Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
genladning uden tilladelse
#1
hej.

jeg har en kammerat, som der er begyndt at genlade
uden at havde fået sin tilladelse,
han har været på lade-kurus og fået sit kursusbevis.
det mener han , at det må være godt nok.

hvor ulovlig er dette!!
og står han til en fængsel-dom,hvis han får politiet på besøg
og kan han midste hans jagt-tegn!!!

vh.dan
hagl-ladning, der vil fremad
patrontest
Svar
#2
Hej Drs

Ja, det er ulovligt. Strafferammen for våbenloven fremgår nedenfor.

Uden det kan udledes 100% af retspraksis, så vil straffen formentlig være bødestraf, og måske mistelse af retten til at få genladningstilladelse i en periode. Endelig kan det få betydninger for for hans våbentilladelser. Eftersom han opfylder kriterierne for erhvervelse af genladningstilladelse, så kan det i praksis alt afhængig af myndighederne ende med alt fra et påbud om at få indhentet genladningstilladelsen til en bøde og restriktioner vedrørende jagttegn og våbentilladelser.

I relation til jagtegnet, så er forholdet så vidt jeg lige husker det ikke positivt omtalt i bekendtgørelse om jagttegn der i §55 omtaler forhold, hvor der kan ske frakendelse af retten til at erhverve jagttegn. Men udstedelse af jagttegn kræver tiltrædelse af politimesteren, så den vej rundt kan det give problemer.

Der kan således ikke give andet svar end "JA" det er ulovligt, og konskvenserne kan der ikke siges noget entydigt om, men jeg fatter ikke hvorfor han vil løbe risikoen, Han kan da lige så godt få den genladningstilladelse i orden, som jo i øvrigt er gratis.

Lovtekst:
§ 10. Med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år straffes den, der overtræder §§ 1-2 a, 2 c, 2 d og § 5, stk. 1, § 6, stk. 1, § 7, § 7 b, stk. 1, og § 7 c, stk. 1. På samme måde straffes den, der forsætligt eller ved grov uagtsomhed overtræder § 7 a, stk. 2.

Stk. 2. Overtrædelse af § 4, stk. 1, straffes med fængsel indtil 2 år, under særlig formildende omstændigheder dog med bøde.

Stk. 3. I forskrifter, der udfærdiges efter loven, kan der fastsættes straf af bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.

Stk. 4. Der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#3
Det er da decideret dovenskab (og dumt).. Det er en formular der skal afleveres hos politimanden med kopi af kursusbeviset og så vupti kommer der en genladningstilladelse... Og det er ovenikøbet gratis!!

Sådan er det ihvertfald der hvor jeg bor[Wink]

Jimmy

[Image: Ozzy001.jpg]
Svar
#4
hej.

han har været oppe ved politiet for at få en genladningstilladelse,
de begynde at spørge ud om hans lade rum,
han fortalte at han vil lade i et rum
som der kun blev brugt til opbevaring af værktøj, legetøj
og der var 4 klædeskabe i rummet med tøj.

han fik oplyst, at dette ikke kunne godkendes som laderum, da det blev opfattet som et opholds rum!!!
da han jo ville opholde sig derind med et andet formål end at genlade, når han skulle hente et stykke værktøj eller et par bukser.

han fik oplyst at et laderummet kun måtte indholde lade-udstyr og ikke andet.

der ud over skulle der i laderummet laves et selvstændig rum,
hvor i, at et godkendt krudt skab kunne stå,
krudt skabet måtte ikke stå i et rum, som der også blev benytte til at andet formål!!!

han skulle komme med et udkast over ,hvordan han ville lave dette krudt-rum og
grund plans tegning over huset,så de kunne se
hvor i huset han ville lave det.

han fik lige så stille puttet hans ansøgning i lommen og så ud af døren i en fart.

han var letter ophidset, da han ringet til mig.

vh.dan
hagl-ladning, der vil fremad
patrontest
Svar
#5
Hvilket våbenkontor er der tale om ?

Det er vel ikke erhvervsmæssig genladning han har ansøgt om ?

- normalt vis er det ikke den attitude man møder, han er ikke kommet til at provokere dem tidligere eller et eller andet...[:I]

Jeg kender i øvrigt flere der har tilladelse til udendørs genladning på f.eks en terrasse ...

Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Palmer

Jeg kender i øvrigt flere der har tilladelse til udendørs genladning på f.eks en terrasse ...



Det var smart!
Svar
#7
Han kan bare ligeså stille aflevere ansøgningen igen. Iflg. våbencirkulæret, så skal de give ham en tilladelse når han har fremvist kursusbevis og jagttegn.

Han har ikke pligt til at have et laderum, før han får genladningstilladelsen. Han har jo heller ikke pligt til at have en bil før han får kørekortet, efter at være bestået køreprøven.

Men når han har fået genladningstilladelsen, skal han selvfølgelig overholde vilkårene i ladetilladelsen. Politiet har dog kun ret til at kontrollere hans krudtoplag, ikke laderum eller fænghætter, og først når de har givet ham den tilladelse de skal. Krudtoplag på indtil 2 kg må gerne være i et våbenskab i et opholdsrum.

Hvis folkene på våbenkontoret stadig puster sig op når han kommer med ansøgningen, så få ham til at sige, at de kan ringe til våbenkontoret i Odense og spørge hvad de har lært om dette [Big Grin][Big Grin][Big Grin] Han må gerne sige, at det er en der hedder Lasse der lærte dem det.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Helt enig Lasse :-)

Det var derfor jeg havde mistanke om et "forkert kryds" i erhvervsmæssig genladning i stedet for alm. tilladelse.

Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Palmer

Hvilket våbenkontor er der tale om ?

Det er vel ikke erhvervsmæssig genladning han har ansøgt om ?

- normalt vis er det ikke den attitude man møder, han er ikke kommet til at provokere dem tidligere eller et eller andet...[:I]

Jeg kender i øvrigt flere der har tilladelse til udendørs genladning på f.eks en terrasse ...

Palmer :-)



hej-

det var bare en alm ladetilladeelse, og min kammerat er høflighed selv og har aldrig haft problemer med politiet

det var dengang , der var et våben kontor i herning,
nu er det flyttet til silkeborg politi, men han tør
ikke søg, hvis de er ligeså hjernedøde som i herning.

og det var de.
jeg kender flere ,
som der havde store problemer med kontoret i herning.

jeg har selv været op at diskutere med ham[:o)]
på våben kontoret

vh.dan
hagl-ladning, der vil fremad
patrontest
Svar
#10
Din kammerat er måske heldig. Jeg mener at have set eksempler på, at netop våbenkontoret i Silkeborg er meget rimelige. De skulle ikke lægge folk unødige hindringer i vejen af bar nidkærhed.

Så få ham nu afsted med den anøgning, det andet autonome der, det kan kun give ham problemer i det lange løb.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Jeg har selv haft en enkelt berøring med våbenkontoret i Silkeborg i.f.b. med salg af en vekselpibe. Det gik yderst fint - personalet på kontoret var meget hælpsomt og serviceminded, så det er bare om at komme ud af busken :-)

Mvh

Otterup
Svar
#12
Når det er våbenkontoret i Herning han har været i forbindelse med, forstår jeg bedre hans rædsel.

Har været ude for at sælge en riffel, som skulle over Herning. Efter 7 uger havde køberen endnu ikke fået nogen tilladelse, hvorefter jeg ringede og spurgte om den i det hele taget var modtaget??
Svar - Ja den ligger i bunken
Er der mulighed for at den kan blive fremskyndet?? jeg har en køber der gerne vil ud at træne med sin nye riffel.
Svar - Den kommer når det passer mig at lave den[}Smile]

Det gik der så 4 uger mere med[xx(]

Skal jeg være meget diplomatisk, vil jeg mene at manden var total åndsforladt, der havde misforstået hvad han sad der for.

Silkeborg har jeg kun gode erfaringer med.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#13
Silkeborg er supergode :-)

Jeg er stamkunde dernede, da jeg jo er fra byen. Super service - for det meste får vi tilladelserne med med det samme - dog ikke genladningstilladelser.

Desværre flytter våbenkontoret fra Silkeborg til Viborg [}Smile] pr. 1. juni - Bent Kragh og Hanne Jensen følger heldigvis med og beholder de samme direkte numre.

Mvh.
Palmer .-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Politiet har dog kun ret til at kontrollere hans krudtoplag, ikke laderum eller fænghætter, og først når de har givet ham den tilladelse de skal. Krudtoplag på indtil 2 kg må gerne være i et våbenskab i et opholdsrum.



hej.

jeg snakket engang med en til flugtskydning,
han havde fået ladetilladelse ved herning politi,
ca. 6 mdr efter kom betjenten fra våben-kontoret og ville se hans lade-rum.
han var ikke begyndt at lade endnu og
derfor havde han ikke et lade-rum.
det synes betjenten lød mærkelig, så han bad om at måtte se hvor
han havde hans andet jagt udstyr/våben til at stå.
betjenten kigget i hans våben skab , for at se om han havde krudt til at stå i denne.(sammetidig skrev han alle hans våben og våben-nr op)
han blev sprugt om han havde ladeudstyr og krudt gemt et andet sted i huset.
betjenten nået at kigge i de fleste rum i huset og i garagen,
før han gik.

og jeg kender flere som har fået kontrolret om deres laderum overholdt loven og ikke kun i herning politi kreds

vh.dan

hagl-ladning, der vil fremad
http://www.patrontest.dk
hagl-ladning, der vil fremad
patrontest
Svar
#15
Betjenten fra Herning har balanceret på kanten af sine beføjelser, men det er ikke sikkert at han har overtrådt dem. Det ligger helt fast, at når der er udstedt en genladningstilladelse, så har politiet ret til uden retskendelse at kontrollere krudtoplaget.

Når betjenten er der i dette ærinde, er der ikke noget til hinder for, at han spørger om han må se våbenopbevaringen. Hvis borgeren siger nej, må betjenten enten gå igen, eller skaffe en retskendelse for at få våbnene at se. Men hvis borgeren sige " ja, det må du da gerne", så er det jo helt i orden. Jeg ville da sikkert sige det samme, jeg har jo ikke noget at skjule.

Men betjenten har ikke automatisk beføjelser til at kontrollere lokalerne og udstyret, sådan som det står i ladetilladelsen. Man kan nok ikke bebrejde den enkelte betjent, at han tror han må, når nu det står på tilladelsen, men våbenloven er temmelig klar på dette punkt, så det undrer mig lidt, at denne fejl har fået lov at bestå i 25 år.

Anyways, jeg har en klage over dette vilkår i tilladelsen liggende hos Rigspolitiet. Skal forresten have rykket dem for et svar, så jeg forventer, at dette vilkår bliver ændret inden for de næste 25 år.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
jeg siger kun én ting Lasse.

Øjemedets forspildelse ;-)

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#17
@ Lassescout mfl.:

Uanset om I ikke kan finde en paragraf i våben/eksplosivstofloven omkring betjentes ret til at kontrollere laderum, så kan i roligt gå ud fra, at det har de retten til. Da debatten tidligere florerede omkring emnet i en anden tråd, lovede jeg at spørge en jurist. Det har jeg gjort nu.

Politiet har generelt beføjelse til at tage sig af alt, der ikke overholder gældende regler i dette land.... herunder også om et laderum overholder mål og indretning m.m.

At noget ikke står direkte nævnt i en lovtekst, betyder ikke at politiet ikke kan/skal tage sig af det, hvis de opdager det - med mindre det hører til "privatlivets fred"... Men derunder hører med garanti ikke "retten til at lade i et rum, der ikke overholder reglerne". Det betyder, at hvis de er inde i dit hus i andet ærinde, og opdager, at tingene ikke er som de bør være, så har de faktisk pligt til reagere. (At de så ikke altid nødvendigvis gør det - enten fordi en bestemt betjent ikke nødvendigvis kender reglerne til bunds, eller ikke er specielt nidkær eller andet, det er så en aden sag....)

Prøv i øvrigt lige at overveje en gang, om I overhovedet har lyst til at genlade i et rum, der ikke er indrettet efter beredskabsstyrelsens anvisninger. Tænk nu hvis huset brændte - og forsikringsselskabet ikke ville dække på grund af reglerne ikke var overholdt... :-(

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#18
@ Lani og Ran: I går automatisk ud fra, at der er noget at skjule, at nogle regler er overtrådt. Jeg skriver allerede i mit første indlæg, at betingelserne i ladetilladelsen selvfølgelig skal overholdes. Jeg går også ud fra som en selvfølge, at der ikke foregår ulovlig våbenopbevaring eller opbevaring af ulovlige våben.

Under de omstændigheder er der ingen begrundet mistanke om, at nogen regler er overtrådt, og intet øjemed der kan forspildes.

Dermed gælder § 72 i Grundloven om hjemmets ukrænkelighed. Det blev meget klart fastslået efter Frederikssundsagen.

Men hvis man går og beflitter sig med genladning uden at have tilladelsen i orden, eller uden at have indrettet lokalet efter kravene i lovgivningen, så forærer man jo politiet begrundelsen for at ransage, og så er det rigtigt at de kan gøre det lige så grundigt de finder fornødent. Og at de kan gøre det " på øjemed" før de har fået retskendelsen.

Så man må først gøre sin pligt, derpå kræve sin ret.

Det bliver en pinlig sag for en betjent, hvis han skal argumentere for en retskendelse til at gennemføre en ransagning han allerede har gennemført, og hvor der for det første ikke var noget at komme efter, og for det andet ingenting der kunne give ham mistanke om, at der skulle være noget at komme efter.

Jeg ved fra dyreværnssager, at dommerne tager det meget alvorligt, når politiet går ind uden ejerens tilladelse. Også når der var noget at komme efter. Så det er ikke min opfattelse, at retssystemet tager let på disse ting.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Det er helt korrekt Lasse :-) - og på baggrund af en ren juridisk vurdering, er der sikkert flere advokater der vil bakke dig op.

Har ikke selv haft fornøjelsen af besøg fra Politiet - nej det passer ikke - jeg kommer i tanke om en sjov historie.. håber ikke jeg ødelægger tråden :-)

3. juledag 2007 havde jeg købt en ny riffel - (Bent Kragh i Silkeborg klarede våbentilladelsen express samme dag) - da jeg kommer hjem efter at have hentet den og noget ammunition, så er huset endevendt INDBRUD !! - Jeg lægger den nye riffel med Zeiss 3-12-56 og ammo fra mig udpakket på køkkenbordet og ringer efter politiet. De kommer 2 mand stærk - Da den ældre overbetjent kommer ind og ser den udpakkede riffel på køkkenbordet med lukket bundstykke (tom og ny )[:I] - tænkte jeg SHIT! - men Nej, Nej, han skeler til riflen og spørger tørt: "Var de her da du kom...? " - så siger han ikke mere - men da alt papirarbejde fingeraftryk osv. er ordnet siger han på vej ind i politibilen - læg lige riflen i våbenskabet og smiler :-)

Så det er altså ikke alle betjente der er umedgørlige. Selvom jeg jo er vant til at arbejde med lovstof, proces og retspraksis, så er mit budskab altså helt ærligt, at man skal prøve med det gode - det er ofte et smil og sund fornuft der er genvejen til en mindelig løsning.

Har man ikke held med det - så er jeg som Lasse ikke bleg for at køre §§§'erne i stilling :-) - men de kan altså bære nag a.h.t, og så kan man være sikker på, at våbentilladelsen bliver forsinket, og ransagningstilladelsen ligge i bilen når de vil tjekke loftshøjde og materiale i dit laderum.
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#20
Citat:quote:

--------------------------------------------------------------------------------

@ Lani og Ran: I går automatisk ud fra, at der er noget at skjule, at nogle regler er overtrådt.



Lasse.. Der er altidét eller andet at skjule [8D]

Citat:quote:

Det bliver en pinlig sag for en betjent, hvis han skal argumentere for en retskendelse til at gennemføre en ransagning han allerede har gennemført, og hvor der for det første ikke var noget at komme efter, og for det andet ingenting der kunne give ham mistanke om, at der skulle være noget at komme efter.



uha uha... ja det kan da godt være at det bliver pinligt, men det sker heldigvis kun sjældent at der ikke er noget at komme efter, oftest fordi at "begrundelsen" for det meste er noget udefinerbart som man har udviklet en næse for.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)