Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valg mellem 3 sigtekikkerter
#1
Hej venner

Med fare for at starte en krig, stiller jeg nu alligevel mit spørgsmål her.

Jeg har måttet erkende, at min Tasco Titan 3-9x42 er uanvendelig til nattejagt efter vildsvin i Sverige, og har derfor snuset rundt efter noget anvendeligt brugt.

Kikkerteren skal kun anvendes til jagt, og ikke til konkurrenceskydning. Den skal bruges til alm. jagt i DK, samt til nattejagt i Sverige.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilken af disse 3 kikkerter I ville vælge hvis I var i min situation.

1: Schmidt & Bender klassisk 2,5-10x56 med sigte 2 (medforstørrende). Ikke vildt flot udvendigt, men 100% klar i optiken.

2: Meopta Artemis 2100 3-12x50 med rødpunktsigte (medforstørrende)

3: Burris Black Diamond 4-16x50 med sigte ballistic plex.

Det skal måske tilføjes, at min alder er 47 år, mht. pupilstørrelse, og min optiker siger at jeg er vildt unormal, fordi pupillerne er 100% runde, hvilket åbenbart er ret sjældent.

Jeg har selvfølgelig pløjet div. tråde igennem herinde, og har da også en ide om resultatet, men kom nu med jeres bud anyway!

Laver lige en pointfordeling her, så er man fri for at pløje hele tråden igennem[Smile]

Resultat af meningsmålingen:

Schmidt & Bender: 14,5 point
Meopta: 0,5 point
Burris: 0 point.


På forhånd tak for jeres tilbagemeldinger.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#2
Tag S&B men med sigte 4A.

Har haft den i 13 år og har aldrig fortrudt.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#3
Desværre udelukket. Det er 3 brugte kikkerter som jeg har at vælge imellem. Har ikke råd til nye (desværre)

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#4
Sorry!!

Jeg ville skrive, at MIN er med 4A

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#5
Jeg ville også være S&B - har faktisk lige købe en sådan brugt fætter til præcis det samme.
Mvh.

Yeti
Svar
#6
S&B uden tvivl.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#7
Hej Vildgård hvor mange penge har du da tænkt dig at bruge på en sigtekikkert?
Bare for at være nysskærig! Hvad skal den S&B koste!

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#8
Kig under Byttes Krengel.

Er ude i en byttehandel, hvor min nybrunerede Beretta S56E bliver byttet for kikkert monteret i ok. montager. I et af tilfældene ryger min Tasco Titan 3-9x42 med i handlen.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#9
Kender ikke de to sidste, men det er heller ikke nødvendigt [Big Grin]
S&B ligger alligevel på en klar 1. plads.
Svar
#10
Se at komme af med hvad du har og køb den Zeiss 3-12x50 som er til salg på net og natur til 4500 kr.[Big Grin]

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#11
Den havde jeg ikke set, og kan heller ikke finde den i maj måneds udvalg af ting og sager. Men lad os holde os til de 3 jeg har beskrevet.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#12
Så er de S&B du skal tage!
De er uden tvivle den beste af de tre!

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#13
Har selv haft S&B. Fortryder endnu at jeg skilte mig af med den.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#14
Hvor meget har de 6mm´s forskel på objektivet vejet i afgørelsen hos de determinerede S&B tilhængere?
Walnut
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Hvor meget har de 6mm´s forskel på objektivet vejet i afgørelsen hos de determinerede S&B tilhængere?
Walnut



Intet! Men i mine øjne er S&B bare den bedste af de tre. Dertil kommer at S&B plejer at have en suveræn service, hvis uheldet skulle være ude. Hvem af de andre store mærker skifter ridsede linser UB, hvis en punkteret kikkert kommer til rep[?]

Jeg har forøvrigt også en Swaro 3-12x50 der kun er nogle får år gammel - stadigvæk foretrækker jeg S&B[:0]

Skulle jeg ud at købe nyt, er sagen straks en helt anden, men det er jo ikke det, der er tale om her.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#16
S&B

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#17
S&B

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#18
S&B anytime

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#19
Ingen tvivl om hvem der fører kikkert grand prixet indtil videre.

Ole fra Hunters House mener, at til trods for min alder, så giver en 56mm mere lys end en 50mm.. Hvad der rent videnskabeligt passer kan vi vist starte mange nye tråde om.

Jeg er glad for at se et rimeligt enigt dommerpanel indtil videre, den havde straks været værre, hvis 2 kikkerter lå meget tæt op ad hinanden. Den selv samme Ole mener, at Meoptaen er ringere i kvaliteten end S&B. Han er klar over at jeg kommer farende tilbage til forretningen og brokker mig hvis det viser sig at kikkerten ikke indfrier forventningerne. Så jeg tror nu ikke det er et salgstrick for at komme af med deres S&B?! Men rødpunktet i Meoptaen frister en smule, det må jeg erkende. Så det er de ting der skal vejes op mod hinanden.

Kan sigte 2 i en S&B overhovedet bruges både til alm. jagt i DK og til natjagt i sverige.. Ja det påstås, men om det holder er vel noget andet. Mange mener at den lille røde prik som f.eks den Meopta har, gør den helt store forskel.

Yeti: Har du nået at bruge den om natten, og med hvilket sigte?

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#20
Skidt da med det lys, synes det er noget opreklameret [Big Grin] har haft min S & B i 10 år der er ikke lys i den, har da også brugt den om natten uden problemer, der er masser af lys i den, under de rigtige forhold.
Har selv samme alder som dig, og mit syn er da på retur, men er ikke i tvivl hvis det var mig, 100% S&B [Wink]

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)