Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
I Estland efter buk og svin med 338 Win Mag.
#1
Har lige været på kort tur i Estland på bukkejagt.

Har besøgt flere østeuropæiske lande, men naturen i Estland er enormt afvekslende og huser derfor mange forskellige vildtarter som råvildt, elg, vildsvin, Los, Bjørn, ulv, mårhund og bæver - ligesom et meget rigt fugleliv.

[Image: est1.jpg]
Min "Chauffør" - en aldrende jæger fra distriktet med falkeøjne!

Vi så en del råvildt på de 2 dage vi var på jagt, men der er nødvendigt, at man bruger meget bil til at komme rundt i de meget store skovområder. Råvildtet står langt fra så tæt som i Danmark og også mindre end i Sverge, så der er ikke nogen vej uden om, at benytte bilen til at komme rundt hvis man vil være sikker på at se noget.
Jeg insisterede dog på at sidde i hochstand 2 aftener ved dejlige kløver marker inde i skoven, men ikke et råvildt øje så jeg - kun elge og en rotte svin.

[Image: est2.jpg]
På vej ud efter bukken, efter en god og spændende pürsch!

[Image: est3.jpg]
Bukken var forendt i en grøft og det tog sin tid at finde den!
En fin seksender - råvildet er stort i Estland - denne vejede 26 kg brækket!

[Image: est5.jpg]

[Image: est6.jpg]
En god og aldrende herre fra skoven - opsatsen er dog ofte spinkel i skovområderne - men en super jagtoplevelse.

Det lykkedes hver gang, at overtale skytten/chaufføren til at køre et godt stykke væk fra de bukke vi så fra bilen så jeg kunne få en god lang pürsch trods alt.
Det blev til 2 pæne seksendere, heraf 1 abnorm. Havde flere mindre bukke for, men de fik lov at gå.

[Image: est4.jpg]
Den "Abnorme" buk - det var desværre for mørkt til at tage billedet i skoven.

Kan anbefale Estland, men man skal ikke regne med at der ligger 10 bukke på paraden efter 3 dages jagt.

Man bør aftale med jagtguiden inden jagtstart, at man ønsker at blive sat af bilen et godt stykke væk fra den buk man vil pürsche - ellers forslår de bare, at man benytter det fine anlæg på dørrammen på 4-hjulstrækkeren som fast anlæg! - Fejlen ved denne opfattelse af jagt skal nok ikke tillægges Esterne selv, men jagtturister med lav jagtmoral, der gennem årene har præget dem!

Naturen i Estland er fantastisk at jage i og man er næsten garanteret en god oplevelse. Spændingen øges forresten også betydeligt på bukkenjagten når det pludseligt rasler voldsomt i krattet bagved dig - grebet om riflen bliver meget fast! - det kunnne jo være en bamsebjørn der pludseligt havde fået lyst til en mundfuld dansk spæk - hehe [Big Grin]

Vi så mange gode bukke på 200-400 gram trofævægt - skovbukke er spinkle og bukke i landbrugsarealer noget stærkere.
Jeg så foruden råvildt, både elg, mårhund, svin og ræv samt masser af fugle.

Jeg var ikke heldig at få en stor Keiler for, men så en del Überlaüfere og søer. Jagt foregik som anstand i høje og rummelige Hochstande nær foderpladser. Svinene kom meget sent ud, og vi måtte opgive jagten en ½ time for tidligt for at kunne nå, at komme hjem og sove et par timer inden bukkejagten om morgenen.

Husk myggebalsam!

PS: nu da det er et våbenteknisk forum dette - benyttede jeg min elskede Lakelander 389 - 338 Win Mag. med Norma Oryx 230 grains.
Valget af kaliber skyldes, at det pt. er den eneste riffel jeg har, og må sige at kødødelæggelsen var begrænset på bukkene. Desuden var der gode chancer for "store grise" hvor 338'eren er uovertruffen!
Eneste ulempe ved en 338'er, at man ikke kan "se" hvad der "sker" i skudøjeblikket pga rekylen.
338 win mag giver mulighed for projektiler fra 180 grains til 300grains og gør den uhyre alsidig til al jagt med riffel i det meste af verden. Rekylen er også acceptabel til at jeg kan præstere god skydning, men naturligvis ikke nogen oplagt træningsriffel.

Redigeret af Kima

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#2
Spændende beretning, fra et jagtland, der for mig er ukendt.....
Du skulle vel ikke have et billede af udgangshullet. Er selv fan af 338 wm, men har endnu til gode at nedlægge råvildt med den.

Fortes Fortuna Juvat
Fortes Fortuna Juvat
Svar
#3
Hej, på seksenderen var der ikke nogen udgang!
Vinklen var lidt spids - indgang ses fremme på dyret - afstand ca. 70 meter.
Abnorm buk blev nedlagt med kort skud på halsen - afstand ca. 30 meter - bukken dukkede pludseligt op efter at have bevæget sig væk i vegetationen.
Begge skud var velplacerede og meget velovervejede og resultatet af mange års træning og mange skud til vildt.
Jeg placerer om muligt, altid kuglen på bladet, men tilfældighederne gjorde, at vildtet befandt sig på en måde, så jeg kunne afgive et forsvarligt og dræbende skud i begge tilfælde. Begge dyr var forendt i skuddet.
338 Win mag., bør nok lades en del ned til råvildtet, men det bliver aldrig noget "råvildt-kaliber" uanset hvad - men kalibret er yderst dødbringende.
Som min gamle skovfoged sagde til dem der kritiserede ham for at skyde råvildt med sin 30-06: "bladet er til at skyde på - ikke til at spise - det er ikke andet end ben...."

Jeg vil alt andet lige hellere benytte et lidt for tungt kaliber til det vildt jeg jager, end stå med en grim anskydning pga af et græstrå jeg ikke lige så i kikkerten med min 22-250'er - her taler jeg af erfaring!

Men fair nok - 338 Win Mag. er mega overkill til Råvildt - men eneste våben jeg er i besiddelse af lige nu

Du skal nok forvente ret store udgangshuller på råvildt!

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)