Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Håndkikkert til 5k
#1
Hej Folks

Kan I ikke hjælpe mig med at vælge en håndkikkert til max. 5k

Den behøver ikke være kompakt, da jeg stadig godt kan slæbe lidt, uden det trætter mig [Wink] Ej heller behøver den være i camo farver.

Jeg har kig på en Leupold Mojave 12x50 som skulle kunne fåes til ca. 4,5k

Er der andre jeg skal kigge på også? Jeg vil gerne op i noget 10x40 eller derover. Jeg har i dag en "noname" i 7x32 som egentlig gør det udemærket. Men over de 200 m begynder opsatsen på bukkene at være svære at se [B)] (Måske jeg skal til at have førehund?)

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#2
Jeg kan skaffe dig en spritny Nikon Monarch i 8,5x56 til 2700kr - og nej den er ikke varm - send en PM hvis det har interesse
12x56 koster 3000 kr - prisen er inklusiv forsendelse til dig
ring evt på 51308354 da jeg kører til Polen i morgen
Svar
#3
hejsa.
har bla. en vortex viper 8*42 som jeg er rigtig glad for,mener den har vundet nogle priser i USA.
prisen er omkring 4k.
fåes også i 10*50

mvh støver.
Svar
#4
Jeg er super tilfreds med min Leopold (olympic 8x42). Og tror ikke kvalliteten går nedaf på Mojave'en..

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#5
Køb en Leupold Mojave, som du selv er inde på. Jeg ville dog vælge en 10X42 pga. vægten, hvis jeg var dig(valgte selv en 8X42) - medmindre du har meget brug for det ekstra lys ?

Ved søgning her i forummet, vil du se at flere har lavet direkte sammenligninger med de helt dyre navne, uden at der var væsentlig forskel..

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#6
Jeg er også den lykkelige ejer af en Leupold Mojave. Den har både besøgt bukkene og grisene i Sverige, Skotland og self. her i Dk. Min er 10x50 og virker perfekt! Jeg synes den klarer det forsvindende lys fantastisk fint, dog ikke helt så godt som min Zeiss x56 sigtekikkert.

Som Kenneth også siger sys jeg ikke de dyre var SÅ meget bedre - Forskellen var der ja, men intet der har haft praktisk betydning. Anbefaling herfra uden skrupler ! [:p]
Svar
#7
Jeg takker indtil videre. Så er det store spørgsmål om jeg skal gå efter en 10 eller 12 forstørrelse? Der er vist ikke andet for end at have begge mellem fingerne.

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#8
Citat:quote:

Der er vist ikke andet for end at have begge mellem fingerne.


Enig !! [Big Grin] Jeg kunne ikke holde de 12x stille nok til at jeg ville hoppe på den. primært fordi jeg pürcher en del, og vildtet jeg for kontakt med oftest er indenfor 150-200 m hvor jeg har det fint med 10x.. Det betyder self. meget under hvilke forhold du skla bruge den..
Svar
#9
Den skal primært bruges i DK, og afstanden er ikke over de 200 m, men op til 200 m.

Jeg sad i hochsitzen i går aftes, ca. 30 min før lukketid kom en buk ud af skoven ca. 180 m fra mig. Min lille håndkikkert (7x32) kunne bestemme det var en buk... Sigtekikkerten (3-12x56) kunne bestemme at det i hvert fald var en gaffel, men jeg kunne ikke se om der var mere mellem ørene.

Så nu skal der andre boller på suppen, livet er sgu for kort til dårlige kikkerter...

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#10
Hvis sigtekikkerten på 12 gange ikke kunne bestemme det, var den førehund måske ikke så dårlig en ide alligevel [Big Grin] [B)]

Pjat, jeg er helt enig - Det skal bare virke !
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by S.G

Hvis sigtekikkerten på 12 gange ikke kunne bestemme det, var den førehund måske ikke så dårlig en ide alligevel [Big Grin] [B)]

Pjat, jeg er helt enig - Det skal bare virke !



Jeg har bestilt en førehund, den kommer dog først til hjortejagten i september, så indtil skal der nyt glas til! [Big Grin]

De første to sæsonner med riffel har været med min Bushnell Trophy 3-12x56, hvilket egentlig har gjort det godt ud til de 100 m, som mine tidligere revir har været. Det nye giver bare mulighed for skud ud til 200 m, og her vil jeg også godt være sikker på, hvad jeg skyder - derfor nyt glas! [Wink]

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#12
Citat:quote:

Jeg har bestilt en førehund, den kommer dog først til hjortejagten i september, så indtil skal der nyt glas til! [Big Grin]


Det kunne sku være vi kunne få mængde rabat !!? [:o)] Jeg ville os godt kunne bruge en i den periode ..
Svar
#13
DD Optic 8x56 er en suveræn tysk kikkert.
Den fås til under 3.000,00 i mange butikker herhjemme.

Har lige prøvet en Steiner 8x56 som også er en suverøn kikkert.

To Molboer, der skyder .... Two Molboes shooting ....
Nej, jeg kender desvære ingen "smarte" citater.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#14
Hvis du er til stor forstørrelse, så prøv Minox BL 13*56 BR som kan købes færdigpruttet for ca 5k.

Osse fantastisk til skumring/nat.

Mvh LAM
Mvh Lars
Svar
#15
Køb du bare 10 x forstørrelse. Mere forstørrelse end det i en håndkikkert er svært at holde nogenlunde stille - specielt i blæsevejr og med bukkefeber ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#16
har en x10 i billi' japan/kina model .. og den mærkes lidt mere urolig at holde end min Zeiss x8. Men det hjælper at den får kikkert 'korsetten' på. Dvs gummi ophæng op over begge skuldrende (kan ikke huske hvad det ophæng hedder). Når man så holder kikkerten op er der et svagt 'modtræk' i gummibåndene og det hjælper med at stabilisre, så selv x10 kan blive tæmmet rimeligt

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)