Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kliktårne S&B
#1
Jeg har lige et lille spørgsmål vedr. kliktårnene på S&B Classic 2,5-10x56.

Når man skruer kapslerne kliktårnene på S&B Classic 2,5-10x56, er der en lille rude med en viser der kan stilles i 3 positioner. Hvad er den til?

Er det til nulstilling af kikkerten? Umiddelbart tror jeg at der er 3 indstillinger T-M og H på den foroven. Det kunne jo på tysk betyde Tief, Mittel og Hoch. Måske der så står R, M og L på den anden, det kunne så betyde Rechts, Mittel og Links?!

Jeg får først kikkerten i morgen, så kan ikke se efter.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#2
Ja, den er god når du skal centrere kikkertsigtet. Du kan ikke stille på selve viseren, den vandrer med klikkene på justeringsskruerne. Den viser hvor i justeringsområdet du aktuelt befinder dig.

Når du skal montere kikkerten, klikker du justeringen hen så viserne står i midten. For det du ønsker dig af en almindelig jagtkikkert er, at sigtet er centreret når kikkerten er monteret og indskudt. Så har du fuld justeringsmulighed til alle sider. Hvis du nu monterede kikkerten i en taktisk montage med hældning, ville viseren stå lavt, når der er indskudt på 100 m, for så har du alle klikkene til rådighed opad for at kunne skyde på lange afstande.

Desværre har den ikke så fin visning, at du kan bruge den til at komme tilbage til en tidligere valgt indstilling, der må du tælle klikkene. Men hvis der skal klikkes noget for at skifte mellem jagt og træningsammunition, kan du notere dig visernes stilling ved de to typer, og så er det praktisk når man skal på jagt, at man lige kan kontrollere, at kikkerten nu blev stillet tilbage til jagtpatronerne sidste gang du var på skydebanen.

Når nu systemet er lavet sådan, og kikkerten er købt, synes jeg vi skal fokusere på de fordele systemet har. Andre fabrikater har valgt en løsning, hvor du er nødt til at justere tårnene helt i bund, tælle klikkene til toppen og så skrue tilbage til halvdelen af antallet for at centrere sigtekorset. Det er mere besværligt. Til gengæld har disse fabrikater ofte mulighed for at løsne kliktårnet og nulstille det når der er indskudt. Så kan man vælge nul-positionerne til jagtammunitionen i vindstille, og så er det jo lige så nemt som i S&B at se, om man fik justeret tilbage fra træningsammunitionen.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Tænkte det godt.. Kikkerten er lige monteret af Hunters House´s bøssemage, og han brugte lidt over 45 min. på det. Jeg kan se at viserne ikke står i nulstilling mere, og det er jo nok fordi de har lavet en optisk indskydning efter kikkerten er linet op i montagerne?!

Men ja, det er da afgjort dejligt at kunne se hvor meget der er klikket, og hvor man skal hen for at nulstille.

NYT SPØRGSMÅL. skal viserne efter bøssemagerens montering og optiske indskydning stå i midterposition, eller er det kun indtil han begynder at indskyde optisk? Tænker mere, om han har monteret den forkert, siden viserne ikke står i midterposition.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)