Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mossberg ATR 100 eller Weatherby Vanguard Mrk. 2
#1
Hej jægerfolk,

I min søgen efter våben, som nyjæger, er jeg kommet til den konklusion, at jeg vil anskaffe mig en billig 308W. Så kan jeg gøre erfaringer ig senere "spare ned" med indkøbet af noget mere luksuspræget.

Lige i dag har jeg været forbi den lokale våbenpusher, hvor jeg befamlede en Mossberg. Den koster 3995,- eller 4995,- med en standard 3-9/50 med rødpunkt.

Men sælgeren fortalte, at - efter hans mening - er Vanguard'en langt bedre i mekanikken, hvor Mossberg'en ofte vil fejle med den sidste patron i magasinet. Vanguard'en koster 500,- mere i begge kombinationer.

Men måske er der en helt anden riffel, jeg skal kigge på?

Hvad mener I?

Jeg har lagt mig fast på 308W som en god all-round, som også kan dække grissebasse i Sverige, uanset hvad brødrene hinsidans finder på med mindstekaliber...

/Nick

/Nick
Svar
#2
Jeg ville kigge efter en savage/stevens i 308...
Jeg har kun hørt godt om dem.
og prisen er god og de skyder som en drøm.

Her er et link på en:
http://shop.gunsandpowder.dk/product.asp?product=5551

Men ellers ville jeg vælge vanguard´en.
Svar
#3
en 308
http://shop.gunsandpowder.dk/product.asp?product=5551
Eller Howa.
http://www.koskov.dk/riffel.htm
Svar
#4
Jeg har stadig til gode at have rigtig gode erfaringer med tyndpibede amerikanere, så jeg ville nok gå efter en Tikka T3 Lite (hvilket er hvad jeg benytter efter at have været igennem flere Remington, Blaser og S&L - hvis jeg havde vist hvad jeg ved idag var det nok S&L jeg havde men dengang var der andet der trak og ikke så mange penge...). I budget enden syntes jeg man får meget for de ekstra par 1.000 for T3'eren.

Hvis man vælger en billig riffel, ville jeg bortset fra T3 Lite holde mig fra syntetmodellerne (kender ikke Weatherbys). De billige syntetskæfter er typisk meget bløde.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
Er budgettet 5500 kr i alt? Med kikkert? Overvejet brugt?

I øvrigt vil jeg da bedømme at en tikka kommer op i en del mere når der først er kommet montage og kikkert på.

Hvad for en kikkert er det? Der er ikke rigtigt noget der er standard. Og kikkert er lige så interessant som riffel.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#6
Jeg har også hørt fra flere våbenkyndige, at man skal holde sig fra Mossberg. Dog kan jeg ikke oplyse hvorfor. Weatherby har jeg derimod kun hørt godt om.

Hvis du vil undgå samme fejl som mange andre (inkl. mig selv), så smid de fleste af dine penge efter en god sigtekikkert, og nogle gode montager. Du har sikkert ikke behovet lige nu, men ligepludselig kommer der en invitation, som stiller krav til din optik. Så den gamle regel med 2/3 på optik og 1/3 på riffel den holder altså! I starten syntes jeg selv, at det var noget fis, men er blevet klogere :o) (hellere en brugt kvalitetskikkert, end en ringere ny).

Grunden til jeg opfordrer dig til at få en god kikkert er, at du skriver jagt efter grisebasser i sverige. Det foregår når der er mørkt, og kræver en rigtig god kikkert som er egnet til natjagt. Jeg har selv lige skiftet min kikkert af samme årsag. At der er rødpunkt i kikkerten er jo ikke nok i sig selv. Hvis ikke du kan se hvor du skal placere den røde prik, gør den ingen gavn.

Hvis du skriver hvad dit budget er inkl. alt, så kan vi andre jo lede sammen med dig.

Læg evt. en annonce under "købes" med dine ønsker, og evt. maks. beløb. Privat handel giver dig mere for pengene, men selvfølgelig ikke samme garanti.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#7
Prøv at give Østjysk et kald, de kan sikkert finde en god pris til dig, på f.eks. en Tikka T3 med en billig kikkert.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#8
Hej NickKK . Prøv at se på en Browning A-bolt ! billig pris men ingen billig riffel ! Den kan anbefales , jeg har to , skyder godt og jeg har aldrig oplevet problemer.

.http://www.iversen-import.dk/pi/Browning_A_Bolt_Kal_308win_syntetisk_25888_642.aspx

Køb en brugt kikkert og glem det lys . En tysker i 1,5-6x40 eller en 8x56 den sidste kan du sikkert finde billigt .

Hilsen A-bolt
Svar
#9
Hej,

Tak for jeres mange svar.
Jeg har kigget lidt på den Stevens 200 men har svært ved at se, hvorfor den skulle være bedre end Mossberg eller Weatherby. Jeg synes, at mange taler varmt om Weatherby, men generelt er det jo med den slags, som med tros-diskussionen om Mac versus PC: Det ER en tros-sag! Og det er tyoisk noget med, at folk siger "jeg har en xxx og den skyder fantastisk!" uden at de så har prøvet alternativet.

Det er måske en smule nemmere at vurdere, hvis man fastslåt på HVILKE punkter en xxx er bedre end en yyy. F.eks. den med magasinet og den sidste bønne... hvis det er rigtigt, som sælgeren fortalte, er det jo en klar forskel.

Apropos den med en god kikkert, så har jeg besluttet at "komme igang" med en billig riffel og en alm. standardkikkert, fordi jeg så kan gøre mine egne erfaringer og skifte delene ud uafhængigt af hinanden: Kikkerten kan blive udskiftet med en bedre (f.eks. den nye Swarovski) og senere riflen. På den måde, får jeg gang i en rullende effekt, lige som konen og hendes tøjkøb (en situation som de fleste nok kender); "Jeg har en rød top. Jeg må ud at købe en nederdel, der passer dertil." Og en uge senere: "Jeg har en rød nederdel, men toppen passer ikke i nuancen. Jeg må ud at købe en top, der passer dertil." Og en uge senere: "Jeg har en ny top, men den passer ikke så godt i faconen, til de bukser jeg har. Jeg må ud at købe nogle nye bukser." Og så fremdeles...

I øvrigt har jeg allerede en Leopold 3-9/40x uden lys. Brugt, men i fin stand. Mon ikke den kan smides på den nye riffel og klare sig gennem begynderperioden?

Mossberg:
+ Vedligeholdelsesfrit skæfte
+ Billig
+ Kort pibe (jeg er ikke så stor..., og rekylforskellen er ikke stor)
- Problemer med sidste patron i magasinet

Weatherby:
+ Relativ kort pibe
+ Billig
+ Vedligeholdelsesfrit skæfte (nej, er ikke til valnøddetræ, plukket af eunukker på en bjergskråning i Tibet ved fuldmåne. Det er jagt og ikke Statens Kunstfond)

Savage:
+ Billig
+ Kunststofskæfte
- Mega dårlig markedsføring fra fabrikken (gider de egentlig bakke op om deres trehjulede cykel, efter Bostonmodellen?)

Browning:
- ikke helt så billig som konkurrenternes discountmodeller
+ ... tjae... hvad er fordelene i forhold til de andre?

Som sådan er mit budget altid 500,- lavere end det aktuelle tilbud :-)
Men da jeg har den Leopold 3-9/40x på lager, er det kun riffel og montage, der skal indkøbes for nuværende. Derfor er mit maks. 5000,- uden kikkert.

På forhånd tak for hjælpen!

/Nick

/Nick
Svar
#10
Tillæg:

Howa producerer jo Vanguarden for Weatherby, men det virker som om, at Weatherby har fået ændret nogle smådetaljer i forhold til den originale Howa-model. Altså til det bedre. Men er det ren ammestuesnak?

/Nick

/Nick
Svar
#11
anmeldelse af stevens 200:
http://www.shootingtimes.com/longgun_reviews/stevens200_041106/
Svar
#12
Hej Nick

Jeg har erfaring med Savage - Det kan godt være de får gode anmeldelser Overthere, men deres helt billige modeller skal du holde dig LANGT væk fra... Deres plastskæfter (og det er altså billigt plast) giver træfpunktsændringer hvis ikke de bliver understøttet lige foran magasinbrønden. Holder du længere ude får du problemer ! Måske deres modeller med kompositskæfter er ok, men deres plastmodeller er ihvertfald ikke.

Var det mig, der skulle vælge, ville valget stå mellem Weatherby'en og A-Bolt'en (jeg har ikke erfaring med Mossberg'en)

Den kikkert du har vil iøvrigt dække dit startbehov så ganske udemærket..

Mvh Takleberry
Svar
#13
Så vil jeg da lige give min mening om 2 af de nævnte rifler.
Er selv den lykkelige indehaver af en Miruko M-bolt som er identisk med Brownings A-bolt har skudt ca. 500 skud med den uden problemer af nogen art, og så er det da total fedt med sikringen placeret på kolbehalsen.
Godt nok er det en riffel i den billige ende men den virker rigtigt godt og har en fin låsegang. Den tidligere ejer har fået aftrækket poleret da han mente den var noget slæbende fra fabrikken.
Den anden riffel jeg kender noget til er Mossbergs.
Min makker har en i 30.06 og har vel skudt omkring 500 skud med den, han har haft den 2 mdr. I den tid har fået skiftet udtrækker på den 2 gange den er simpelt hen knækket af da han repeterede, aftrækket er noget hårdt skidt og den har svært ved af føde den sidste patron fra magasinet. Desuden er plastikskæftet noget blødt.
Han har nu skiftet riffelen ud med en brugt Tikka 595.

Leif
Leif

Mauser 98 8x57 JS
Svar
#14
Tak, Luffe, dét var konstruktiv kritik som jeg kan bruge!

Og tak til I andre for gode kommentarer. Det lyder som om det er Weatherbyen, der står foran mit våbenskab snart... Jeg mener, den koster trods alt kun 3995,- og så en 600 - 700,- for montagen oveni. Det er vel begrænset hvor dyr montager man bruger på sådan en fætter. Den næste jeg vil kigge på er 700 med kunstskæfte. Den er sgu' lækker! Men med forskelligt isenkram på, bl.a. udfoldeligt stativ foran og den nye Swarovski til 7000,- løber det lidt op, alligevel. Så det bliver riffel nr. 2.

Jeps, jeg har set kommentarerne om at købe brugt, men jeg synes ikke jeg har kunnet se meget i 308W... har I?

/Nick

/Nick
Svar
#15
Jeg var selv ved at købe en A-Bolt som første riffel, men syntes den var lidt for lille til mig. Forhandleren sagde også at der skulle laves et eller andet ved aftrækket før det kunne justeres ned til den ønskede vægt. Jeg endte i en Sabatti Rover 870 DL 308Win.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#16
Hvis du gav et hint om, hvor i landet du befinder dig, kunne vi lidt bedre guide dig til nogen med et fornuftigt udvalg i brugt - når jeg har været rundt, synes jeg nu ellers nok der har været en del 308ere stående rundt omkring
Svar
#17
Jeg bor i Solrød syd for KBH og bevæger mig over det meste af Sjælland...

/Nick

/Nick
Svar
#18
Hej Nick
Jeg er selv nybegynder jæger, men fik en del af vide da jeg skulle købe min riffel og kikkert.
Kikkede selv på Mossberg osv, men fik fortalt at en brugt ville være meget bedre. Jeg Købte en tikka m595 308w for kun 5500kr, og den skyder som en ny. Det er hvert fald hvad jeg vil anbefale at finde en god brugt riffel. Jeg bor på fyn, men kørte til sønderjylland til en privat, og har jeg hvert fald ikke fortrudt. Du får meget mere for pengene for en brugt riffel end en ny til 5000kr, der er en grund til de ikke er dyrere. Led på DBA (her fandt jeg min) eller opret en annonce her, også vendt på den retteSmile

Mvh Mikael
Mvh Mikael
Svar
#19
Hej Jacobsen,

Tak for dit gode råd, jeg kigger løs på brugtmarkedet, mens jeg afventer det Gyldne Plastickort... Fornærmende, at det kan tage 3 uger at sende et girokort...

/Nick

/Nick
Svar
#20
Ja det er sku lang tid. Men altså hvis du ikke kan nå at få købt riflen ind inden bukkejagten slutter, og det ikke haster, så vent. Jeg var selv forhastet på at få købt min riffel ind med det samme, men fik fortalt at jeg nok skulle nå det hele. Fra da jeg startede med at kigge til jeg havde riflen i hus gik der 4 lange måneder, men nu har jeg til gengæld også noget jeg kan lideSmile

Mvh Mikael
Mvh Mikael
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)