Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bast bukke
#1
Er bukkene senere til at feje i år, end tidligere år...[?]
Stort set halvdelen af de bukke som er nedlagt her i det nordjyske, har været i bast. Altså dem jeg har set, og hørt om.
Hvordan står det til i de andre dele af landet..[?]

Lang lås, og tyk pibe..
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#2
Er af samme opfatning.. Bukkene her om kring Århus, har ikke været i bast i en længere periode. Har slet ikke set bastbukke på reviret siden medio april. Men du har ret, jeg har også set mange bast bukke som er blevet ndlagt (dog er de kun set her på nettet, og har ikke lige hæftet mig ved, hvor i landet de har været).
Folk der ser bastbukkene på deres revir, må vel bare vente med stålmodighed til de er fejet, eller nedlægge bukkene og skrabe basten af. Det er jo optil den enkelte jæger, men jeg tror at jeg ville vente med at nedlægge de bukke der stadig er i bast. Men det er jo så nemt at sige, når man har nedlagt buk i år og bukkene på vores revir ikke er i bast.

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#3
Hej RKN.

Jeg er også fra det nordjyske. Jeg har de første dage observeret 4 forskellige bastbukke i skoven + der er andre konsortiemedlemmer der også har set bukke i bast. Der er heller ikke de fejninger i skoven som der plejer at være på denne tid. Har dog også set bukke der er fejet men de har bare være i "gemme" klassen. Generelt ser det ud til at bukkene har sat dårligere op i år heroppe.

Mvh. Taby
Svar
#4
Hej
Jeg er fra det sønderjyske og har også her set bastbukke i skoven, og det er mit indtryk at det ikke alene drejer sig om unge bukke, da den ene jeg har set var en ganske stor seksender.
Men den jeg nedlagde her til morgen var helt uden bast, og det er samme revir.

Leif
Leif

Mauser 98 8x57 JS
Svar
#5
Her i omegnen af frederikshavn har godt og vel halvdelen af de bukke der er blevet observeret på mine og mine jagtkammeraters revirer været i bast, hvilket er betydeligt mere end normalt. Der har i år været en meget lang og kold vinter med sne i over 3 sammenhængende måneder på disse kanter, det har muligvis haft indflydelse på hvornår bukkene fejer deres opsats.

[Image: PeterandTony0507012-1-1.jpg]


Svar
#6
Omkring Silkeborg har de 6 yngre bukke jeg har holdt "lidt" øje med været klart senere færdigfejet end de 4 gamle.
Et lille statistisk materiale men en klar tendens.[Smile]
Mvh Lars
Svar
#7
For 2 timer siden havde jeg afsikret på en god buk - kun 1/3 affejet [Sad!]
Så yderligere 2 småbukke i færd med den hellige fejning.
Der er ingen tvivl om, at vinteren har udsat fejeriet en del.

/bundgaard
Svar
#8
På vores revir er alle sete bukke stadig i bast og de har sat væsentlig mindre op end tidligere. Jeg syntes også kroppen er væsentlig mere afmagret end tidligere år. Ingen tvivl om, at vinteren har været MEGET hård ved vores rådyr.

Men vi har også haft tre måneder med en tung dyne af sne her i det midt-vest-sønderjyske.

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#9
Hej.
Hvor jeg kommer fra er vi faktisk flere der har snakket om at vinteren har været forbavsende skånsom,vi ser utroligt mange store dyr,og bukkene har generelt en fin størrelse og er fint fejet.
MVH
LØVIG
Svar
#10
Alle de bukke vi har set på vores revir (østjylland), har været færdig fejet.
Når det er sagt, så tror jeg også at vinteren har udsat det, en uge eller to. Da vi var ude og gå tur og kigge efter fejninger omkring 1. maj, fandt vi stort set ingen ..... men de har så hævnet sig siden, for nu er der et par steder, hvor en eller flere bukke virkelig har hygget sig. [Wink]
Mere om det senere, i "nabo tråden" ...... om Diana vil [8D]

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#11
JEg har ikke set nogle i bast efter d. 16/5... men det betyder ikke, at der ikke gå luske en rundt et eller andet sted i skovbunden... :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
Så en bastbuk her til morgen (Østhimmerland), og den så ikke ud som om den var specielt interesseret i at feje endnu, så vi aftalte at mødes om en uge, samme tid og samme sted [Wink]

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#13
Det lyder da som en OK aftale ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by U96

Så en bastbuk her til morgen (Østhimmerland), og den så ikke ud som om den var specielt interesseret i at feje endnu, så vi aftalte at mødes om en uge, samme tid og samme sted [Wink]



Jeg har lavet en lignende aftale med de 5 forskellige bastbukke jeg har set i år. Aftalerne ligger bare i 2012 og 2013[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#15
Jeg har set 5 bukke her på østfyn siden 16.maj Alle var smukt fejet....[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)