Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan jeg få tilladelse til denne riffel ?
#1
Hejsa,

Jeg er som nævnt begyndt at tage på vandreture med min bedre halvdel, og forventer at udvide den slags ture med lidt jagt i ny og næ :-)

Jeg regner med at købe en kompakt LÆGTVÆGTS riffel i .223 til denne brug. Den letteste jeg hidtil har fundet, er nok også verdens grimmeste riffel: http://www.kel-tec-cnc.com/su16ca.htm

Mit spørgsmål er: Hvis jeg importerer den, og får fjernet den havautomatiske funktion(så det bliver en repetér), er der så noget i vejen for at få tilladelse til en sådan sag ?

Kan huske noget om problemer med at få tilladelse til millitærlignende våben, men er dette også et problem hvis den ombygges til repetér ?

Hvis andre kender til foldbare/take down udgaver af rifler der ligger under 2.5KG er jeg da interesseret i at høre om dem [Big Grin]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#2
Glem det.
Den er militærlignende.

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
tag ned til din lokale laurits betjent ( våben kontor )
med et billede og feks en beskrivelse af riflen og se hvad han siger
det kan jo være han siger ja ....hvem ved det er da forsøget værd

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#4
Min tanke er, at hvis den ombygges til repetér, så skal den vel ikke opfylde krav om at den kek må ligne et militær våben ?

Men jeg vil da prøve.

Tak indtil videre
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#5
Jeg har taget kontakt til Kel-tec for at købe en SU16c. De sælger ikke til Europa Sad

Hvis nogen finder ud af et alternativ til at købe i USA og få sendt er jeg med på et fælleskøb hvis det kan spare lidt.

Den kan vel ikke være militærlignende hvis der ikke findes en identisk halv/fuldautomatisk militær version? Så vidt jeg ved bruges Kel-tec ikke af noget militær.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
Det er i og for sig lige meget hvad den lokale betjent siger/mener i den henseende da han ved registrering af våben der ikke forefindes i systemet skal spørge rigspolitiet om oprettelse af nævnte våben.
De forlanger erfaringsmæssigt en web henvisning til fabrikanten samt billeddokumentation taget af det lokale politi.

Når de ser en halvautomat der ligner et militærvåben så bliver den ikke oprettet og du har spildt 420/840 kr for en ansøgning.

De henholder sig til skrivelser fra JM om at de skal være tilbageholdende med at acceptere disse våben.

Men prøv dog[Big Grin]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Trist at høre at det foregår så tåbeligt, men jeg må jo se om jeg kan finde en riffel der er nærmere s/s bøsser og tweed bukser - problemet er bare at finde meget lette foldbare/take down rifler...

Jeg mente at selve det at den blev konvereteret til repeter ville være nok, da politiet selv har foreslået det til folk der ønsker en AR-15 klon i halvautomat...

Er stadigvæk lydhør for forslag til rifler der opfylder ovenstående [Smile]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#8
En TC Contender G2 vejer 5½ pund eller ca. 2500 gram, med en 23" pibe
http://www.tcarms.com/firearms/g2Contend...erfire.php

Den findes i 223 med en 18" pibe, der er den sikkert lidt lettere.

Og smid så en 12" (pistol)pibe og forarm på, så er den helt sikkert en del lettere.....

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
Jeg ved positivt at der er givet tilladelse til flere STI competition rifler for nyligt og de har jo også måtte skulle oprettes, da det er en ny riffel der ikke eksisterer i forvejen.

Hvis jeg (eller en anden) finder en måde at få en Kel-tec SU16c til DK på, så er jeg villig til at tage en svingom med systemet for at se om det går.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#10
Gramsede på sådan en STI competition i sidste uge hos en våbenhandler. Det ligner noget jeg ville give til drengene så de kunne lege krig.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Gramsede på sådan en STI competition i sidste uge hos en våbenhandler. Det ligner noget jeg ville give til drengene så de kunne lege krig.



Og så koster den lige 18 af de store [:o)]

Kel-Tec'en ligger omkring $600 - der skal massive afgifter og forhandleravance til, for at den skulle kommer derop i pris.

Det må klart undersøges nærmere om den er til at få hertil...

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#12
Citat:quote:

Jeg ved positivt at der er givet tilladelse til flere STI competition rifler for nyligt og de har jo også måtte skulle oprettes, da det er en ny riffel der ikke eksisterer i forvejen

Det er med sikkerhed en fejl!

Ingen af de to nævnte militær/konkurrance rifler har gennemgået samme procedure som jeg lige har været igennem, det er helt sikkert!
Så var de blevet afvist på ansøgningen til jagtbrug. Det er helt sten sikkert!

Der er blevet fiflet med oplysninger i en eller anden grad et eller andet sted i proceduren inden oprettelse!

Jeg skriver lige til rigspolitiet og får de to bekræftet[Wink]

På SKV kunne det måske lade sig gøre men på jagttilladelse ikke.

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Jeg har haft en lille mailudveksling med Kristian fra Topguns.

Han vil tage en snak med rigspolitiet om Kel-Tec'en, og G2 Contender riflen afventer jeg en pris på(gennem en forhandler) - den er dog ikke på lager i DK endnu.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#14
Tror ikke det hjælper idet flere andre meget lignende er blevet afvist.
I princippet er det jo bare en AR15 i politiets øjne.

Men hvorfor dog ikke registrere den til det den er lavet til??

Gennem sportsskytteforbundet???

Må sige at hvis disse rifler indregistreres til jagtbrug, så vil jeg nok lave ret meget ballade om emnet da andre lignende er blevet afvist hvormed jeg ikke kunne sælge våbnet og drive forretning.
Alt vil jeg sætte ind på éens rigler og ikke det krejleri og uautoriserede "rulebending" der foregår i det skjulte.

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Så er der sendt forespørgsel med kildeanvisning hertil.
Jeg har taget uddrag fra tråden med anvisninger til angivne våben!

Så må vi se hvad der sker[^]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by GT

Tror ikke det hjælper idet flere andre meget lignende er bleevt afvist.
I princippet er det jo bare en AR15 i politiets øjne.

Men hvorfor dog ikke registrere den til det den er lavet til??

Gennem sportsskytteforbundet???

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!



Ok, tak - vi må se det an...

Jeg skal bruge den til jagt - specielt i udlandet. Den bliver ikke solgt som et sportsvåben i USA.

Derfor skal jeg bruge den på en jagttilladelse. Det er vægten og det at den er kompakt der gør den interessant i mine øjne - absolut ikke designet.

Jeg kunne derfor godt finde på at vælge Contender G2 i stedet for, men nu må vi lige se priserne [Big Grin]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by GT

Tror ikke det hjælper idet flere andre meget lignende er blevet afvist.
I princippet er det jo bare en AR15 i politiets øjne.

Men hvorfor dog ikke registrere den til det den er lavet til??

Gennem sportsskytteforbundet???

Må sige at hvis disse rifler indregistreres til jagtbrug, så vil jeg nok lave ret meget ballade om emnet da andre lignende er blevet afvist hvormed jeg ikke kunne sælge våbnet og drive forretning.
Alt vil jeg sætte ind på éens rigler og ikke det krejleri og uautoriserede "rulebending" der foregår i det skjulte.

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!



Er der afvist lignende rifler i repetér ?

Jeg forstår ikke din kommentar med 'rulebending' ?

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv

EDIT: fortrød mit ordvalg
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#18
Hvis nogen laver " rule bending" så er det politiet, rigspolitiet og justitsministeriet når de giver ubgrundelige afslag. Der findes ingen regler for, hvad en jagtriffel må ligne. Det gælder både halvautomater og repeterrifler.

Alligevel har man så i mange år afvist netop AR 15 med henvisning til en tudsegammel anbefaling fra noget der hed jagtrådet i 1975, og hvor jagtrådet muligvis troede spørgsmålet drejede sig om militærudgaven med mulighed for fuldautomatisk skydning.

I princippet er der ingen forskel på funktionen af en Browning BAR, en Remington Woodmaster, en US carabin, en Garand og en AR 15. Men det er kun dem med træskæfter der udstedes tilladelser til. Du kan ikke finde noget sted i reglerne der begrunder denne praksis.

Helt absurd bliver situationen når visse politifolk føler sig så skråsikre i deres afvisning af militærlignende halvautomater, at de gennemfører diskriminationen for repeterrifler også. I vore dage har militæret jo behov for meget præcise finskytterifler, og så bruger de selvfølgelig de rifler der har disse egenskaber. Dermed bliver det pludselig " lovligt" for politiet at afvise rifler der oprindelig var tiltænkt jagt/konkurrenceskydning fordi de nu bruges af militæret !

Nå, jeg kan se, at der på det andet forum er en der har indbragt et afslag på en militærlignende halvautomat for Folketingets Ombudsmand, så der kommer nok en afklaring på spørgsmålet. Desværre tager det LAAANG tid. Det sjove ved den sag er, at ombudsmanden i første omgang har sendt afslaget tilbage til Rigspolitiet med oplysning til klageren om, at RP lige får en chance mere for at komme med en ordentlig begrundelse. Det kan jo være fordi der ikke er en ordentlig begrundelse, og det må selv RP kunne indse uden hjælp. Det bliver sjovt at følge.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Citat:quote:

Er der afvist lignende rifler i repetér ?

Jeg forstår ikke din kommentar med 'rulebending' ?



det er også sådan lidt kryptisk....

Jeg har positivt flere gange set folk skyde med rifler af halv/fuld automatisk militær afstamning registreret som repeter rifler.
Det er det rigspolitiet er så pisse trætte af.

Jeg har i hvert fald ingen respekt for de klaphatte der fusker disse rifler igennem og derved inddirekte indskrænker fremtidige muligheder for resten af os.

Inden vi nu kommer ud i ordkløveri m.v. så kommer der INGEN navne frem her!

RP vil heller ikke have AR15 og kloner ud som repeter da de på den ene eller anden måde efter deres mening kan ombygges til halvauto og stadig ligner militærvåben.

Må så også sige at med de billeder de har set herinde af metalsnitternes offentliggørelser af egen kunnen ikke hjælper sagen når de ting der har været vist offentligt kan lade sig gøre at fremstille på standard maskiner her i landet.

Det jeg mener er at de grundet det der tidligere er set kørt/forsøgt fusket igennem ikke stoler så voldsomt på "ansøgere med specielle interesser" mere???
Kunne det tænkes??

JM har specifikt ønsket virkelig gode begrundelser for at registrere disse våben til jagtbrug.

Men nok om det, der kommer formodentligt snart et svar???

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Det er da fair nok GT.

Men hvorfor får RP så ikke justitsministeriet til at lave nogle regler om det ? Det er da en usikker metode bare at administrere efter nogle ikke-eksisterende regler de selv har drømt op.

Jeg mener også, at de der får tilladelse til en repeterriffel, og så ombygger den til halvautomatisk funktion er i besiddelse af et ulovligt våben. Det findes der da meget mærkbar straf for, så lad dem tage straffen. Det er da ikke rimeligt at straffe alle andre i stedet for.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)