Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Starthjælp til primus
#1
Har ikke mindre end 3 forskellige apparater stående - men kan ikke få nogen af dem til at brænde ordentligt.

Jeg forsøger med almindelig petroleum købt i byggemarked. Starter med sprit for opvarmning af brænder. Det er sket jeg har fået blus på - men loftet i mit udhus er flere gange blevet udsat for at apparatet pludselig sender en brændede stråle brændstof i vejret.

Hvad sker der - er der andre typer brændstof der kan bruges.

''i gamle dage'' kørte det fint - kan der være sket ændring af destillatet (har forsøgt med lampeolie - med samme uheldige resultat)

Er der nogen der har erfaring med en primus - skulle gerne lykkes ikke mindst ud fra retro-faktoren [Wink]

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar
#2
Du skal have renset dysen. Du skal have en Primus rensepind som kan fjerne urenheder i dysen. Hvis den sender en stråle op i brænderhovedet er den beskidt. Du skal blot anvende almindelig petroleum som brændstof og sprit som starter. Hvis de har stået i flere år kan fiberpakningen mellem hus og dyse tørre ud og blive utæt. Så sviner / sveder den petroleum. Skift pakningm hvis eftersoænding ikke løser problemnet.

hjemmeladeren / flittig primus bruger fra Grønland
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#3
Med rensepind mener du der et fladt aluskaft med vinkelret nål ? eller ligende .

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar
#4
jep, det er den. Det plejer dog at være noget blik - tror ikke jeg har set nogen i alu..

Du kan godt rense under drift eller f.eks. lige før spritten brænder ud og før du punper tryk på beholderen.

Hvis det blæser meget kan det være lidt svært at få varmet brænderhovedet tilstrækkeligt op. Så prøv at lave lidt læ når du tænder op.
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#5
I mangel af renseværktøj - røg der 2 dyser i ultralyd/eddikesyre.

Har haft både en primus og en gammel blæselampe startet op. Begge har kørt upåklageligt i et kvarterstid - så jeg skal bare have fundet ud af hvor man stadig kan finde rensenåle.

Takker ærbødigst [Smile]

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar
#6
Selv tak,

Jeg ved faktisk ikke hvor du kan få dem her i landet, men hvis du kommer til sverige en gang i mellem kan de fås hos de fleste isenkræmmere. Hvis du kender nogen i Grønland, kan du måske få dem til at købe et brev med nogle rensenåle i det lokale materialeudsalg.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#7
Hej

Her koster 3 rensenåle en 20'er + porto

http://www.petromax.dk/gruppe4.asp?index=5

mvh Taby
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by taby

Hej

Her koster 3 rensenåle en 20'er + porto

http://www.petromax.dk/gruppe4.asp?index=5

mvh Taby



Ja - der er stumperne. Man føler sig sendt tilbage i tiden når man sidder med den side [Wink] og det blev da heller ikke kun rensenåle. .

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)