Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kugle til gris
#1
jeg står nu og skal på svine jagt her i slutningen af maj, men er min kugle go nok til de vildsvin? jeg skyder med remmington's inter core look i en 9,7g i cal. 3006, eller skal jeg højre op i vægt??

håber på hurtigt svar

[Image: Unavngivet1.jpg]

[Image: dralflogomnavn.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#2
Det er sku næsten lige fedt.....

smid et eller andet 11,7 gram´s i og grisen vælter!

Hvis du har for mange penge og elsker akademisk flueknepperi så køb en GTI X/9 TDI WSM fancy smart kugle til 50 kroner[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Nej spøg til side, en 11,7 grams blyspids til overkommelig pris er rigeligt til gris, med mindre det er en af de 500kg grise fra Texas[Big Grin]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Citat:quote:

med mindre det er en af de 500kg grise fra Texas


En 180gr kugle er jeg sikker på kan klare alle 500kg fedtbjerge fra Texas.

Mine erfaringer stammer overens med GT's.

Find en 180gr kugle, der skyder godt i din riffel og brug den. Det slår med garanti ikke fejl.

God fornøjelse!

/Buba

Dubravko Butic
/Buba

Dubravko

Svar
#4
ok jeg takker

[Image: Unavngivet1.jpg]

[Image: dralflogomnavn.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by GT

Det er sku næsten lige fedt.....

smid et eller andet 11,7 gram´s i og grisen vælter!

Hvis du har for mange penge og elsker akademisk flueknepperi så køb en GTI X/9 TDI WSM fancy smart kugle til 50 kroner[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Nej spøg til side, en 11,7 grams blyspids til overkommelig pris er rigeligt til gris, med mindre det er en af de 500kg grise fra Texas[Big Grin]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!



Hvad har jeg nu gjort dit Eichel[?][?][Big Grin]

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#6
Citat:quote:

jeg står nu og skal på svine jagt her i slutningen af maj, men er min kugle go nok til de vildsvin? jeg skyder med remmington's inter core look i en 9,7g i cal. 3006, eller skal jeg højre op i vægt??


Den kugle Du har skal nok vælte "grisene" så behold Du bare den.
(taler af erfaring)

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#7
Hejsa.

Tilslutter mig at gå op i kuglevægt i forhold til den nævnte 9,7 grams.

Hvilken kugle du vil anvende er (meget!) et spørgsmål om religion, men jeg er begyndt at holde meget af Nosler AccuBond, som skyder endog MEGET præcist i min riffel, og samtidigt laver et godt stykke arbejde, selvom den godt kan lave lidt store huller, hvis den rammer knogler, men dét gælder jo de fleste kugler...

Hilsner - Rydstrøm
Svar
#8
Hvis kuglen sidder hvor den skal, så skal grisebassen nok vælte med en 9,7 grams kugle.

Står den lidt på sned, er der formodentlig mere dybdevirkning i en tungere kugle, men jeg har da skudt en del med kugler på 10,1 gram og derunder, uden probs.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Citat:quote:


Står den lidt på sned, er der formodentlig mere dybdevirkning i en tungere kugle,


Hvis det er tilfældet, hvorfor skulle man så ”chance” med en 9,7grams kugle?
Svar
#10
Nu har jeg ikke Buba eller GT´s erfaring, men jeg har da set en "overarms"knogle fra en gris. Hvis man rammer sådan én, vil jeg mene at man har bedst chance for genemskud med en kugle af en vis kvalitet. Det er altså rart med lidt blod, hvis grisen er løbet 50 meter ind i noget tæt krat.
Når det er sagt, tror jeg at det er en ok kugle du har men der findes altså blyspidskugler som jeg ikke ville bruge.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#11
Det er nu lidt mystisk det der med kugler......
Tager man kuglen der omtales og skyder på en 10mm jernplade på 50m afstand så kommer der et hul på mellem 12 og 15mm ret igennem, så er det jeg spørger, hvilke dyr i nordeuropa tåler denne energi??
Vi skal passe på ikke at bilde os selv ind at vi lige pludselig ikke kan skyde en gris med en 30-06´er, det kan man altså uden nogen problemer.
Sidste gris jeg skød var en lille keiler på 100kg, der fik en 10,7gram kugle skråt bagfra og ud gennem modsatte skulderblad, herved også gennem knogler. Kuglen sad under skindet på modsatte side.
Trods det løb grisen stadig små 100m.
At garantere eller stræbe efter knald og fald på gris er ganske enkelt ikke realistisk, med de våben der er jægere tilladte[Wink].
Ej heller gennemskud, det må vi bare ikke bilde folk ind at man kan regne med.
Har selv skudt en del grise med ret kraftige kalibre og "fancy bling bling pop kugler" uden genenmskud.

Det er sku langt vigtigere at grisen rammes ordentligt.

Så til maleren er der vist bare at sige knæk og bræk.
De grise du med al overvejende sandsynlighed kommer til at skyde er grise mellem 30 og 60kg og i heldigste fald en "bette hangris på 2500kg, men der kræver mindst "14,5mm Russian"[Big Grin][Big Grin]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Der findes mange meninger , afgør selv http://www.rathcoombe.net/sci-tech/balli...thods.html . Hilsen A-bolt
Svar
#13
Praktisk erfaring er nu heller ikke at foragte[Wink][Big Grin]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
En homogen kugle á la TSX vil nu i langt de fleste tilfælde give gennemskud på en gris. Særligt hvis vi husker på at diagonale skud ikke er optimale, og måske venter til at grisen står mere gunstigt.
Mvh.

Yeti
Svar
#15
Hej GT . Der er da ikke noget galt i at benytte standard kugler , jeg vil bare bidrage med lidt billedemateriale [Wink] . Hilsen A-bolt
Svar
#16
Hej jeg har lige skudt en 150 kg keiler i sverige med min 270 win med en winchester xp3 9,7 g. Første skud skød jeg lige mellen øjnene på 30 meter, men da grisen lå og sprællede lidt voldsomt fik den 2 hurtige skrådt forfra gennem skulder ind i maskinrummet igennem 3 ribben ud gennem bagkøllen og sad på den anden side af skindet med perfekt ekspansion. Den var tydeligt at se projektilet var ekspanderet i 2 stadiger som den skal ved større vildt. Det skal siges at dyret var død af den første kugle, den var gået ind og snittet hjernen istykker, men ville ikke risikere noget kl 00.15 om natten. Men xp3 det virkede fint for mig, den er lidt dyr ca 30 kr pr stk, men til jagt bruger man jo ikke så mange bønner.
Svar
#17
Vil mene jeg har skudt tilpas mange svin og set en del blive skudt, til at kunne udtale mig omkring dette - brug så tung kugle som muligt.
I sverige er det som regel anstandsjagt ved foderpladser, ikke meget længere væk end 75-80 meter - få ladet nogle 200 grains(13,0g) eller 220 grains (14,3g) - det kan godt betale sig hvis der skulle vise sig en stor Keiler...
Glem de små 150 grains (9,7g) hvis du vil være på den sikre side.

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#18
Ja nu skal jeg også på grisejagt[Wink]. Det er en tur til polen, der regner jeg med at medbringe min Voere Titan med en hjemmerullet 8x68s med en 13 grams blyspids. Den plejer og have rigeligt med knock-down kraft[Wink] Men skulle man proppe en lidt hårdere kugle i eller kan det ikke svare sig.[?]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#19
Det vil absolut ikke skade med en tungere kugle.

Men 13g's burde også kunne klare jobbet.

/Buba

Dubravko Butic
/Buba

Dubravko

Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by West

Ja nu skal jeg også på grisejagt[Wink]. Det er en tur til polen, der regner jeg med at medbringe min Voere Titan med en hjemmerullet 8x68s med en 13 grams blyspids. Den plejer og have rigeligt med knock-down kraft[Wink] Men skulle man proppe en lidt hårdere kugle i eller kan det ikke svare sig.[?]

A. Westergaard



8x68S vil jeg mene er et super valg til store grise. Hvis afstandene ikke er for lange så brug så tunge kugler som muligt.
Har set flere eksempler på store Keilere der har fået både 3 og 4 gode kugler med 9,3x62 og 18,5 grams kugler på kort afstand, for bare at fortsætte flere hundrede meter ind i tæt buskads...
...og i det buskads har man ikke lyst til at gå ind og lede efter en små 200 kg pissevred gris!![^]

13 gram burde være ok, men ville personligt gå noget længere op med en "sejt ekspanderende kugle" - der er sikkert nogen herinde der kan foreslå en kugle.

Gamle Keilere udvikler forresten med alderen en slags "brystpanser" - tykt brusklag på forkroppen der beskytter dem i kampe med andre Keilere og som byder projektilet kontakt modstand omgående når det træffer kroppen.

Men uanset al snak om kalibre og kugler er det vigtigst hvor kuglen sidder - ikke hvad den hedder...

Go' tur [Smile]

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)