Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny jæger og halvautomat
#1
Hej gæve jægere,

Har fået fingrene i en billig brugt halvautomat 12/76 og nu tænker jeg på, hvordan man gør på vej til og fra skydebanen og på en fællesjagt, når det ikke er en knækbøsse.

På skydebanen er det vel blot at have den i etui til og fra, men på jagten kan man jo ikke gå med den knækket. Er det en god idé at hive et hvidt lommetørklæde igennem den, for at vise, at den er "jammed"? Eller hvad gør man - når man nu ikke har en knækbøsse?

Og væt nu flink; jeg er ikke ude efter en gang moralsk prædiken, men mere praktiske erfaringer... :-)

På forhånd tak

/Nick

/Nick
Svar
#2
Du tager en klud eller et afskudt hylster, og sætter i klemme i låsen, så signalerer du at den ikke er ladt.

Jeg ønsker dig tillykke med tegnet, og velkommen i den skønne jagtverden.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#3
Hej NickKK!

Velkommen til.

Det er helt sikkert en mulighed med det hvide tørklæde, eller et af de orange hattebånd, der er så mange af i omløb.

Jeg selv har dog ikke praktiseret dette, men blot båret geværet i remmen mellem posterne - selvfølgelig med bundstykket åbent. Har selv en Remington 11-87 halvauto.

Mvh

Otterup
Svar
#4
Velkommen til

Du træder noget forsigtigt ombord: vær nu flink . . . [Wink]

Hattebånd synes jeg er glimrende ide - signalfarve.

Har set en halvautomat der mellem standpladserne blev fodret med et tomt hylster hvorpå der på fænghætteenden var limet/skruet et stykke hattebånd. Tror inspirationen stammer fra skytteforeninger m.m. hvor det igennem adskillige år har et krav at man bruger en såkaldt sikkerhedspløk.

Fordelen ved det tomme hylster med bånd er det ikke falder ud som et eventuelt løst hattebånd kunne gøre, hvis det hænger fast i en gren eller andet.

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar
#5
Hej Nick og velkommen til - de andre har allerede været fremme med gode forslag, men selv brugte jeg et stykke "skriggul" stof fra en arbejdsjakke trukket gennem ved låsen og lige holdt sammen med en lige så gul tøjklemme.

Mvh Takleberry
Svar
#6
Tak for jeres svar!

Den med et signalbånd/konens BH eller en hvid klud, limet fast til et tomt hylster, det er da en knippelgod idé!

Hvis man ikke bærer den i rem på ryggen, hvordan så? Jeg mener, man kan jo hurtigt komme til at skygge for "kluden"...?

/Nick

/Nick
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by NickKK

Tak for jeres svar!

Den med et signalbånd/konens BH eller en hvid klud, limet fast til et tomt hylster, det er da en knippelgod idé!

Hvis man ikke bærer den i rem på ryggen, hvordan så? Jeg mener, man kan jo hurtigt komme til at skygge for "kluden"...?

/Nick



Lad den pege mod himlen - om ''de andre'' umiddelbart kan se om du har markeret eller ej med hylsterhattebånd er i mine øjne lige meget. Hvis du har en procedure for hvad du gør med dit våben når den skal være afladt - er meget vigtigere end hvad de andre kan se.

Målet må være at din omgang med dit våben er med størst mulige sikkerhed for dig og dine omgivelser.

Har du en rutine hvor du aflader - udstyrer våbnet med en klud - eller hvad pokker - er kun til andres beroligelse. NEJ - det er væsentligt er ikke kluden - men at du har en procedure hvor du husker at aflade - sikre total kontrol ved at i den sammenhæng, at handle ens fra situation til situation.

Det er nemt at sende et signal med en knækket bøsse - men jeg kan ikke lade være med at undre mig over at vi alle er blinde når et gevær er opbevaret i et itui. Hvor ofte ser man ikke folk komme med tasken i hånden - bærende den i de midtpå placerede håndtag. hvor er ''jeg er uskadelig'' symbolet her [?][Wink]

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar
#8
Der findes faktisk en plastic "dims" på det amerikanske marked, der netop er beregnet til halvautomater (rifler som hagl) hvor der stikker et gult/orange flag ud, som markør. Har set flere i dk., der bruger samme.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#9
Et rødt brugt patronhylster der stikker ud fra låsen på tværs eller en rød prop i løbet.

(Rambo brugte i virkeligheden en S&L Classic 7x64)
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#10
Jeg har praktiseret det at den simpelthen kun er ude af hylstret når der skydes - så snart der er blæst af, ryger den i hylstret igen. Er det en såt hvor jeg skal bevæge mig, har jeg bare det tomme hylster i stroppen over skuldrene.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#11
Jeg var på jagt forleden, og der var en, der havde en Maxus. Han afladede blot og trak låsen tilbage. Det er vel i sagens natur nok. Er folk så i tvivl, må de jo henvende sig. Jeg kunne aldrig selv drømme om at have noget stikkende ud af låsen. Man må vel forvente, folk kan håndtere deres våben uanset hvilket. Ellers skal de blive hjemme. Og nogle gange er der en tendens til at overdrive.

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#12
Nogen gange er det desværre ikke nok at udvise endog overdrevet sikker våbenbetjening når det kommer til andres mening om halvautomater på fællesjagter. Jeg er helt enig med dig, men nogen steder må man fare med extraordinær lempe, hvis man gerne vil bruge sin ½auto.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)