Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vildsvine jagt i Sverige
#1
Hey. Jeg har fundet tid til at tage på vildsvine jagt oppe i vores jagtlag. Måske min fætter skal/vil med.

Svenskeren (Gunnar) fodrer ikke svinene, men har en natkikkert som han bruger meget ivrigt. Han skød en hel del svin sidste år. Nå, men er der nogle der kan komme med nogle hints til hvordan man på 3-5 dage kan få svinene til at komme til bestemte steder? Stederne skal selvfølgelig være der hvor vi sidder inde i "kåjan" (svensk for jagthus med vinduer i hver væg).

Og skal vi bruge noget lys eller er det ikke nødvendigt?
Er der andet??[Smile]

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#2
Hejsa...

Grisejagt er godt...[Wink] Men at få grisene ind på kort tid er der vist ikke nogen vidunderopskrift på.. Mit bedste bud er trætjære,og masser af det.. De kan lugte det på lang afstand og det trækker dem til som fluer på en varm lort...
Og så noget foder på pladsen de kan gå og arbejde lidt med.. De er vilde med søde sager feks gammelt wienerbrød..

Hvad lys angår er stationært lys på foderpladsen en fin ide men måske det kræver mere end et par dages tilvænning, og for en god ordens skyld er natkikkerter altså ikke tilladt i Sverige....
Knæk&bræk

Jimmy

[Image: Ozzy001.jpg]
Svar
#3
Nej nej.. Sagde heller ikke at det var tilladt. Og sagde heller ikke at han brugte den på grisejagt [Wink]
Har faktisk aldrig hørt om at han har brugt den. Men det er et yndet emne når snakken går i den lille forfaldne jagthytte om hvor god og sej den er, og han henter den jo altid så vi liiiiige kan se den ÉN gang til..

Trætjære? Har godt hørt om det, men vil det komme til at virke i løbet af 3-5 dage? Og hvor købes det henne til en foruftig pris?

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#4
Hej Boldsen.
Nu er det ikke øffere jeg ved mest om,men jeg tror at på denne årstid er det svært at lokke dem så hurtigt som du ønsker,der er en masse nyt både grønt og helt nye dyre unger at æde af,men held og lykke med dit projekt.
MVH
LØVIG
Svar
#5
Kunne da godt bruge et stort læs gode råd og tips om grisejagt i Sverige. Jeg tager til et sted nær Kalmar på grisejagt i weekenden, og har ikke selv et klap forstand på den slags jagt, men er på den anden side heller ikke dum nok til at sige nej tak til sådan en invitation.

Selvfølgelig ved de andre 3 der skal med jo nok en del om det, men jeg er typen der gerne vil være godt forberedt, og har læst en del allerede. Men gode råd fra erfarne kan intet hamle op med, så skyd løs.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#6
Boldsen, du kan købe trætjære på sprayflasker stort set i alle jagtforretninger i Sverige. Hvis du har været nede og rode rundt på foderpladsen, så spray endelig grundigt hvor du har bevæget dig for ikke at efterlade færd, og spray gerne dit spor på vej væk derfra også. Læg nogle små dynger majs på jorden, selvom foddermaskinen giver det den nu er indstillet til at give, så kan du bestemme hvor de står og æder når de kommer.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#7
Vi havde ikke nogle fodermaskiner på vores jagt i sverige da den svenske bonde var MEGET ivrig efter at få grisene væk. Han skød 100 sidste år, og synts stadig der var for mange. Men den jagt er et overstået kapitel da en klphat som var blevet initeret der op for et par år siden begyndte at lave undergravende virksomheder for at han kunne få lov til at styre hele spillet. OG den svenske bonde var og er lidt for naiv en gang imellem, så nu driver klaphatten jagten der oppe og min far er blevet smidt ud uden grundlag.
Godt at Sverige er et stort land og at der er massere af jagt [Wink] Han er ved at finde noget nyt, og han har allerede her efter en uge fundet sig noget godt bukkejagt med et par kammerater.

Men havde også godt set det der spray og noget ligende.

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#8
Den jagt jeg skal med op på igen snart, der lagde jeg mærke til, at lodsejeren smed køkkenaffald på foderpladserne, og den guffer grisene i sig med stor glade. Altså affald fra grøntsager osv., f.eks toppe fra porrer, kartoffelskræller osv. osv., men om de helst vil have, wienerbrød, majs, grøntsager eller noget helt andet, ja det kan jeg på ingen måde udtale mig om. Men opdager de noget guf, kommer de vel igen for at se om der var mere hvor det kom fra.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)