Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Månefase hjælp..
#1
Hej. Jeg overvejer en tur til sverige med min far og måske min fætter i juni.

Kan se at det er fuldmåne d. 26 juni.

Men der tår at der er fuldmåne klokken 13.30. Hvad skal det sige? Er månen så ikke oppe om natten?

http://www.dayweekyear.com/moon.jsp

Og som distination tages Sverige - Stokholm.

Håber I kan give mig svar.. [Smile]

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#2
Månen turer jo også rundt om jorden, så ofte er den oppe om dagen, men jeg må ærligt erkende at jeg ikke ved hvor langt dens bane går ned over/under horisonten sådan en juni nat.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Det optimale er hvis i kan komme derop 3 dage før fuldmåne dagen. Det er ofte alt for lyst om natten på selve fuldmåne datoen. Og det plejer ofte at gøre at svinene er meget usikre og at de blir i skoven. Men ingen regler uden undtagelser [Smile]Knæk og bræk.

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#4
Nej for dælen da - den burde enhver over over 5. klasse altså kunne svare på!
Fuldmånen har nøjagtig den samme bane som solen har et halvt år senere. For månen står nøjagtigt på den anden side af jorden - ellers havde den jo ikke været fuld!!!
Så om sommeren står fuldmånen lavt og højt om vinteren.
Den dag, der er fuldmåne står månen højst omkring midnat - altså igen stik modsat solen.
Svar
#5
@Boldsen

Det er korrekt som Leo anfører, at månen er oppe i kort tid om sommeren(står lavt på himlen) og længe om vinteren (står højt på himlen). Dette bliver ligesom solen mere og mere udtalt på stigende bredder i henholdsvis nord og syd.
Det er også korrekt, at fuldmåne indtræffer den 26. juni kl. 13.30 i Stockholm (11.30 UTC) og alle andre steder på jorden på dette tidspunkt. Fuldmåne er nemlig et meget nøje defineret tidspunkt, og det indtræffer uanset om månen er synlig der hvor du står eller ej.

Derfor har månens op og nedgangstider ikke noget direkte at gøre med fuldmåne. Hvilket for dit tilfælde i Sverige betyder at månen står op kl. 22.17 den 26. juni i Stockholm og går ned igen kl. 03:04 jf.

http://www.dayweekyear.com/sunmooncalend...&msmonth=5

Christian
Svar
#6
Ja, det var nok også for hårdt et udlæg jeg startede med, men ikke desto mindre, så mener jeg det egentlig.
Jeg har nemlig ofte undret mig over hvor lidt selv meget nautuvante folk kender til månens cyklus. Ingen er i tvivl om solens, men månen er det faktisk de færreste, der interesserer sig for.
Det må i det hele taget ikke være rart at være måne - at fylde så meget på himlen og så alligevel være så overset [V]
Svar
#7
Super!!! Mange tak! Så er den vildsvine jagt reddet ! OG Leo, ved selvfølgelig godt at månen står modsat solen. Mn synes virkelig det er dårlig formuleret inde på den hjemeside. Blev helt i tvivl :/

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#8
Hmmm Boldsen vi antager du tager af sted lige efter Sankt Hans eller der omkring og du tager et pænt stykke nord på !!!Op i røven med den fulmånen der er lyst om natten![Wink][Big Grin]

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#9
Når vi har sommertid har jeg en klar fornemmelse af at det ikke er rigtigt at månen står højest omkring midnat. Mon ikke nærmere det er omkring klokken 01.00? Men det kommer måske først i 7. klasse [:o)]

P.s. min iPhone siger at månen er fuld klokken 13.30.12, ikke lige jeg ved hvad jeg skal bruge det med sekunderne til.
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Der ku' komme en gris!
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#11
De sidste to gange de er kommer har det sådan set kun taget dem sekunder at sniffe mig ud... De har fået en dårlig vane med at komme nærmest lige under tårnet - i ly af nogle buske. De kan bare vente sig til jeg får købt en buskrydder......
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)