Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rhino 22 vs. Norma MRP
#1
Er der nogle af Jer, som oplever forskeld på præsision de to krudt typer imellem.
Jeg har lidt problemer med min .243w, men har nu fundet, at Nosler PT. 85 gr. er meget god.(præcis)
Det fandt jeg ud af gennem mange forsøg, men oplever også at med Norma sidder skuddene indenfor ca. 12-15 mm. og med Rhino sidder de i samme højde, men med større spredning sideværts.(30-35 mm. på linie).
venligst Mons.
Svar
#2
Hej Mons

Går ud fra, at du allerede har vejr og vind og navnlig sidevind med i betragtning. Jeg har været ude for afvigelser mellem to dunke RH22. Ved den ene sad skudgrupperne fint samlet som sædvanligt, bare konsekvent 2cm. lavere end de tidligere efter samme opskrift. Det du beskriver lyder godt nok lidt mærkeligt. Jeg har aldrig fået større spredning, og kun oplevet det andet 2 gange. Ellers funker det fint... Jeg har skiftet mellem RH22 og MRP Maaaange gange.

Vi har berørt noget lignende her den anden dag:

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=19414

Kommer lige i tanke om, at jeg også har haft et andet problem der lugter lidt af fisk. Her måtte jeg dog frikende Vith.N140. Der var ganske enkelt en kasse Lapua Mega, hvor den individuelle vægtforskel mellem kuglerne svingede helt vildt. Da kuglerne var sorteret - kunne jeg sagtens finde 5 kugler der kunne samle pænt som sædvanlig.

Lidt inspiration fra en medfølende [Big Grin]

Hilsen
Jepsen :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#3
Hej Mons,den eneste forskel mellem MRP og Rhino 22,er farven-dén har en anden lyd.....[Wink] (lidt kryptisk,men krudtet i de to bøtter er identisk[Smile])

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Hej igen, og takker for svarene.

Det med farven der har en anden lyd, hører jeg også alle steder fra.
Derfor mit ?
Jeg synes der er lidt forskel, men det er måske ikke noget af betydning. Nu prøver jeg at lade med de to krudt typer, blande de færdige patroner og så skyde en 10 skuds serie, hvor jeg giver mig god tid. Så kan jeg se om de kan holde ca. 20 mm. spredning.
Mons
Svar
#5
Nu ved jeg ikke lige hvilke krudt der tales om men Rhino RP22 har langt hen ad vejen samme egenskaber som MRP, MEN det er ikke 100% det samme!
Der kan være en anelse forskel i brændhastigheden fra batch til batch.
Det er min oplevelse at Norma, og nu er det min personlige oplevelse/iagttagelse, er en kende mere ens i spredningen af brændhastighed generelt.
Om det fysisk forholder sig således ved jeg ikke.

Dermed ikke sagt at Rhino ikke dur!!! Jeg har ret gode grupper på 600m med min 308´er, selvom det "kun" er RP15 og ikke 203B!

Der har iøvrigt også tidligere været nogle problemer med "hæmmere" i Rhino RP22 som gjorde at det brændte ret meget hurtigere end tiltænkt.
Det har der mig bekendt ikke været ved Norma MRP.
Hæmmere er en af ingredienser der "regulerer" brændhastigheden.
Denne dosering er åbenbart ikke så nøjagtig eller rettere sagt så snævert specificeret hos Rhnio som hos Norma???

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Tonny har haft den omvendte oplevelse [Wink]

Vi er vel enige om, at begge mærker er fremstillet af Bofors, så eventuelle problemer i produktionen, kan vel ramme det enkelte mærke, med samme sansynlighed [?]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#7
Det er muligt MEN,

begge krudtsorter fremstilles hos Bofors og der køres/sorteres efter 2 forskellige tolerancesæt/spec´s!

Så at der i nogle tilfælde/batches er sammenfald må karakteriseres som en tilfældighed.

Men det sagt, så er de ofte så ens at 9999 ud af 10000 ikke sporer de millimeter der er i forskel.

Andre oplever store spredninger i udgangshastighed. Men hvor mange opdager 20m/s differance på 200m???

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Ikke at det er det store videnskabelige bevis. Men jeg har stået med en paptønde med krudt(20 kg)![Smile] fra Bofors. På etiketten af den stod der højt og tydeligt: "Norma MRP/Rhino22".....[8)] Derfor min påstand om at det er samme krudt.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#9
Lyder mystisk.....
Måske Bofors bruger samme emballage for at forenkle logistikken....???

Jeg ved bare positivt at Rhino har haft lidt problemer med deres RP22
jfr. ovenstående i et tidligere batch.... Det har der mig bekendt ikke været med MRP ???

Dermed ikke sagt at Rhino ikke er et udemærket krudt!!

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
For ikke så længe siden så jeg flere der på Robsoft efterlyste steder der lå inde med MRP. Det kunne måske skyldes at der har været et problem med produktionen, og at der derfor ikke har været sendt så meget på markedet. Kunne man ikke tænke sig at der lige inden er sluppet et par dåser ud som ikke var helt som de skulle være. Jeg ved det godt - det er ren spekulation.
Mvh.

Yeti
Svar
#11
De MRP jeg har haft fornøjelsen af at kunne konstatere værende forskellige er af ældre forekomst. Købt i to omgange og 3 forskellge batches, kun fordi jeg efterhånden har skudt og ramt[Wink], en del på 300m opdagede jeg forskellen. En test på en bane med selvmarkerende mål viste tydelig forskellen mellem de to ladninger som kun havde krudttet til forskel. Der var på 300m en difference på 5 klik svarende til 10.5 cm !!!

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)