Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bukkejagt i danmark
#1
[xx(]
Svar
#2
Jeg skyder små som store bukke, trofæet er ikke alt.
En ung buk kan være lige så spændende at jage som en gammel.

Lang lås, og tyk pibe..
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
Tja det ubesvarlige spørgsmål.

Hvor mange bukke har du set hos dig selv som du efterfølgende har set skudt hos naboerne, eller sagt på en anden måde. Hvor stor er din jagt? Målt i ha ager, skov og fodermark.

Hvad bliver der skudt i lokalområdet af bukke antal og størrelse?

De fleste jeg kender mener at naboerne skyder fra en kant af, nu har jeg ikke nogen naboer der jager rundt om den skov jeg går på bukkejagt i, men alligevel har jeg ikke set nogen bukke de sidste 7 dage.

Personligt så har jeg kigget en del på http://www.raavildt.dk og prøver på at følge Kims fremgangsmåde med afskydningspolitik. Jeg går på jagt for at skyde en god buk til væggen, men glemmer aldrig at kigge på fødegrundlag og årets tillæg. Derfor bliver der ikke skudt ret mange bukke. Men selekterer det gør jeg.

Hvor mange år kræves det for at en buk bliver returbuk? Hvor mange bukke skal der være i hver årgang for at skyde en god medalje buk?

Er det i det hele taget fornuftigt at favoriserer store bukke, hvis man skal tilgodese råvildtets overlevelse på sigt. Sidder de gode gener i stængerne eller?
Svar
#4
stoltheden ved at skyde en lille buk er ikke så stor som at skyde en stor buk, derfor mener jeg at den er ikke ligå så spændene at jage, men at have dem til at gå så man kan følge dem det er spændene
Svar
#5
Here we go again... [Big Grin]

Jeg synes personligt ikke det er det samme at jage en lille buk fremfor en med noget alder! Derfor holder jeg mig til den sidste..

Når det så er sagt synes jeg ikke trofæet skal være det afgørende - Hvis man som ansvarlig jæger gerne vil holde denne jagt fremover synes jeg i lang højere grad man skal fokusere på dyret og denne's kondition, foderstand og tilsidst opsatsen.

Det er altid en afvejelse og man skal lade en buk gå, men jeg overlever jo nok på en søndags kylling el.lign. selvom jeg ikke lige får ham d. 16/5. Sæsonen er lang, så hvorfor ikke lade den fine 1års gaffelbuk gå d. 16/5 om morgenen og se om der findes en med lidt alder. Gør der ikke det, og vil man gerne have det lækkre kød i fryseren så skyd dog den lille elendige knop/spidsbuk i stedet [?]

Når det så er sagt er alle rekylling's spørgsmål meget relevante, og nok det man skal forholde sig til. Henvisningen til Kim's fremgangsmåde er super relevant, sys han har godt fat i den, med masser af god info.

At naboerne skyder fra en side af hører, og oplever, jeg desværre os. Og ja det er konstateret bla. d. 16/5 om morgenen hvor der lå 3 fine års bukke til de 5 mennesker der har et "konsortie" på 16 ha. [xx(] Nå, men det kan jo ikke hjælpe at ærge sig over det. Vi har heldigvis et andet område hvor naboskabet fungere meget bedre. Så det glæder vi os i stedet over [Smile]
Svar
#6
Hej.

Jeg er helt enig i at der mange steder bliver drevet jagt på råvildt på en uhensigtsmæssig måde. Der bliver skudt for mange unge bukke og for lidt lam om efteråret. Personligt har jeg set 14 bukke gennem sigtekikkerten i år og har endnu ikke set nogen jeg har lyst til at skyde. Det er i et skovområde på omkring 800 ha samt en mindre landejendom med blandet biotop på 66 ha. Vi har fornuftig afskydningspolitik og nogle af de yngre og sultne jægerne høster lidt af de unge bukke så vi når en fornuftig afskydning over hele året. Om efteråret bliver der efterhånden primært drevet riffeljagt hvilket også gør det nemmere at lave en god afskydning af de rigtige dyr.

Mvh. Taby
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by kalle

stoltheden ved at skyde en lille buk er ikke så stor som at skyde en stor buk, derfor mener jeg at den er ikke ligå så spændene at jage, men at have dem til at gå så man kan følge dem det er spændene



Det er så din personlige holdning, respekt for det[^], men nu er det ikke alle der har det på samme måde og det må du så respektere[Wink].

Jeg personligt er noget så inderlig ligeglad med hvor små/store bukke andre skyder, selvfølgelig kan jeg godt tænke mit når en jæger med 117 bukke på væggen stiller med en knopbuk eller en mand med 10 ha skyder alt hvad der rører sig, men det må være op til ham selv om han vil være det bekendt, smagsdommeri har vi mere end rigeligt af i lille Danmark[xx(].
I det konsortie(6 mand/160ha) hvor jeg er med har vi en aftale om at der er 1 stykke råvildt med riffel pr mand pr år, dog afhængigt af om der bliver skudt nogen med hagl på de 3-4 fællesjagter, heraf må 3 stk. være bukke, jeg tror at det betyder at vi holder lidt igen med de små bukke, dels fordi vi jo får en længere sæson ved at vente og hvis det er til fryseren kan man ligeså godt gemme kuglen til et lam eller en gammelrå, det er så vores holdning, men hvem siger at det er den rigtige.
Jeg har i mit 20årige jægerliv skudt 3 bukke, ikke fordi chancen ikke har været der, men fordi jeg ikke har følt for det når den endelig stod der, i manges øjne betyder nok at jeg ikke er en rigtig jæger, men dem om det, for mig er det at have haft chancen tilfredsstillelse nok i sig selv, til gengæld har jeg skudt flere efterårsdyr og nydt at sætte tænderne i dem sammen med venner, jeg mener at jagt er at nyde naturen, vildtet og samværet med mennesker med samme interesse, samt udfordre sig selv, men osse at kunne sige nej ikke idag, omvendt skyder jeg gerne en ung buk hvis jeg føler for det i situationen.
Det var så min mening, nogle har det sikkert på samme måde og andre er helt sikkert uenige, men vi er alle jægere uanset vores holdning.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#8
Jeg for min del kan ikke se, at der er noget galt i at skyde en lille buk, selv jeg ikke selv gider, andet end det er en dårlig afskuds buk.

På den anden side så er de 2 mest spændende/mideværdige bukke jeg har skudt, 2 små et års bukke( muligt jeg er blevet gammel, og hukommelsen svigter[:o)])

Har man en god jagt oplevelse, så er trofæet i mine øjne det sekundære. Jeg vil have gode jagtoplevelser, men kan det kombineres med at det er en god buk, så er det jo perfekt.

Men det kan få mig op i det røde felt, når man skyder alt der rører sig[xx(] Det er jo ikke en uudtømmelig kilde.

For nogen få år siden kom der en og spurgte om jeg kunne ordne hans bukke trofæer fra sæsonen, han mente der var ca. 20 styk, skudt på 5 små stykker, han havde tiltusket sig gratis. Jeg undrede mig lidt over antallet, men bad ham komme med dem.

Der var helt præcist 21 styk, alle 1 års bukke, spids og små gaffelbukke. Han fik en lille moral prædiken om jagtmoral og etik, samt hensynet til naboer og blev sendt hjem med hele stakken igen. Det gad jeg ikke røre ved - det var bare for meget.

Selv har jeg ikke jagt i DK længere. Jeg orker ikke misundelsen og intrigerne fra nogle af dem man har jagt med[}Smile]

Så hellere tage til udlandet og betale hvad det koster.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#9
Jeg synes også at bukkene bliver skudt for tidligt.
Men som der også bliver skrevet er det ikke størrelsen af hornene der giver den bedste jagt.
Jeg kan også blive sur, når der kommer en med-jæger som siger; jeg skød en lille seksender og er nærmest sur over at ha´skudt denne. [}Smile]
Hvorfor ikke bare lade den gå, nyde synet af den og tænke vi mødes igen om nogle år.

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#10
Ak ja – Ak ja! - - - Heldigvis har vi Rævejægere ikke de problemer med hvornår ræven har den rigtige alder. [Big Grin]

Swift
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Kima

...eller en mand med 10 ha skyder alt hvad der rører sig, men det må være op til ham selv om han vil være det bekendt...



Det er jeg ikke helt enig i da det har stor betydning for hvordan jagten er i naboområdet. Jeg synes at det er rigtig dårlig stil som jæger at skyde væsentligt mere end hvad ens jagtområde kan bære. I mine øjne er det at nasse på naboerne.

Jeg kan godt forstå at man ikke kan holde sig til en buk hvert 3. år, hvis det nu er hvad ens område kan bære men hvis man strækker den til fx at skyde 3 bukke på 10ha som kun kan bære 1/3 (disse tal er kun eksempler) og så bliver mødt af kritik for ens afskydningspolitik synes jeg er helt berettiget.

For mig er der forskel på smagsdommerri og berettiget kritik. På samme måde som der er for meget smagsdommerri i DK (for det er jeg enig i at der er) så er der også for mange der er berøringsangste (ikke lige at jeg har kima mistænkt for at være det).

om man så vælger at køre med en afskydningspolitik på antal eller gør det via kun at skyde 6-takkere der vender venstre side til er mig ligegyldigt bare man holder sig i nærheden af hvad der bestandsmæssigt er forsvarligt.
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Jeg er overrasket over tråden levede så længe inden der kom bemærkninger til de mindre bukke !

Jeg har kun skudt et begrænset antal bukke - dog er der en enkelt eller to jeg ''godt kan være bekendt''

Men en af de største oplevelser er en spinkel gaffelbuk jeg skød i Polen sidste år. Vi var en gruppe på 6 mand på et område i det nord vestlige Polen - et område der ikke glimrer med kæmpe bukke - men mange.

En tidlig morgen - med småregn der efterhånden tog af, pürschede den udleverede polak og jeg igennem et større landbrugs/engområde. Da regnen tog af vågnede naturen og vi kunne på flere hundrede meters afstand betragte 2 mindre bukke der skulle have et regnskab gjort op. Vi stod på en markvej med et læhegn som baggrund og kunne ikke nærme os de 2 kombattanter, da vi skulle krydse et stor høstet mark.

Pludselig fik den ene af de to bukke overtaget. Om det var fordi han var stået sent op eller hvad kan gætte om - men resultatet var en utrolig energi der sendte begge bukkene henover marken og de passerede os på ca. 100 meters afstand med ''180 km/t'' og forsvandt ud til højre for os. Polakken (Jan) mente vi skulle opgive at se mere til dem, da de returnede med samme hastighed. (Vi havde aftalt jeg kunne skyde hvis jeg selv ville acceptere trofæet). Pludselig slår vinderen bremserne i - ca. 50 meter fra hvor vi stod. Den ænser os overhovedet ikke, trods det vi står totalt åbent, men har stadig hele sin opmærksomhed rettet mod den anden. Da kuglen træffer den falder den ikke prompte men løber i den retning hvor vi står; den falder nærmere end 5 meter fra os os.

Som tidligere nævnt var vi en gruppe på 6, hvoraf jeg kun kendte de 2 i forvejen.

Nå - snakken gik om bukkene - om svinene vi ikke så meget til på grund af det høje korn - dog forlød det fra en af de jeg kendte at en tredje jæger vedvarende gik og spurgte om pris på det han havde skudt. Det virkede som ''de store'' han gik efter havde gjort et vist indtryk når de lå der på granlejet. Nu er det jo som bekendt først når protokollen skrives der kommer endelige tal på [Wink]

Jeg havde skudt 4 bukke - og ''den lille'' fyldte meget i min verden - en spændende og anderledes jagt, der blev belønnet bla.a. fordi vi var 2 mand der kunne stå bomstille på en ellers umulig posiition.

Under vejningen af ''den lille'' lyder det pludseligt højlydt fre den bekymrede: SÅ'EN NOGET PINDEBRÆNDE KUNNE JEG IKKE FINDE PÅ AT SKYDE !

Nej - men han var sgu bange for hans ambitioner ville ramme ham på pungen :-)

Jeg har et stykke jagt på 40/50 ha hvor der traditionelt går en gaffelbuk; det er ikke den samme år efter år. Tilsyneladende er stedet ikke attraktivt nok for en stærkere buk. Men jeg skyder ikke denne gaffelbuk. Ikke fordi jeg har fået et specielt forhold til ham (igennem årene: de) men fordi naboerne ikke gør det - og fordi jeg ikke ønsker omgivelserne får ondt i røven hvis jeg gør det.

Han var ellers en jeg ''godt kunne være bekendt''

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by Kima

...eller en mand med 10 ha skyder alt hvad der rører sig, men det må være op til ham selv om han vil være det bekendt...



Det er jeg ikke helt enig i da det har stor betydning for hvordan jagten er i naboområdet. Jeg synes at det er rigtig dårlig stil som jæger at skyde væsentligt mere end hvad ens jagtområde kan bære. I mine øjne er det at nasse på naboerne.

Jeg kan godt forstå at man ikke kan holde sig til en buk hvert 3. år, hvis det nu er hvad ens område kan bære men hvis man strækker den til fx at skyde 3 bukke på 10ha som kun kan bære 1/3 (disse tal er kun eksempler) og så bliver mødt af kritik for ens afskydningspolitik synes jeg er helt berettiget.

For mig er der forskel på smagsdommerri og berettiget kritik. På samme måde som der er for meget smagsdommerri i DK (for det er jeg enig i at der er) så er der også for mange der er berøringsangste (ikke lige at jeg har kima mistænkt for at være det).

om man så vælger at køre med en afskydningspolitik på antal eller gør det via kun at skyde 6-takkere der vender venstre side til er mig ligegyldigt bare man holder sig i nærheden af hvad der bestandsmæssigt er forsvarligt.



@Yeti, nu har du taget lidt ud af sammenhængen i dit citat[Wink],
jeg skrev :
Citat:quote:

selvfølgelig kan jeg godt tænke mit når en jæger med 117 bukke på væggen stiller med en knopbuk eller en mand med 10 ha skyder alt hvad der rører sig, men det må være op til ham selv om han vil være det bekendt

Jeg er tilhænger af personlig frihed og blander mig sjældent i hvad andre gør, du har ret i at berøringsangst nok ikke er det der plager mig mest og de 2 typer jeg nævnte er nok ikke dem jeg omgås mest.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#14
min markering med "..." var netop for at vise at jeg havde taget det ud af en sammenhængende tekst. Men da jeg er græsk katolsk over størrelsen på de bukke den enkelte jæger vælger at tage med hjem så var der jo ingen grund til at kommenterer på det, for der er vi helt enige. Jeg mener blot at det er helt legitimt at have en holdning til folk der nasser på naboerne - lidt som i den licens 'reklamer' der kørte for et stykke tid siden.
Mvh.

Yeti
Svar
#15
Undskyld mig en buk er en buk, om trofæet er stort eller lille er da komplet ligegyldigt så længe den giver den jagtlige glæde.

Det er ikke fordi jeg lige frem har myrdet mig frem, jeg har skudt en buk de sidste 9 år. Kunne have skudt 2 eller 3(bl.a. formodentligt en medalje buk) mere hvis jeg havde været lidt mere trigger happy men det er jeg ikke. Men når situationen er til det så trykker jeg på aftrækker, og så kunne jeg ikke være mere ligeglad om det er en guld buk eller en 1 cm spidsbuk, så længe pursch har været spændende.

Jeg er så typen der ikke gider sidde i en höcksitz(eller hvordan tyskerne nu staver det), jeg purscher mig altid rundt. Nok derfor jeg ikke skyder så meget, men den jagtlige glæde frem for mængden. Derfor er jeg komplet ligeglad med trofæ så længe det har værende en spændende pursch.

Ud fra jagtlige glæde kan jeg ikke finde nogen som helst argumentation for at skyde 6 endere frem for spidsbukke.

Ud fra råvildts leve måde er der en et klar argument for flere ældre bukke. Studier har vist, at ældre bukke hurtigere beslår råen og succes raten er bare højere. Måske det også giver en anden dynamik mellem bukken i brunsten? Det gør det i hvert fald hos kronvildt når der er nogle store hjorte til at forklare mellemhjortene hvem der bestemmer.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#16
Der var engang hvor man fandt stor jagtglæde i at skyde en lille buk - det var jo de første 2 bukke - siden hen finder man ud af, at lader man de små gå og hygge sig foran én, så kommer den store til sidst - man skal bare vente - og det er værd at vente - i min verden....

Da det er blevet svært at finde den gamle buk i Danmark efterhånden - flygter jeg til udlandet efter de lidt større... Hvis jeg ikke vil være bekendt at hænge den på væggen - får den lov at gå.
For mange jægere til et for lille areal - det er bukkejagt i Danmark - og så må det jo gå sådan...

Jeg jager kun større gamle bukke nu - men der var engang...

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#17
Nu er der jo meget forskel på forudsætningerne. Hvem er den dygtigste jæger?
Ham der gør sine 20 ha så attraktive som muligt for råvildtet og bruger mange timer med spaden og riflen for at skyde en mellembuk.
Eller er det ham der bruger mange timer på et job, tager til et gods i Sydsverige og skyder den guldbuk, som skytten udpeger for ham.

Her sat lidt på spidsen, men der er altid en historie bag en buk. Stor som lille.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Nu er der jo meget forskel på forudsætningerne. Hvem er den dygtigste jæger?
Ham der gør sine 20 ha så attraktive som muligt for råvildtet og bruger mange timer med spaden og riflen for at skyde en mellembuk.
Eller er det ham der bruger mange timer på et job, tager til et gods i Sydsverige og skyder den guldbuk, som skytten udpeger for ham.

Her sat lidt på spidsen, men der er altid en historie bag en buk. Stor som lille.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Et godt eksempel du kommer med, men jeg har da prøvet at jage den samme buk i Sverige 3 år i træk.. hvor det til sidst lykkedes - og jeg skulle ikke bekymre mig synderligt om nabojægere - for dem var der sørme langt til [Wink]
Stakkels ham med spaden og riflen når ham kontormusen fra Kgs. Nytorv nedlægger bukken inde på næste frimærke....

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Nu er der jo meget forskel på forudsætningerne. Hvem er den dygtigste jæger?
Ham der gør sine 20 ha så attraktive som muligt for råvildtet og bruger mange timer med spaden og riflen for at skyde en mellembuk.
Eller er det ham der bruger mange timer på et job, tager til et gods i Sydsverige og skyder den guldbuk, som skytten udpeger for ham.

Her sat lidt på spidsen, men der er altid en historie bag en buk. Stor som lille.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Er det ikke ligegyldigt hvem der er dygtigste? Så længe de begge får jagtglæde ud af det kan jeg ikke se nogen som helst forskel? Hvis du er mest til at rende rundt med spade så fred være med det. Hvis du er mest til at betale ved kasse 1, så fred være med det. Jeg skal ikke dømme for hvad der bedst jagt.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Ak ja – Ak ja! - - - Heldigvis har vi Rævejægere ikke de problemer med hvornår ræven har den rigtige alder. [Big Grin]

Swift



Ahhhh Swift - det passer sq ikke helt. Jeg synes der er en del bøvl med aldersbestemmelsen på denne tid af året.....[Wink]

/bundgaard
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)