Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tørring af træ
#1
Jeg er her til aften "faldet" over et interessant stykke bøgetræ, som jeg gerne vil have tørret, så der kan laves kniv skæfter af det.
Klodsen er ca 10x20x15 cm. og har, så vidt jeg kan se, nogle spændende åretegninger, og nogle helt sorte aftegninger, som jeg tror er fra noget svampe angreb, eller noget i den retning.
Klodsen har lidt historie, da den efter sigende skulle stamme fra nord-europas ældste bøgetræ, der blev fældet for et par måneder siden grundet sygdom/råd eler noget i den retning (deraf sikkert de mørke aftegninger).

Prøvede at spørge lidt rundt i den gruppe af jægere jeg mødtes med, her til aften, og fik en mængde gode/velmenende, dog noget divergerende råd, lige fra konens varmluftovn til at det skulle smides i en balje regnvand i et års tid .... og en enkelt der mente at det skule graves ned i en mose.

Er der ikke et par halv-autistiske træ-nørder (eller andre med forstand på træ), der kan fortælle mig hvordan jeg får min bøge-klods tørret, uden at den flækker til ukendelighed.

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#2
Giv den alm.snedker lim asap i begge ender, ideen er at lukke porene så tørring kan ske langsomt og uden træet revner.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#3
eller stearin, voks, palmin eller lign, skal tørre over lang tid, et år eller mere (ikke stearinen - træet:-))

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
Jeg plejer at bruge smeltet bivoks i begge ender og så ligge det til tørre et sted der ikke er for varmt og ikke direkte sollys [Smile]

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
#5
Tak for de gode råd.
jeg tror umiddelbart at jeg vil prøve versionen med snedker lim. Det er et noget skævt afsavet stykke, hvor det umiddelbart vil være lettere at smatte enderne til i lim, end stå med smeltet voks/palmin.

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#6
Når det så er tørret, så kan du overveje at få det stabiliseret med Epoxy, så bliver det helt upåvirkeligt af fugt og skidt, men ser stadig flot ud.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Når det så er tørret, så kan du overveje at få det stabiliseret med Epoxy, så bliver det helt upåvirkeligt af fugt og skidt, men ser stadig flot ud.



Jeg har set stabiliseret træ forskellige steder på nettet, og det er utroligt flot det meste af det. Men jeg har i grunden aldrig overvejet, at det var noget man kunne få gjort som privat amatør.
Er der nogen der har kontakter eller viden om, hvor man kan få lavet den slags?

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#8
http://www.sort-schou.dk/page.asp?id=112

De her to fyrer laver det for dig.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#9
Jeg stabiliserer selv mine træstykker..

Det foregår med industri/marine Epoxy som er tilsat en meget langsom hærder + en lille smule sprit (gør det meget tyndtflydende)

Jeg lægger stykkerne i en plastpose i rigeligt med epoxy og sætter hårdt vakuum på... Inden epoxyen når at hærde er den suget helt ind i træets porer...

Man kan også bruge noget specielt acryl støbe-masse, mekanisk set er metoden den samme... vakuum på...

På den måde kan man faktisk lave sin egen "micarta" af spraglede klude, tyndt finer og meget andet ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)