6 kr.

http://iphone.kekoav.com/sunrise

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#11
[Image: sunrise-phone.png]

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#12
@ Boldsen. JEg bliver pænt misundelig, hvis den nye snart kommer. Er dog villig til at opgradere.... [8D]

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#13
Haha [Wink]HAr været imod Iphone, men efterhånden synes jeg de er blevet hurtige nok, og så kan jeg efterhånden også godt lide designet. Men håber dog på at 4g(s) kommer til at se federe ud end 3GS. Mac skal til en konferrence det sted, hvor de viste Ipad'en for første gang. Konferencen bliver holdt en gang i juli/juni, kan ikke helt huske hvornår det er. Så håber da at de viser 4G'en der og at der så går en måned og så kan Amerikanere købe den og så går der lige yderligere 2-3 måneder og så kan vi købe den. ELLER! også er Mac velvidende om, at der er utrolig stor efterspørgsel over hele verdenen, at de gør det internationalt. Så den kommer i alle lande på samme tidspunkt. [Smile] Ville også opgradere, hvis jeg havde en 3G/3GS [^]

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by ran

Hvorfor købe applikationen, når du bare kan gå på almanakken på nettet via din iPhone?



6 kr. er en overkommelig pris for at få op- og nedtider for det sted, du befinder dig, på no time. Sorry - Nakskov go home[Big Grin]

/bundgaard
Svar
#15
@bundgaard... Det smarte ved applikationen er, man bare trykker på den, så sker resten automatisk. Alt for bøvlet at gå på nettet. Man kan også skifte i datoerne, så man kan se tiderne på andre dage.... Total smart i min verden....

@Boldsen. Til den tid er min binding på min nuværende 3GS 16GB ovre, og så nupper jeg da selvfølgelig den nuy, hvis den altså kommer i handelen....

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#16
Og så kan den jo opgraderes til den ultimative jagtkammerat:

[Image: 516Dl0BVdIL__SL500_AA300_.jpg]

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#17
Der findes også en gratis "light" udgave, som jeg nu har lagt ind på min iPhone og det virker da fint...

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#18
@BigDane - det er det, jeg mener - men udtrykte mig måske uklart.
App'en er installeret og jeg tror ikke, jeg kommer til at besøge Nakskov Gymansiuem mere[Big Grin]

/b
Svar
#19
@bundgaard. Du skrev det klart nok. Jeg var bare langsom opfattende. Vi kan alle have vore øjeblikke. Det bliver ikke nemmere. God fornøjelse. Knæk og Bræk.........

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by BigDane

Og så kan den jo opgraderes til den ultimative jagtkammerat:

[Image: 516Dl0BVdIL__SL500_AA300_.jpg]

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI



Hvor har du set camo coveret?
Spurgte i telenorshoppen for få måneder siden - men det havde de ikke...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)