Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
140 Accubond 6,5
#1
Hej Har nogen prøvet denne i en S&L pibe.

jeg har planer om at bruge den i både min 6,5x55 og min 6,5-284.

Den er valgt fordi
1. den er lovlig over råvildt og 2. stigningen i piben har hidtil givet bedst præcision hvis jeg holder mig under 860 m/s

Det første eksperiment i aftes var ikke noget at råbe hurra for.

havde lavet en meget forsigtig gennemsnits ladning jvf. Norma manual for en partition. der var ikke nogen tegn overtryk og da min kronograf var udlånt havde jeg ikke hastighed som parameter.

Er der nogen der har prøvet den og hvad var resultatet ?

I øvrigt var den meget sværere at få i hylsteret end 140 A-max, som den skød eventyrligt med allerede på første testladning med 51 grains Rhino 22.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#2
Jeg har prøvet at ladet den til en 6,5x55 Varberg med god præcision ved ca 835 m/s, når jeg gav den mere krudt blev præcision dårligere, der er ind til videre ikke noget vildt der har passeret den kuglebane [Wink]

Norma hylster
49 grain Rhino RP22 krudt
CCI 250 fænghætte
COAL = 81,15 mm
Friflugt 1mm

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#3
allo Søren
er 51 gr 22/mrp ikke ret så hot til en 140 gr kugle ?

mvh
Strom, naturgænger

ps, gik ud fra at der er tale om 6,5x55
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Bare lige for os, der gerne vil lære mere om disse ladninger fra sidelinien;

Er ovennævnte ladninger for 6,5x55 eller 6,5-284?

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by STROM

allo Søren
er 51 gr 22/mrp ikke ret så hot til en 140 gr kugle ?

mvh
Strom, naturgænger

ps, gik ud fra at der er tale om 6,5x55



Sorry det var i 6,5-284 jeg havde prøvet.
Det er sikkert et stykke fra max men et sted skulle jeg jo starte.

Det jeg havde håbet var at nogen havde fået den op på min. 850-860 så den kunne blive lovlig til de store.

men hvis præcisionen ryger er det jo lige fedt. Det var det jeg havde frygtet og nu fået bekræftet af 416remmag.

Jeg tror jeg vil lade den med 139 scenar og bruge den med 850 m/s og skyde pap med den pibe.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by 416RemMag

Jeg har prøvet at ladet den til en 6,5x55 Varberg med god præcision ved ca 835 m/s, når jeg gav den mere krudt blev præcision dårligere, der er ind til videre ikke noget vildt der har passeret den kuglebane [Wink]

Norma hylster
49 grain Rhino RP22 krudt
CCI 250 fænghætte
COAL = 81,15 mm
Friflugt 1mm

MVH Bjarne



Takker for info. Hvad er stigningen i din pibe ? og længden af den

Den bliver en fin langt rækkende bukke patron, med mere energi end nødvendigt.

I et regelsæt uden joule og vægt ville den sikkert også kunne skyde grise. Jeg er stadig overbevist om at den slår mindst lige så godt ihjel på 200 meter, som min 308 win fx ladet med en 165 sst eller lign. men det finder jeg aldrig ud af.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
Undskyld, men: Giver det mening at præcisionen konskvent bliver mindre når hastigheden stiger?
Hvis du gerne vil skyde større dyr med 6,5-284 så vil jeg da anbefale, at du giver andre 140 grains kugler et forsøg. Ville selv ed fråde om munden kaste mig over 140 grains Partition[Big Grin]. Men A-Frame eller Rhino eller Scirroco kan vel også bidrage med det efterspurgte.
D93
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by D93

Undskyld, men: Giver det mening at præcisionen konskvent bliver mindre når hastigheden stiger?
Hvis du gerne vil skyde større dyr med 6,5-284 så vil jeg da anbefale, at du giver andre 140 grains kugler et forsøg. Ville selv ed fråde om munden kaste mig over 140 grains Partition[Big Grin]. Men A-Frame eller Rhino eller Scirroco kan vel også bidrage med det efterspurgte.
D93



Ja til det første med visse undtagelser. Stigningen i min pibe er ikke ideel. Min 6,5x55 skyder fantastisk med Normas 8,4 gram ved standard hastighed, men desideret dårligt når der kommes diamond line felt i.

a-frame og rhino har meget dårligere bc og kræver endnu højere hastighed for at blive lovlige. partition er marginalt dårligere BC og i min erfaring ikke verdens bedste præcisionspotentiale. Smider desuden oftest foreste del hvilket ikke er i min smag.

Der er selvfølgelig andre 140 grains, men de fleste producenter laver ikke noget der ser sexet ud(høj BC i forhoold til vægt) over 130 grains.

Nu kan præcision jo diskuteres, men når jeg med min 6,5x55 og 6,5-284 fx kan skyde 5 skud med spredning under 12 mm c-c med en skuldertaske(fiskemodel) som anlæg og lidt let støtte under kolben, ja så har jeg meget svært ved at accepter grupper størrelse 2-krone eller værre.

Jeg ved godt nogen vil sige det er rigeligt til jagt. ja men ikke tilfredsstillende, for hvad skal jeg bruge højere hastighed til hvis
egenspredningen ikke kan holde en appelsin på den afstand jeg gerne vil kunne skyde ?

Hele ideen med at have 2 piber til min lange lås var at 6,5x55 skulle skyde med match ammo og en sjælden gang en gelinde jagtpatron til en buk. 6,5-284 skulle så være den rigtige jagtpibe med lide mere go´dav
tungere kugle(så den blev lovlig) bedre bc og højere hastighed og som sum heraf bedre til pap skydning over 500 meter.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)