Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
53 grain barnes x til 222 rem ?
#1
Har lige fået fat på en bøtte af ovenstående projektiler til min 222 remington efter gode anbefalinger af kuglen. Det første jeg så møder når jeg googler ladedata er en text fra barnes, der siger at denne ikke kan stabiliseres i en 222 rem Sad

Omvendt finder jeg eksempler på folk der har brugt denne kugle med ok resultat - nogen af jer der har det samme - og hvis ja, hvilke ladedata brugte I?

Riflen er en Sako A1 med 1:14 stigning og der skal helst bruges Norma 200 pulver..

Pft.
Hans

Remmington 597 22LR / m. Bausch&Lomb 4x40

Sako AI 222Rem / m. Leupold VX-I 2-7x33

Sako 75 SS "Træls-0-sex" m. Leupold LPS 2.5-10x45
Remmington 597 22LR / m. Bausch&Lomb 4x40

Sako AI 222Rem / m. Leupold VX-I 2-7x33

Sako 75 SS "Træls-0-sex" m. Leupold LPS 2.5-10x45
Svar
#2
Hej Hansi.

Det er TSX du har......[Big Grin]
Har lige kikket på Robsoft, men der kun data på 50 grains, Barnes X

Lang lås, og tyk pibe..
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
Jeg har prøvet kuglen i min 22-250'er og kunne få dem ind på omkring 4-5 cm for 3 på 100 meter. Jeg endte derfor med nogle andre, men får du dem til at køre er jeg sikker på at den er rigtig god.

Du kan måske lade dig inspirerer af disse ladninger:

http://reloadersnest.com/query_bw.asp?Ca...tWeight=53

Du skal dog være opmærksom på at det ikke er samme projektil, men kun samme projektilvægt.
Mvh.

Yeti
Svar
#4
OBS...

Det er MEGET vigtigt at vide om det er TSX kugler du har eller "bare" Barnes -X

TSX kuglerne har riller på bærefladen, hvilket betyder meget lavere starttryk og ladninger der nærmer sig dem man ville bruge til normale Tombak kappede blykugler.

Specielt i de små kalibre er der stor forskel på trykniveauer med Barnes X og Barnes TSX

Hvis ikke du har ladedata der passer ville jeg tage ladninger til en "normal" kugle med samme vægt, og starte i bunden af skalaen.

I den Steyr jeg havde i .222 lykkedes de ikke at få 53 grains Barnes-X til at skyde bedre end 4 - 5 cm grupper, og jeg fik aldrig prøvet med TSX

Barnes X og TSX er lange kugler i forhold til vægten, derfor er de svære at stabilisere i en 1:14 stigning, det kræver høj hastighed.

Eftersom jeg aldrig så væltede kugler (aflange huller i skiverne) i min .222 med Bn-X konkluderede jeg at stabiliseringen ikke var det primære problem med præcisionen.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Hmmmmm, har lige prøvet TSX i min 223AI....

Ikke imponerende. ca. 15cm spredning på 100m.

Det er også en A1 med 12" stigning.

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Nu vil jeg jo så gerne blande mig [Smile]

Jeg er selv i gang med, at udvikle ladninger til 223 AI med 14" stigning, og TSX er på ønskelisten [^]

Nu til de dumme spørgsmål:

1 Er projektilet stabil, hvis det ikke vælter.

2 Er et kort projektil nemmere at stabillisere.

3 Hvad er relationen imellem projektilets vægt og længde, de fleste
pibe fabrikanter opgiver kuglens vægt (f.eks. 55 grain til en 14"
stigning)

Det bedste potentiale for precision, har man lige der, hvor stigningen er så lang, at det er ligefør kuglen vælter.

Det kunne jo så være morsomt, at lade hastigheden gradvis ned, for at se, hvor tæt man er på "grænsen".

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by AB

Nu vil jeg jo så gerne blande mig [Smile]

Jeg er selv i gang med, at udvikle ladninger til 223 AI med 14" stigning, og TSX er på ønskelisten [^]

Nu til de dumme spørgsmål:

1 Er projektilet stabil, hvis det ikke vælter.

2 Er et kort projektil nemmere at stabillisere. Ja

3 Hvad er relationen imellem projektilets vægt og længde, de fleste
pibe fabrikanter opgiver kuglens vægt (f.eks. 55 grain til en 14"
stigning) Det er massefylden af det materiale der er brugt til projektilet der giver denne relation. TSX er lavet ag kobber som er lettere end bly, og derfor bliver TSX 53 grs længere end et 55 grs projektil med bly.

Det bedste potentiale for precision, har man lige der, hvor stigningen er så lang, at det er ligefør kuglen vælter.

Det kunne jo så være morsomt, at lade hastigheden gradvis ned, for at se, hvor tæt man er på "grænsen".

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2


Mvh.

Yeti
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by yeti

[

Det er massefylden af det materiale der er brugt til projektilet der giver denne relation. TSX er lavet ag kobber som er lettere end bly, og derfor bliver TSX 53 grs længere end et 55 grs projektil med bly.



Ikke nødvendigvis......

[Image: lengthcompare.gif]
Svar
#9
Fair nok, men er der ikke en for kugler til .224 omkring 55 grs. Mit gæt vil være at spillerummet for "fancy" udformning efter forskellige aerodynamiske kurver er mindre for disse projektiler da det et godt stykke hen af vejen handler om at lave så tunge projektiler der flyver godt ved 1:14 stigning. Det dit diagram viser er jo netop at de kugler der er lavet til skydning på lange hold med boat tail er lange. Det er der intet nyt i det skal have en lang "vandlinie" for at være aerodynamiske og laves derfor bevidst efter en skabelon der giver lange kugler. Når man her taler om kritisk længde er det efter min mening mere relevant at sammenligne TSX med kugler som Rgino, Oryx, GameKing, TBBC eller hvad der nu er af alternativer i .224.
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Jo jo det ved jeg jo godt, og nogle har luft i forenden, og så videre

- det var slet ikke det jeg mente - når nu en given kugle, med en given vægt kan stabiliceres (blykugle f.eks 55 gr.) - hvor lang må den så max. være (med andre ord, hvad må den så veje som kobberkugle)

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#11
Tak for kommentarer - det er ganske rigtigt Barnes TSX der er tale om, og IKKE Barnes X!
Tror enden på det hele er at vi starter pressen og ser hvordan skidtet rammer - skal nok huske at opdatere resultaterne herinde Smile

God weekend til alle!

/Buhl

Remmington 597 22LR / m. Bausch&Lomb 4x40

Sako AI 222Rem / m. Leupold VX-I 2-7x33

Sako 75 SS "Træls-0-sex" m. Leupold LPS 2.5-10x45
Remmington 597 22LR / m. Bausch&Lomb 4x40

Sako AI 222Rem / m. Leupold VX-I 2-7x33

Sako 75 SS "Træls-0-sex" m. Leupold LPS 2.5-10x45
Svar
#12
Til min 22-250 har jeg også prøvet nogle 45 grs PBP - Tronheim - som også er en homogen kugle. Med den opnåede jeg ca samme præcision som med TSX. Nu kan man jo ikke sådan sammenligne på tværs af forskellige kugler, men jeg tror ikke vægten alene gør forskellen.
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)