Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sibirian Husky som jagthund
#1
Goddag..

Så en udemærket dokumentar i går om en Sibirian Huskyder redder sin herre fra at blive ædt af en bjørn. Er kommet til at tænke på om denne dybt chamerende hun kan bruges til jagt?

Skal ikke ud og have hund endnu, men derfor kan man godt gå og planlægge lidt om hvilken hund det skal være en gang. Vi har altid haft Engelsk Setter i familien, og det er også en super hund, men er mere til den Irske Setter, hvis man kan finde hunde som ikke er indavlet, som var et problem for nogle år siden.

Kan Sibirian Husky bruges til jagt? [Smile]

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#2
Hej Boldsen.
Min mening er at næsten alle hunde kan lære at gå på jagt,meeeeen en Sibirian ville jeg nok ikke vælge,nej du skal da have dig en fin lille formel etter[Big Grin]
MVH
LØVIG
Svar
#3
Naah.. Måske en FT spaniel Smile

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#4
NEJ -ikke FT - med din alder: børn - der er labberen et roligt krammedyr.

De FT jeg har set indendøre har noget mere raket i r.... [Wink]
mvh
Svar
#5
jss: Skal slet ikke have hund nu Smile Der går mange år endnu Smile men man har lov til at finde sin drømmehund Wink

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Boldsen

Kan Sibirian Husky bruges til jagt? [Smile]



Det korte svar må være ja, men spørgsmålet er nok mere hvor egnet den vil være til jagt i Danmark. Husky'en er, så vidt jeg ved avlet til at trække en slæde, og gøre det hurtigt.

Der er andre spidshunde racer der er avlet med jagt for øje, bl.a. grå og sort elghund, jämthund, Karelsk bjørnehund etc. Fælles for de nævnte racer er at det vil være noget af en udfordring at dressere den til dansk jagt, hvor vi typisk har noget mindre arealer, end der hvor de typisk bruges (Norge, Sverige, Finland osv.) Og vi går nok også en anelse mere op i, hvor nabo skel til naboen går.

Det er mit forsigtige gæt, at med den tid du ville være nød til at investerer i at få en bare nogenlunde brugbar dansk jagthund ud af en husky, ville du kunne få 2-3 absolut topklasse labber eller spaniels. og er det så besværet værd?

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#7
Tror det vil blive overordentlig svært som jagthund (bøvl m. lang snor[Wink]) En Sibirian Husky en kendt som en af de eneste hunde der ikke kan gå løs. Det kan måske lade sig gøre - med ekstrem meget træning - men den skal være under konstant opsyn såååh deeet

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)