Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Optik til Svinebasser
#1
Jeg er i den heldige situation, at jeg uventet er blevet inviteret på 3 dages vildsvinejagt i Sverige i næste weekend.

Mit spørgsmål er så, om min kikkert er god nok til formålet. Den er jo ikke ligefrem købt til aften/natjagt, men til jagt i Danmark. Det er en Tasco Titan 3-9x42.

Alternativt har jeg en af de lidt finere optikker, men den er med fast forstørrelse, og jeg har ikke fået købt montager til den endnu..

Håber nogle har prøvet denne kikkert til lignende jagt.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#2
Der er åbenbart ikke andre end jeg som vil være ved, at de bruger discountoptik :o)

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#3
Hej Vilsgaard.
Brug det du har,- så må det sku briste eller bære.
Mit første svenske svin, blev skudt med en riffel, monteret med en Kahles 2,2-9X42.
Og det var godtnok sort nat, men på et tidspunkt lettede skydækket lidt[Smile]
Jeg bryder mig personligt ikke om disse store kakkelovnsrør, med lys og fancy gejl.
Det ødelægger symetrien, og balancen i riflen.

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#4
Bare husk at hvis du skruer den over 6 gange forstørrelse mister du lys. Du vil nok miste lidt tid i forhold til en kikkert med større objektiv eller bedre coatning, men det kan da sagtens lade sig gøre. Du vil dog nok være ret afhængig af enten sne eller månelys for at kunne se noget som helst.

Jeg er lige løbet tør for vildsvin i fryseren, så jeg må også snart afsted igen.

Knæk & bræk

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
Indenfor vores interesse er det jo nærmest uudtømmeligt, hvad man kan opstøve af nye behov, men man kan som regel også komme langt med det man nu engang har.
Jeg har haft en gut med på jagt i Sverige med en kikkert ala din, hvor vi sad og sammenlignede. Der er forskel - gudske lov for det! Nu har vi lys på nogle af vores pladser, så man kan altså klare sig godt med en Tasco alligevel - det er måske også være tilfældet, der hvor du skal være.
Hvis du har et bedre alternativ, hvorfor får du så ikke bare skaffet montagerne hjem - det er vel meningen alligevel?
Svar
#6
Hvad er det for en kikkert du mangler montage til?
/Bundgaard
Svar
#7
Ja det skulle jeg også lige til at spørge om... Du skriver at det er en af de finere optiker med fast forstørrelse... Mange af dem er jo nærmest lavet til nat/skumringsjagt (6x42, 7x50 og 8x56)...det bliver ikke meget bedre til anstandsjagt!!!

J.
Svar
#8
Ja - og nogle er lavet til drivjagt - de gør det knapt så godt om natten[Wink][Big Grin]

/b
Svar
#9
Tak tak tak tak, og atter tak for alle jeres svar.. Jeg har været på arbejde hele dagen til nu, så har ikke nået at stoppe strømmen af gode råd.

Talte med ham der har inviteret i dag, der er lys på foderpladsen, så der skulle ikke være noget problem med at kunne se.

Jeg skal nok få købt montager QRW til den anden kikkert 6x42.

Igen tak for jeres svar.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)