Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaringer med TSX i .224
#1
Hej

Er der nogen som har erfaringer med skudvirkningen af Barnes TSX i 224??

Her følger mine

Jeg bruger deres 62 grains i en 223'er. Og har med meget få forsøg fået en ladning der giver ca. 30mm spredning på 100m. Den kan muligvis optimeres, jeg har ikke forsøgt...

Jeg har skudt 4 rådyr med den.

Smaldyr - Bladskud, gik 20-30m udgangshul som en 2 kr. og meget lidt schweiss og meget lidt kød ødelæggelse.... (godt tilfreds)

Lam - Her gik noget galt, det virker til kuglen har ændret retning i dyret. Jeg antager at den er væltet, hvad der skulle være et rent bladskud (som det var i indgangen) endte lavt i mave i udgangs siden. [xx(](Den stor ikke skråt...) Dyret faldt på stedet.

Buk - Rent bladskud,udgangshul som en 2 kr. Dyret faldt på stedet - meget lidt schweiss og meget lidt kød ødelæggelse.... (godt tilfreds)

Buk skråt bladskud - (Den stod mere skråt end først antaget min fejl!). Går ind i boven, tager hjerte, lunger, lever og kanten af vommen [xx(] - Ingen synlig schweiss. Dyret går ca. 120m (det er ret godt klaret med så mange organer skadet...)

På det svage grundlag er jeg kommet til at kødødelæggelserne er tæt på det optimale, men det giver lige lidt nok schweiss, hvis dyret skal eftersøges.

Så er der lige den hvor jeg tror at kuglen er kæntret i dyret[?][?]

Mvh.
Jørgen
Svar
#2
Kan du løfte sløret for dine ladedata?

J.
Svar
#3
Går ud fra, at den er med 9" stigning

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#4
Har selv skudt en del dyr, med 223 rem, og barnes tsx, godtnok i 53 grains. Syntes ikke at der var ret meget blod at følge, efter skudet...[V] Så derfor gik jeg over til 270 win igen.
Men når ellers skudet sad som det skulle, så pakkede dyrene sammen på stedet, og det var alt fra 50 meter til små 200 meter. Og kødet var aldrig ødelagt.

Lang lås, og tyk pibe..
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
Tak for tilbagemeldingerne....

Riflen er en SAKO 75 og piben er med 8" stigning.

Lidt ladedata

Barnes TSX 62 gr.
Hylster DAKOTA (Lapua sandsynligvis)
Norma 202 23,4 gr.
CCI smallrifle MAG
COL 57,4

Anvendelse af ladedata er på eget ansvar!

Jeg kan se, at jeg har et par ladning med lidt mere krudt, som også ser brugbare ud, så vil jeg lige arbejde lidt mere med når bukkejagten er slut. Så må vi se om lidt mere hastighed evt. give lidt mere blod....

Det kunne jo være rigtig interessant at høre om der er nogen med erfaringer fra en 22-250??

Mvh.

Jørgen
Svar
#6
Det var ikke for at kopiere dine dat - men helt fint at du tager forbehold for ladningen[Smile]

Umiddelbart vil jeg mene at det er en hot ladning - taget i betragtning at du også anvender magnumhætter. Grunden til at jeg spurgte til ladedata var netop for at kunne vurdere hastigheden på kuglen - jeg kunne selvfølgelig bare have spurgt om du havde målt Vo[8)]

Men umiddelbart ville jeg ikke pille ved de data, da jeg tror du har hastighed nok på. Prøv evt VV N133 eller 135 - det kan gøre en forskel!

Jeg har desuden haft en lignende oplevelse - dog med 308W og 165gr TSX. Buk skudt på 30 meter - jeg hold lidt højt på bladet. På 30 meter er kuglebane og sigtelinje stort set sammenfaldende. Alligevel sad kuglen 10 cm for høj. Den var gået ind i ryggen, bøjet af og taget en nedadgående vinkel på ca. 45 grader. Gennemskudt hjrte, lunger, mave og exit i højre lysken/kølle.

Hvad der er gået galt kan jeg kun gisne om, men min teori går på at jeg har ramt en gren et eller andet sted. Det er dog en kraftig afbøjning på så kort afstand. Det samme gælder afbøjningen i dyret. Det skal siges at jeg var af den klare opfattelse, at jeg havde helt frit skud...men helt sikker bliver man åbenbart aldrig...

Jeg har en jagtkammerat der skød med Hornady GMX. Han havde flere dårlige oplevelser med afbøjede projektiler, og er nu helt gået væk fra dem. Måske der er fornuft i forbuddet de har vedtaget i forskellige delstater i Tyskland...
Svar
#7
Folk skal være velkommen til at søge inspiration i mine ladninger, det er bare på eget ansvar - Jeg har selv haft meget fornøjelse af at få nogle start ladninger her....

Jeg er lidt fan af Norma 202, da jeg også bruger den til de fleste af mine 9,3*62 ladninger. Så dine anbefalinger til N133/N135 er det i relation til bedre præcision eller højere hastighed??

Jeg har desværre ikke målt Vo, men jeg kan mærke at der er ved at opstå et behov for nyt udstyr [Wink].

Der hvor jeg oplevede afbøjning, var der garanteret frit skud

Det skulle være interessant at se om der kommer nogle TTSX'er i 224 - Den skulle vel være lidt hidsigere..

Mvh.

Jørgen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)