Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kronhjortejagt - Silkeborg/Salten området
#1
Er der nogen herinde, der har styr på hvilke regler, der kommer til at gælde for kronvildtjagten i det nævnte område?

Er der/kommer der lokale fredninger/indskrænkninger i hjortejagten i det område?

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
OK.. jeg prøver lige at omformulere - kan se, at der er mange, der har læst det - men ikke svaret....

Ud over den nugældende jagtlov, hvor kronhjorte kan skydes fra 1/9 til 31/12 og hinder/kalve fra 1/10 til 31/1... gælder der så særlige regler for kronvildtet i det pågældende område?
(Lokale fredninger, særlige bestemmelser omkring hjortes størrelser osv...eller det noget, som kun er interessant i forhold til det kommende jagttidsforlig?)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Først og fremmest så er den gældende jagttid for kronhjort 1/9-31/1.
At du ikke får svar hænger vel sammen at det område du nævner ikke er særlig veldefineret - og at jagttidsbekendtgørelsen som bekendt jo er i høring. Det man kan læse ud af den saga er at der er lagt op til nogle justeringer omkring Gludsted - som vel næppe dækker det område du spørger om?
D93
Svar
#4
Der er stærke anbefalinger om at invitere en lokal jæger med på jagten - og jeg kan de fleste dage [Big Grin][Big Grin]!!
Bortset fra det kender jeg ingen lokale begrænsninger.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
Hej , bor og jager i området.
Udover alm. jagttidsbestemmelser er der vel kun interne afskydningsaftaler i de respektive konsortier.

Gludsted Hjortelav er vel det Hjortelav som ligger nærmest og der har vi har fredet 6 og 8 ender men det ligger vest for Salten og omfatter ikke Salten området.

Mvh Lars
Mvh Lars
Svar
#6
Hej ran.

Jeg har jagt i området, og der har de sidste mange år været en hjortegruppe, med den lokale sns-mand, Stjerne Hansen, i centrum.
Aftalen har været en frivillig fredning frem til 1. november, kun hjorte over 10-ender og kalve skydes og kun en hjort/kalv pr. lodsejer.
Men, men, men, det er som skrevet en frivillig aftale, og der er nogen, der henholder sig til jagtloven, det betyder så desværre, at bestanden ikke rigtigt vokser og vi andre i området ikke får lejlighed til at skyde kronvildt.
De er i deres gode ret til at gøre dette, men min holdning er, at det er lidt ærgeligt, når nu vi har chancen for at få lidt mere jagtbart vildt.

Til gengæld er der ved at komme lidt dåvildt i området, havde to unge hjorte i bast på kornet forleden, bare for at øve sig i at sigte, forståes :_)

Knæk og bræk.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)