Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mere Zeiss (og nu lidt Nikon)
#1
Er der nogen der kan sige noget om hvor stor forskel i "se kvalitet" der på Conquest kontra Victory ?

Der er jo en del prisforskel. Nogen der har erfaring med begge? Bedøm evt. med skala 1-10

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#2
køb en bushnell og brug resten på ammo det er du bedre tjent med

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
skiftede min Zeiss Victory til en Bushnell 6500 4,5-30*50 fordi jeg i første omgang godt kunne tænke mig mere forstørrelse og et finere trådkors. Jeg tænkte at så måtte jeg leve med en dårligere skarphed og skumringsegenskaber og evt. tunneleffekt. MEN jeg kan stort set ikke se forskel. Bushnellen er skarp og har fine skumringsegenskaber - ihvertfald til det jeg har brugt den til og der er ingen tunneleffekt. Faktisk har den bedre randskarphed end min S&B 4-16x50 Classic.

Så vidt jeg ved er garantien på en Bushnell 30 år og på Zeiss er den vist blevet reduceret til 10 år, men det er jeg dog ikke sikker på.

I sidste sæson var jeg ude at kigge efter Mikler ca. 70 gange og jeg savnede intet ved Bushnellen....måske et lidt finere navn [Big Grin]....men det var jo egentlig ikke det du spurgte om [Smile] JEg kender kun Victory og det er da en god kikkert.
Svar
#4
Glemte at skrive at det udelukkende er håndkikkert forespørgslen drejer sig om. Sigtekikkert har jeg selv gjort det samme: solgt Zeiss og købt Bausch&Lomb (Buschnell)Og det drejer sig konkret om Conquest kontra Victory, har brugttilbud på begge.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
I må da have lavet en ”Lord Nelson” da i testede de kikkerter.

Her er et link der kan hjælpe jer til en bedre hverdag.

http://www.dkblind.dk/tilbud/foererhunde...eordningen

Hilsen JM[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Schmidt & Bender styrer!
Svar
#6
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by 6mm

I må da have lavet en ”Lord Nelson” da i testede de kikkerter.

Her er et link der kan hjælpe jer til en bedre hverdag.

http://www.dkblind.dk/tilbud/foererhunde...eordningen

Hilsen JM[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Schmidt & Bender styrer!



Gå ud og skyd en buk, i stedet for at sidde og være flabet [Big Grin][Big Grin] Det må sku da kunne lade sig gøre på sådan et kanonterræn[:p]
Svar
#8
Enig med 6mm - Hatting/Poulsen er I importører af Bushnell[?] - man skulle næsten tro det[8D]

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#9
Citat:quote:

Hatting/Poulsen er I importører af Bushnell - man skulle næsten tro det



Nej ikke importør men forhandler[B)]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
det jeg mener er.... at du får mere kikkert for dine penge i en bushnell
en du gør i en zeiss, jeg syntes den er fordyr i forehold til den kvalitet den har ........lidt som med en b...er de har en god markedtingsafdeling.
hvis du vil op og have en kikkert med ordenligt glas så køb da en s&b eller swarovski

men man kan jo ikke gå på jagt med en mauser med tasco kikkert
nej man skal have en sauer med zeiss
[Wink]

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#11
Mht. håndkikkert, så køb en Leupold Mojave [Wink]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#12
Det var så 9 svar - dog ikke på emnet.-), nogen der har noget relevant at byde ind med?

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#13
Sorry Claus [:o)]
Det har været op at vende før - Frit efter hukommelsen ... DER ER FORSKEL - men har hørt nogen sige, at de finder at Conquest kikkerten er ganske udmærket - den er en billigudgave.. Zeiss - beregnet for at kunne tage markedsandele i USA... og for såvidt også andre lande så den nærmer sig prisniveau på eks. en Leupold/Nikon

Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

Det var så 9 svar - dog ikke på emnet.-), nogen der har noget relevant at byde ind med?

CP



"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#14
ingen skala da jeg ikke kender alle kandidater .. men ud over lysgennemtrængning i sig selv -> Flourid glas -> kromatisk skarphed (dvs alle farverne falder lige oven i hinanden istedet for 'udtværres' og skabe uldne kanter) .. har en 8x42 T*FL
http://www.betterviewdesired.com/Zeiss-V...ocular.php
.. SUPER! også til alt skumrings og 'natarbejde'

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#15
Da jeg har gjort mig skyldig i at afspore denne tråd, må jeg hellere komme med et bud.

Nu har jeg kun haft mulighed for at prøve en Zeiss Victory i en jagtforretning, og kan derfor ikke på nogen måde udtale mig kvalificeret om denne model. Jeg har derimod ved flere lejligheder og under forskellige forhold haft mulighed for at sammenligne en Zeiss 7x50 Ga/T* og en zeiss conquest 8x40 T* Der er efter min subjektive vurdering synlig forskel på de to modeller. På en 1-10 skala vil jeg give 7x50 Ga/T* (9) og conquest 8x40 T* (7½). De vejledende priser er 7x50 GA T* 13.990,00, Conquest 8x40 T*8.490,00. Hvis prisen skulle tænkes med i købet, ville jeg vælge en Leupold i mellemprisklassen, da jeg mener, at man her får rigtig meget for pengene.

Hilsen JM
Svar
#16
OK - da jeg rent faktisk ejer en 8x42 Victory, har ejet - endda samtidigt med nuværende Victory - en 8x40 Conquest, men nu har udskiftet denne til 8x30 Conquest, må jeg hellere melde mig under fanerne, så Claus spares for mere udenomssnak: Ja, der er en marginal forskel, som jeg alene har bemærket på 1) kromatisk aberration (lilla krans om eks. fugle set mod himlen) og 2) syn i tusmørke. Imidlertid må jeg indrømme, at jeg blev slemt skuffet over forskellen - hvilket alene (ikke mindst jf. tests) primært siger noget om Conquest's høje kvalitet.
Spar pengene ved mere end kr. 2.000 forskel på ellers sammenlignelige modeller. Og så vil jeg ellers gerne støtte dig i et Zeiss-valg, men det skyldes jo nok, at jeg selv har smidt en del ud på den konto [Smile]

I øvrigt er jeg meget tilfreds med min 3-9x50 Conquest riffelkikkert! Bl.a. større synsfelt ved 3x end på en Diavari, som jeg engang lånte..!

PS Jeg har tidligere på ugen sammenlignet min 8x30 Conquest mod en ældre hærmodel (mrk. HMAK) Swarovski 7x42B (endda flere af dem). Har kom min meget mindre Conquest godt nok til kort ved skarptegning af meget fjernt objekt - muligvis pga. dis, hvilket jeg i grunden ikke havde regnet med.

Mange hilsner,
HCS
Mange hilsner,
HCS
Svar
#17
Hej.[Smile]
Jeg har haft en conquest, men den blev byttet med en swarovski i samme forstørrelse.

Der findes i MINE øjne ikke noget bedre end swarowski håndkikkerter.

De er for dyre, også som brugte, men VIL man have det bedste, så koster det.[8D]
Svar
#18
Håndkikkert: jeg har haft bushnell... Det var ikke noget at råbe hurra for. Så testede jeg zeiss og swarowski mod leopold mojave i 10x42. Både zeiss og swarowski var bedre, men ikke noget der berettigede til 10-12 kilo i prisforskel... Jeg valgte leopold og det jeg ikke fortrudt efter at have prøvet den både skumringsjagt i regnvejr og under mere normale forhold.

Riffelkikkerter. Køb en zeiss eller swarowski .... Jeg har selv en diavari Classic og en ny diavari victory... I går en time efter solnedgang var der stadig lyst i diavari victory...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#19
Så vil jeg også byde ind med lidt offtopic (må vel godt, det er min tråd[8D])
Prøvede at se (i)en Nikon Monark 8,5x56
Det var virkelig en positiv overraskelse. Vi sammenlignede med min Zeiss 7x42 og nok var Zeiss'en lidt "hurtigere" men det skyldes nok den lavere forstørrelse.
At læse et skilt med tekst på lang afstand vandt Nikon'en klart - og ikke kun på grund af mere forstørrelse - bogstaverne stod simpelthen skarpere.
Blev ikke testen i skumring - her tror jeg Zeiss'en ville vinde.
Til prisen - en herfra seitet her tilbudt at tage den med hjem fra Polen til 2700,- synes jeg det kunne være spændende.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#20
Hej Claus - hvad valgte du så? Tråden starter 18/5 med dit dilemma Victory vs. Conquest.
Din sidste post kunne pege i retning af Victory (7x42)?

Jeg er i øvrigt ret glad for LotuTec-behandlingen, som jo 'tilfældigvis' kun leveres på Victory. Opleves f.eks. på en våd bukkejagtsmorgen, hvor man får dråber alle steder... De opreklamerede fordele med at dråberne selv kan løbe af, gælder så i øvrigt IKKE på vandret holdte okularer [:o)], som endda er lukket inde af øjekoppen. Her må klud til, men så forsvinder al fugt dog også let.

Victory-tasken er forresten en hel del bedre - og frem for alt lydløs i modsætning til Conquest-taskens irriterende støjende velcro-lukke. [:0] En 8x40 Conquest passer fint i en x42 Victory-taske, kan det røbes.

Dog fastholder jeg gerne, at en Victory i - i al fald af mig - oplevet kvalitetsforbedring næppe kan løfte en prisforskel på mere end kr. 2.000 for brugt model. Typisk vil prisforskellen nok være betydeligt større, hvilket altså implicit betyder anbefaling af Conquest.

Beklager således at føre tråden tilbage til oprindeligt emne [Big Grin]

Mange hilsner,
HCS
Mange hilsner,
HCS
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)