Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dyrekølle i grill - opskrift søges???
#1
Hej

Jeg har en plan om at der skal en dyrekølle i kuglegrillen i næste weekend, så er der nogen som har en opskrift (ca. tid og andre tips).

Opskrift til en marinade vil også være kærkommen.

Mvh.

Jørgen
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by jsc

Hej

Jeg har en plan om at der skal en dyrekølle i kuglegrillen i næste weekend, så er der nogen som har en opskrift (ca. tid og andre tips).

Opskrift til en marinade vil også være kærkommen.

Mvh.

Jørgen



En sikker succes er at tage en stor sprøjte med en lang kanyle på og sprøjte fløde (evt halvt fløde halvt rødvin)ind i kødet 5-8 steder så køllen bliver helt spændt.. I forvejen har man gnedet den godt med de krydderier man ønsker.
Så pakker man den ind i bacon og steger den indirekte i ca 45-50 minutter og lader den hvile lidt..

Velbekomme[Wink]

[Image: Ozzy001.jpg]
Svar
#3
Hej Jørgen.
Den måde jeg normalt steger dyrekølle i "Kuglen" er ca sådan her:
Først udbener jeg køllen,og deler den op i de tre små stege der er i den. Det er inderlår,yderlår og klump. Disse tre små steges afpudses fuldstændigt for sener. Når dette er overstået,bliver afpudset,benet og evt. det overskydende småkød kogt til en fond,med lidt rodfrugter,peberkorn,lauerbærblade og hvad du ellers kan finde på. Så har du grundlaget til en rigtig god sauce. Imedens fonden koger snører jeg kødet med madlavningsgarn,så de ligner smårullestege. Disse krydres med salt og peber,og evt andre krydderier,efter smag og behag. Nogle gange køber jeg et stykke røget bacon(det er forresten slut med at købe røget bacon-jeg fik en røgovn i går![Wink]) og skærer i ca 5 mm. tykke skiver,disse bliver så ombundet kødet samtidig med at det bliver snørret. De giver en lidt mere røget smag,du kan evt prøve at stege både med og uden,for at se hvad der falder i jeres smag. Når din grill er rigtig varm,bliver kødet placeret midt på risten og grillet indirekte,i relativ kort tid,jeg tager normalt ikke tid på det,men føler på kødet,og når det føles rigtigt(ja,dét kræver lidt øvelse,men jeg er ikke meget for at stikke thermometeret ind i de små stykker kød undervejs) så kommer de af,og pakkes ind for at hvile. Jeg vil tro at de steges i ca 25 minutter,hvis grillen ellers er godt varm. Og så lader jeg dem hvile ca samme tid. Det er meget vigtigt at kødet ikke får for meget,hvis det er tilberedt korrekt på denne måde,og er rosa indeni er det tæt på "verdens bedste" kød,er det derimod gennemstegt,er det lidt kedeligt,ifølge min smag....Kødes skæres ud i tynde skiver,og gerne lidt skrå,det syntes damerne ser så fikst ud....[8D]

Og så lige angående småkødet,hvis du syntes at det er lige voldsomt nok at koge fond på dét,så prøv at samle en portion sammen,befri det for sener. Derefter hakkes det i kødhakkeren,sammen med ca 1/3 røget bacon,farsen tilsættes lidt fløde,salt og peber,fetaost i tern,og hakket bredbladet persille. Så triller du nogle små frikadeller,sådan ca så store som en golfbold. Så sætter du en gryde over med olie(eller hvis du har en "Fritøse") Og når olien er rigtig hed,sænker du forsigtigt frikadellerne ned,de skal koges til de er færdige(naturligvis[Wink]) Det plejer at passe med,at de kommer op til overfladen af olien,når de er klar. Så tages de op og lægges på fedtsugende papir. Hertil kan naturligvis spises hvad man har lyst,evt en hjemmerørt kryddermayo (husk at bruge "sikre" æggeblommer og en neutral olie) Mayo'en kan feks være med persille,eller esdragon,eller en Aioli.Flutes er et must,og en salat,evt en coleslaw er ikke af vejen til. Der er ikke mange der har smagt disse deller der ikke har været rét begejstret for dem[Wink]

God fornøjelse[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
opskrift fra svenske Jakt-journakles recept bilag 2008:
Grillad rådjursstek -> 'under låg' = kuglegrill
2kg kølle udbenet
1 dl raps olie
6 pressed fed hvidløg (jeg snitter nu og huller køllen med flagerne)
½ dl frisk rosmarin
½ dl soya
1 ssk peppermiks

marinande: olie, soya, frik rosmarin -> det er den der gør det !!. Køllen i plastpose emd mariande -> 5t +

kødet skal have stue temp når det kommer på grill. Temp skal være 60grader indeni (brug termometer .. men jeg har nu altid gjort på fornemmeren og det er blevet fremragende). Pak grilled kød i folie og lade trække i 20min

som sagt SUPER.. og nem recept at huske

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)