Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Litteratur om genladning
#1
Jeg har tilmeldt mig et genladningskursus i efteråret, og ser frem til at lære dette håndværk ad åre. Jeg har søgt lidt efter litteratur omkring emnet, og så ville jeg høre hvad i har af gode forslag til bøger omkring emnet. Jeg er jo klar over, at jeg modtager lærebogen, og så skal der jo også indkøbes nogle lademanualer fra de store skandinaviske krudt fabrikanter. Men er der andre bøger som er et ”must have” som har åbnet øjnene for jer, eller virkelig gået i dybden med et eller andet dejligt nørdet emne.

På forhånd tak.

Christian
Svar
#2
Den norske ladebog, er min bibel.[Smile]

Lang lås, og tyk pibe..
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
den der virkelig komplementerer lærebog og lademanualer er Allt om krut & lite till/Sven-Eric Johansson Nordic ballistics. Man lære meget om krudt opbygning og afhængigheder .. fænghætte - krudt kombinationer etc etc

alt efter hvilken patron/ kaliber kan der være specielle ladebøger der er værd at tage med .. det tyske domæne -> 'DEVA' el. 'RWS' Wiederladen, såen lidt af hvert og lit 'villt' = Norske ladebog

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#4
Jeg bruger Norma-bibelen.

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar
#5
Hej...

Den Norske Ladebog, som omtalt ovenfor indeholder meget god information, men pas på med at bruge ladningerne i den ukritisk. Jeg bruger herudover selv Normas og Hornadys ladebøger, som jeg er godt tilfreds med.

Den lærebog du får på kurset, er jeg personligt ikke voldsom begejstret over, men det er jo smag og behag. Hvis jeg var dig, så ville jeg købe Normas Ladebog, og måske den norske Ladeboken. Herudover ville jeg downloade Vihtavuoris Ladedata, som kan hentes gratis på nettet - http://www.lapua.com/index.php?id=850.

Sammen med hjemmesider som f.eks Robsoft, Reloaders Nest, Bushmann osv. så burde du være rimelig garderet.

Nu er jeg måske som DRALF en smule inhabil, men blandt venner går det nok. På dette forum finder du faktisk meget kompetente svar på rigtig mange af de praktiske spørgsmål, som man måske ikke lige finder i ladebøgerne. Uden at det som nævnt skal lyde selvforherligende, så er det faktisk her på dette forum, at jeg har fået flest øjenåbnere, og det er derfor mit MUST HAVE :-) :-) :-) - Faktisk tror jeg, at der flere der vil bakke mig op :-) :-)

Held og lykke med dit ladekursus.

Mvh.
Jepsen :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#6
Hej CFR
Jeg kan kun tilslutte mig Normas ladebog, men det jeg bruger mest efterhånden er nettet, og mest netop de sider som Jepsen nævner, jeg er især glad for Bushman`s hjemmeside, da der ud over en masse ladedata, også er en tabel med krudtets brændhastigheder.

alt om krudt er skrevet på ønskesedlen [Smile]

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
#7
Hvis du bor på sjælland er du altid velkommen til Holbæk og se i mine bøger. Har både den Norske ladebog´, norma´s, hornady plus et par stykker mere.

Hilsen Christian
Svar
#8
en anden ting at komplementere med .. software/program med intern ballistik (QL nok det stærkeste consumer program til rådighed). Det er ikke kun for de garvede en hjælp med at udvikle nye 'recepter'.. for nybegynder er det meget illustrativt mht at vise hvor hurtigt/stærkt trykudvikling kan gå.. det kan hjælpe med at forstå max ladninger opgivet i ladebøger (men kun som illustrator til ladebøger i først omgang .. når du så har været i gennem nogen runder med forskellige ladninger kan du begynde at bruge programmet mere aktivt .. og du vil værdsætte sådant værktøj meget)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#9
Alt lade data til Nosler, kan du finde på deres hjemmeside.
Bare gå ind på deres forum, og alle tilgænglie data er oplyst der.
Så deres bog behøver du ikke bruge penge på[Wink]

Lang lås, og tyk pibe..
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#10
Jeg takker mange gange for alle input. Og jeg takker for buddet om at komme forbi dalby og kigge på bøger, men da jeg er bosiddende på den vestligste del af Fyn, bliver det nok ikke rigtigt aktuelt.
Som Jepsen skriver, så er jeg fuldt ud klar over, at der er meget værdifuld viden at hente herinde. Jeg har også bladret hele ”genladning” delen igennem, og der er meget spændende viden. Jeg har også allerede kigget på Robsoft, Reloaders Nest og Bushmann, de har været bogmærker gennem et stykke tid nu [Smile]

Jeg har planlagt at lægge ud med Vihtavuoris og Normas krudt og manualer.

Som altid er der lige et par spørgsmål mere.

Jeg havde egentlig fået det indtryk, at det kun var en guide og ikke hele manualen man kan hente på Vihtavuoris’ hjemmeside?

Jeg kan se på det hele, at der er et par norske bøger jeg hellere må kigge nærmere på. Hvorfor mon de sælger dem gennem små butikker og ikke gennem de store boghandlere? Jeg er allergisk overfor samme priser i alle butikker jeg besøger, det lugter af aftalt spil. Og jeg har tidligere læst, at ladningerne i ”Lateboken” skulle ligge i den høje ende af spektret.

Quickload står helt klart også på min indkøbsseddel. Men for at danne mig en viden om det der ligger bag beregningerne, så føler jeg at jeg er nødt til at sætte mig lidt ind teorien bag.

Jeg har fået lidt amerikanske bøger hjem, og der er da lidt at gå i gang med. Førstehåndsindtrykket er nu at de er noget overfladiske, men det er begrænset hvad jeg har haft af tid til at studere dem.

Endnu engang tak for alle forslagene.

Christian
Svar
#11
Der er sgu ikke noget overfladisk i amerikanske ladeboger, vi tager det blot ikke som et overvaldende emne der skal studeres paa alle leder og kanter. Jeg forstaar stadig ikke hvorfor det er nodvendig med et lade kursus i Gud ved hvor mange timer. Jeg larte det fra en kammerat paa en eftermiddag, og det hele staar jo i bogerne. Det ER ikke hokus pokus.
hogmeister
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)